Multa vreme, japonezii din Hiroshima au tatonat drumul, dar acum, prin CX-5, au un concurent de temut in clasa SUV-urilor compacte. Campionul consacrat al categoriei, VW Tiguan, are, in sfarsit, un rival pe masura.
Calea succesului nu este intotdeauna dreapta. Este plina de viraje, dar si de suisuri si de coborasuri. Iar acest lucru nu-l stie niciun producator de masini mai bine decat Mazda. In anii 80, acestia au produs, cu 626, nu numai un bestseller, ci si prima masina japoneza care, la testele comparative, a castigat in fata concurentei germane. Intre timp insa, in jurul marcii Mazda s-a asternut treptat linistea, lucru reflectat, din pacate, si de cifrele de vanzari. Ca si in cazul altor producatori japonezi, succesul modelelor produse in Coreea (Chevrolet, Kia, Hyundai) apasa puternic asupra cifrelor de vanzari ale Mazda.
Dar acum, japonezii si-au propus sa revina in forta, cu tenacitatea proverbiala si numeroase inovatii. Incepand de la Mazda2, producatorul japonez incearca sa intoarca spirala dimensiunilor si a maselor, aflate anterior in crestere continua, ca un argument in favoarea sa. Noul SUV compact CX-5 se inscrie, la randul sau, in acest trend, chiar daca numai prin masa totala. Cu o lungime exterioara de 4555 mm, acesta isi depaseste concurentii cu 112 mm (Ford), 129 mm (VW) si, respectiv, 145 mm (Hyundai) si are, ajutat si de ampatamentul amplu, cea mai generoasa oferta de spatiu. In acelasi timp insa, isi pune la colt rivalii prin masa proprie de numai 1534 kg. Prin comparatie, rivalii sai sunt adevarati dinozauri: Hyundai ix35 cantareste cu 106 kg mai mult, Ford Kuga, cu 129 kg, iar VW Tiguan, chiar cu 168 kg mai mult. Structura caroseriei realizata in proportie de 61% din oteluri de inalta rezistenta ajuta la reducerea masei caroseriei. Se obtine astfel o reducere a consumului de combustibil si, in acelasi timp, creste agilitatea si este imbunatatita tinuta de drum. Iar daca e vorba de economie de combustibil si agilitate, din ecuatie nu poate lipsi noul diesel de 2,2 litri, CX-5 fiind, de altfel, primul model pe care acesta este montat. Acesta promite un rafinament desavarsit, performante dinamice de top si un consum de combustibil infim.
Castigatori pe hartie au fost insa multi. In testul comparativ cu ieftinul Hyundai ix35, dinamicul Ford Kuga si invingatorul de profesie VW Tiguan, CX-5 si-a demonstrat calitatile si superioritatea noilor tehnologii Skyactiv.
4. Hyundai ix35 2.0 CRDi Premium Plus – 308 PUNCTE
ix35 este cel mai ieftin model din test, dar este asta suficient pentru a-si invinge concurenta?
Hyundai a recuperat enorm in ultimii ani. Dar a si avut mult de recuperat, iar distanta nu a fost inca acoperita in intregime. Lui ix35 nu ii lipsesc calitatile, dar nici nu se poate spune ca straluceste. In interior, oferta de spatiu este generoasa pentru cinci pasageri, dar scaunele ofera un suport lateral insuficient si rabaterea banchetei nu creeaza o suprafata plana. Plansa de bord este ergonomica si are materialele de calitate, dar ii lipseste farmecul. Calitatea fabricatiei si robustetea imbinarilor sunt incontestabile, dar parca este prea evidenta intentia de reducere a costurilor. Principalul avantaj al lui ix35 il constituie motorizarea de 184 CP, cea mai puternica din test. Aceasta asigura reprize fulminante si performante dinamice inaccesibile concurentilor sai. Trenul de rulare nu este perfect, suspensia fiind destul de zgomotoasa pe denivelarile scurte, iar balansul caroseriei in curbe, destul de pronuntat. Cu mult inainte de a aparea o problema, ESP-ul franeaza rigid si reduce puterea motorului. La agilitatea mediocra contribuie si directia fada, artificiala. Franarea este perfectibila si sistemele electronice de asistenta lipsesc aproape in totalitate. Cele mai mari calitati ale lui ix35 raman, pe langa pretul de achizitie, costurile de exploatare si garantia.
