BMW a creat Seria 6 Gran Coupé pentru a concura cu Audi A7 si Mercedes CLS, insa noi, in primul test, punem in fata bavarezului un sportiv veritabil, Porsche Panamera.
Dupa ce Mercedes a marsat prin clasa limuzinelor coupe cu patru usi fara concurenta directa timp de 6 ani, a venit timpul pentru atacul rivalilor sai istorici. Mai intai a fost Porsche Panamera (2009), urmat de Audi A7 (2010). Porsche a fost si cel care a dus mai departe conceptia de limuzina sport cu patru usi. In 2012, bavarezii de la BMW intra si ei in acest segment si, ca de obicei, vor sa faca totul mai bine decat toti ceilalti. Inainte de a vedea un prim test intre acesti patru cu masuratori complete, Auto Bild a realizat o avanpremiera cu versiunile diesel ale lui Panamera si noului BMW Seria 6 Gran Coupe. Intrebarile care se nasc sunt multe si acopera spectre de la „cine este cel mai sportiv?” la „pot aceste masini sa ofere suficient confort pentru o limuzina?”. Mai mult, pentru ca aici avem motoare cu aprindere prin compresie, putem sa discutam si despre cat de economice sunt aceste doua modele, aspect din ce in ce mai important chiar si la acest nivel.
Atat Porsche Panamera, cat si BMW Seria 6 Gran Coupe exista la vanzare cu o singura versiune de motorizare diesel si ambele sunt disponibile pentru moment doar cu tractiune spate (ulterior, va fi disponibil sistemul xDrive la 640d GC). Ambele motorizari au o cilindree de 3 litri, insa de aici incolo se nasc doar diferente. Daca Panamera utilizeaza pentru supraalimentare o singura turbina si produce 250 CP, bavarezul mizeaza pe un sistem bi-turbo care ajuta propulsorul sa dezvolte nu mai putin de 313 CP, iar de aici apar diferente importante in materie de dinamica. BMW 640d este semnificativ mai rapid atat in ceea ce priveste acceleratiile de la zero, cat si la sprinturile pe orice palier de viteza. Ambele propulsoare functioneaza rafinat si sunt silentioase, iar in sarcina scot un zgomot gros, gutural, foarte placut, mai ales in contextul in care vorbim despre doua dieseluri. Surprinzator, BMW este semnificativ mai economic decat Porsche (chiar si cu peste 1 l/100 km in trafic normal), chiar in contextul unei diferente de putere notabile. |n utilizarea cotidiana, dar si din punct de vedere al aspectelor dinamice, BMW are avantajul unei cutiei automate, care functioneaza mai lin si este mai rapida la retrogradari. Aceasta a primit nota maxima pentru ca nu exista repros pentru modul in care functioneaza. Asadar, putem afirma fara retineri ca bavarezul este mai sportiv? Nu chiar!
Pe drumurile cu viraje, Panamera este mai agil, mai incisiv si pare mult mai bine conectat la asfalt. Tinuta sa de drum este aproape neutra, iar suspensia pneumatica minimizeaza semnificativ ruliul. Directia este precisa, dar, in mod curios, are un comportament indirect si necomunicativ atunci cand se merge in linie dreapta, fapt pentru care a si fost depunctata. Totusi, unde se situeaza BMW in aceasta lupta? Nu foarte departe, dar cu un stil destul de diferit. Seria 6 Gran Coupe este o masina grea (1865 kg) si mizeaza pe un tren de rulare mult mai elastic, care ii aduce beneficii importante in materie de confort, cum vom vedea mai tarziu. Din punct de vedere dinamic, aceasta nu dezamageste, dar are un ruliu mai pronuntat si pare influentata de masa si dimensiunile mai mari.
Dar, in definitiv, aici avem doua limuzine, iar confortul este un factor important in ecuatia finala. La acest capitol, castigatorul este clar. BMW Seria 6 Gran Coupe este in mod cert alegerea corecta daca iti doresti un cruiser extrem de confortabil. Chiar si cu jantele optionale de 19 inci, aceasta trece sublim peste orice fel de denivelari, cu zgomot extrem de redus in habitaclu si aproape insesizabil pentru pasageri. Este ciudat, dar impresia este ca mergi pe o perna pe aer, ca la o suspensie pneumatica, in mod ironic, disponibila doar la Panamera. Porsche este mai rigid, indiferent de setarea suspensiei si plateste tribut caracterului sau sportiv.
Insa o limuzina perfecta trebuie sa ofere foarte multe si la interior, iar situatie se schimba din nou. Deja s-ar putea crede ca Seria 6 Gran Coupe este limuzina perfecta, ceea ce nu este departe de adevar, dar ea este penalizata de nivelul de spatiu interior din spate. Cele doua scaune individuale disponibile pentru pasagerii din spate sunt profilate excelent si ofera o pozitie ergonomica perfecta, insa spatiul pe care acestia il au la dispozitie nu este la nivelul la care ne asteptam. Panamera este mai mare, atat la nivelul genunchilor, cat si la nivelul capului, in ciuda faptului ca pozitia nu este la fel de buna ca la bavarez. |n rest, in fata, ambele modele isi rasfata pasagerii cu un nivel de spatiu interior mare. Panamera propune o consola centrala extrem de originala si adopta modelul functie-buton, ceea ce face ca timpul de obisnuinta cu comenzile sa fie mai mare. Seria 6 Gran Coupe promoveaza stilul tipic BMW, foarte bine organizat, cu consola centrala masiva si cu sistemul iDrive ce face navigarea prin multitudinea de comenzi foarte facila. O alta constatare interesanta este ca in BMW pozitia de conducere este sensibil mai joasa ca in Porsche.
In final, situatia celor doua limuzine este destul de clara. Daca vrei o limuzina cu un caracter preponderent sportiv, atunci trebuie sa alegi Panamera. Daca vrei o limuzina cu un tren de rulare impecabil din punct de vedere al confortului si un motor diesel de exceptie, recomandarea noastra merge spre Seria 6 Gran Coupe. Designul este in general subiectiv, iar cele doua modele sunt deosebite in felul lor, cu linii sofisticate si chiar extravagante. La acest capitol, alegerea trebuie facuta prin ochii fiecaruia.
Din punct de vedere financiar, reteta este simpla. Fara aproximativ 100.000 de euro nu iti vei putea permite niciuna dintre aceste doua limuzine. Pretul lor de baza este de 85.932 de euro (BMW) si 89.047 de euro (Porsche), dar pentru a pune in valoare caracterul sofisticat, exclusivist si elegant este nevoie de mai multe optiuni, care pot ridica pretul substantial.