In ciuda asemanarilor evidente si a faptului ca Porsche si BMW merg umar la umar in ceea ce priveste puterea SUV-urilor diesel de clasa mare, Cayenne S Diesel si X5 M50d se ghideaza dupa filozofii diferite.
In acest test avem fata in fata doua modele care trebuie sa te faca sa iti ridici palaria in fata realizarilor tehnologice pe care le propun. In ambele cazuri, orientarea a fost una clara: obtinerea celui mai sportiv SUV diesel de pe planeta. Daca acum 10 ani ideea de SUV foarte sportiv pe benzina nu ne era inca foarte clara, dar ne-am obisnuit cu ea, acum tehnologia permite ca acest duel sa se joace pe un teren relativ nou. La finalul generatiei trecute a lui X5, BMW a decis sa ofere pe piata o versiune foarte sportiva pentru X5, care utilizeaza super-dieselul de 3 litri cu trei turbine, care produce 381 CP. Fara sa treaca prea mult timp, Porsche a reactionat si a oferit un rival pe masura: Cayenne S Diesel. Acesta are sub capota un diesel V8 bi-turbo de 4,2 litri de origine Audi, care dezvolta la Porsche exact 382 CP. Coincidenta? Cu siguranta, nu! Acum, la doar cateva luni dupa lansarea noului X5, avem fata in fata noua versiune M50d si rivalul sau de la Porsche, Cayenne S Diesel, iar testul este unul complet, cu masuratori si cu tabelul de note care ne va arata exact cine puncteaza mai bine si cine strange cele mai multe puncte in final.
Ce ofera
Din punct de vedere al caroseriilor si al organizarii spatiului pentru pasageri, X5 si Cayenne sunt foarte apropiate. In ambele masini se sta foarte bine in fata, cu o senzatie de spatiu buna. In Cayenne, pozitia de conducere este mai joasa cu 5 cm, in timp ce in noul X5 se sta mai sus chiar si decat in vechea generatie. In spate, pasagerii au la dispozitie o oferta similara de spatiu pentru genunchi, care permite o calatorie confortabila. La ambele modele bancheta spate poate culisa spre inainte, iar spatarul este ajustabil in mai multe pozitii. La Cayenne facilitatea este standard, iar la X5 optionala (scaune spate Confort pentru 526 euro cu TVA). Ambele banchete pot fi rabatate foarte usor si creeaza o suprafata plana cu portbagajul, volumul de incarcare fiind foarte apropiat. La X5 este mai usor sa incarci bagaje mai grele datorita hayonului care se deschide din doua bucati, cea de jos creand practic o „platforma’ de incarcare destul de joasa. X5 are un plus la capitolul vizibilitate de jur-imprejur, iar calitatea materialelor este ireprosabila in ambele cazuri.
Cum se conduc
Aici intervin primele diferente importante in conceptul celor doua super-SUV-uri. Daca BMW a mers pe ideea de reducere a cilindreei si a utilizat dieselul sau cu 6 cilindri in linie, cu trei turbine, care produce 381 CP si 740 Nm, Porsche a mers pe idei clasice si propune sub capota lui Cayenne un V8 bi-turbo de 4,2 litri, cu 382 CP si 850 Nm. Propulsoarele par foarte apropiate, dar in practica diferentele sunt cat se poate de vizibile.
La pornire, V8-ul lui Cayenne demareaza cu o usoara intarziere pentru ca apoi sa se dezlantuie mai violent. Surprinzator, motorul tri-turbo al lui BMW pleaca de pe loc mai spontan. Astfel, se explica de ce BMW accelereaza mai rapid pana la 100 km/h decat Cayenne, desi modelul bavarez are un cuplu inferior. Insa zicala „nu exista inlocuitor pentru cilindree’ nu este spusa degeaba, deoarece cuplul urias de 850 Nm al propulsorului V8 isi spune in final cuvantul, iar Cayenne S Diesel este mai rapid decat X5 M50d la acceleratiile de la viteze mai mari, dar si la sprinturile de la 80 la 120 km/h. In plus, sunetul sau este spectaculos, plin, grav si ascunde aproape perfect faptul ca vine de la un diesel. Pentru Cayenne este remarcabil si faptul ca a reusit sa obtina in test acelasi consum precum M50d, desi are doi cilindri in plus si o cilindree mare mare cu 1,2 litri.
In ceea ce priveste sistemul de tractiune si cutiile de viteze, ambele modele sunt identice in fisa tehnica. Cutiile de viteze automate au 8 trepte (de provenienta ZF la BMW si Aisin la Porsche), iar sistemele de tractiune integrale permit transferul de putere in proportie de maxim 100% spre spate si 50% spre fata. Mai mult, diferenta de masa dintre cele doua modele este de numai 5 kg, desi motorul V8 al lui Cayenne cantareste evident mai mult decat cel cu 6 cilindri in linie al lui BMW. Totusi, la X5, cutia de viteze automata cu 8 trepte functioneaza aproape perfect. Nu doar ca schimba foarte rapid, insa pare ca face mereu alegerea ideala si se muleaza ca o manusa fiecarei situatii de mers, sensibil mai bine decat o face cea de la Cayenne. X5 pleaca mai bine de pe loc, iar tractiunea pare o idee mai eficienta, desi in linie dreapta nu exista pierderi de aderenta la niciun model. In viraje, situatia este, din nou, destul de diferita. X5 M50d pare ca merge ca un tren pe sine si are o tinuta de drum foarte precisa, sigura si usor de intuit. Reactiile nu sunt deloc violente, chiar daca se accelereaza brutal, iar virajele sunt abordate foarte curat. Distributia aproape perfecta a maselor pe punti pare sa aduca beneficii palpabile la acest capitol. La Porsche, situatia este usor diferita. Desi poate sa mearga la fel de repede prin viraje, Cayenne S Diesel este mult mai temperamental. La limita, trebuie mereu efectuate mici ajustari ale directiei, iar cuplul urias se reflecta in comportamentul puntii spate, care are tendinta sa iasa spre exterior la accelerarile puternice. Totusi, spre deosebire de X5, la acest capitol Cayenne a fost dezavantajat de faptul ca masina de test nu a fost echipata cu diferentialul blocabil pentru puntea spate, care pe suprafete ude (precum in ziua testului) schimba foarte mult comportamentul dinamic. Acesta este disponibil optional la ambele modele si are rol activ in comportamentul dinamic, iar la M50d exista optional si bare stabilizatoare active (incluse in pachetul Dynamic impreuna cu blocabilul spate, 3.473 de euro cu TVA), indisponibile la Porsche pentru S Diesel. Cayenne are de partea sa un sistem de directie mai incisiv, care transmite mai bine comportamentul masinii la limita, in timp ce directia lui M50d este prea asistata, chiar si in modurile Sport si Sport Plus.
Din punct de vedere al confortului, cele doua modele sunt foarte apropiate. X5 M50d este echipat in serie cu un tren de rulare adaptiv, sensibil mai rigid decat la alte versiuni mai putin puternice, dar care totusi trece elegant peste denivelari, fiind dur doar la rosturile scurte. Pe puntea spate, M50d vine echipat standard cu o suspensie pneumatica care, spre deosebire de vechea generatie, are rol activ in materie de confort si dinamica. Cayenne S Diesel se comporta oarecum similar, insa el poate fi echipat optional cu o suspensie pneumatica la toate rotile, cu garda la sol reglabila pentru ambele punti. Aceasta aduce un compromis bun intre confort si sportivitate, insa este uneori la fel de rigida precum cea de la BMW. Totusi, comportamentul lui Cayenne este mai placut, in special in modul Confort al suspensiei pneumatice.
Cat costa
Ambele modele au preturi de pornire foarte apropiate, insa e surprinzator faptul ca M50d este mai scump decat Cayenne S Diesel. Primul are un pret de plecare de 89.155 de euro cu TVA, iar cel de-al doilea, de 87.692 de euro cu TVA. Totusi, atunci cand se adauga echipamente optionale echivalente, Cayenne devine mai scump decat X5 cu peste 6.000 de euro cu TVA. In plus, Cayenne este penalizat si de taxa de lux pentru motoarele de peste 3000 cmc, care in acest caz se ridica la 4.134 de euro, dar si de pretul reviziilor destul de ridicat.
Verdict
Ambele modele sunt realizari de exceptie din punct de vedere tehnologic, iar diferentele sunt date doar de mici detalii. BMW se distanteaza in final deoarece acumuleaza mai multe puncte la capitolul costuri. Surprinde totusi ca BMW consuma la fel si este la fel de greu, desi are un motor mai mic. In final, este uimitor cum aceste doua SUV-uri, cu dimensiuni impresionante si mase de 2,2 tone, sunt atat de dinamice, mai ales ca sunt propulsate de motoare diesel.
Locul 1 BMW X5 M50d 536 puncte
Noul X5 M50d este extrem de polivalent si impresioneaza cu propulsorul de doar 3 litri. Are o tinuta de drum sigura, dar ne asteptam la un consum mai mic.
Locul 2 Porsche Cayenne S Diesel 523 puncte
Cu un propulsor de cilindree mare, Cayenne ramane foarte eficient, consumand la fel ca BMW. Este rapid si agil. Este scump la revizii, impozite, asigurari si la pretul comparat.
[table id=457 /]