3. Ford Kuga 2.0 TDCi 4WD Titanium S – 310 PUNCTE
Ford Kuga este sportivul intre SUV-uri, dar latura practica a fost scapata din vedere.
Kuga are la baza generatia anterioara a lui Focus, renumita pentru comportamentul rutier exemplar. Kuga isi onoreaza originile prin tinuta de drum exemplara, directia incisiva si suspensia ferma. La alternantele de sarcina, arunca spatele in afara, dar ESP-ul intervine prompt inainte ca totul sa se transforme intr-o supravirare violenta. Confortul suspensiei a fost substantial imbunatatit odata cu faceliftul de la jumatatea vietii, Kuga fiind renumit in trecut pentru rigiditatea trenului de rulare. Naravurile dieselului de 2,0 litri nu s-au schimbat insa. Acesta nu exceleaza nici prin performantele dinamice si nici prin economia de combustibil si, impreuna cu cutia de viteze cu etajare scurta, il propulseaza pe Kuga plin de temperament, dar si de zgomot. Faptul ca modelul din Köln se claseaza atat de slab in acest comparativ se datoreaza in primul rand ofertei reduse de spatiu interior. Portbagajul sau este cel mai neincapator din test, iar in spate pasagerii se inghesuie pe bancheta montata inalt, cu un spatiu redus la genunchi. In fata, consola centrala lata invadeaza spatiul personal al soferului si al pasagerului din dreapta. Toate acestea pentru o masina care nu are de partea sa nici avantajul pretului, fiind in fapt cea mai scumpa din comparativ.
2. VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion Sport&Style – 333 PUNCTE
Tiguan ramane polivalent si confortabil, dar altcineva are acum cea mai buna motorizare.
In ceea ce priveste caroseria, Tiguan are cea mai buna oferta de spatiu, cea mai buna modularitate, cea mai buna calitate de fabricatie si cea mai buna vizibilitate. La capitolul „Confort, modelul german isi asigura avansul prin scaunele fata comode, bancheta spate foarte confortabila chiar si in timpul calatoriilor lungi, insonorizarea eficienta si confortul foarte bun al suspensiei. Cu trenul de rulare adaptiv (946 de euro), Tiguan trece impasibil chiar si peste cele mai dificile denivelari, ramanand in acelasi timp impasibil in viraje. Cu toate acestea, nu se simte la fel de dinamic precum Kuga sau CX-5, fiind ceva mai discret, dar nu mai putin rapid, gratie sistemului ESP foarte bine reglat. Cei 140 CP ai motorului TDI se lupta cu cele 1,7 tone ale lui Tiguan, in timp ce la Mazda sunt 10 CP in plus pentru 168 kg mai putin. In aceste conditii, sprinturile lui Tiguan sunt temperate, tractiunea sufera, iar schimbarea treptelor se face mai imprecis decat la Mazda. Fata de CX-5, motorul TDI indeplineste doar normele Euro 5 si nici nu consuma mai putin. In aceste conditii, Tiguan se vede invins la puncte de modernul grup motopropulsor al lui CX-5. Pentru un model deloc obisnuit cu a doua pozitie a podiumului, nu este deloc placut. Este prima infrangere a lui Tiguan, care da semne de oboseala, dupa cinci ani de cariera.
1. Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D Attraction – 334 PUNCTE
CX-5 uimeste prin victoria asupra lui Tiguan. Dar nu a fost una deloc usoara.
CX-5 dovedeste importanta aflarii domeniului-limita in ceea ce priveste tinuta de drum. Japonezul trece demn toate standardele de siguranta la rulare – schimbarea benzii de mers, slalom, testul elanului. Doar la proba de manevrabilitate de pe circuit apar ceva probleme. Ridicarea piciorului de pe acceleratie in timpul unui viraj rapid provoaca o alternanta de sarcina care scoate spatele de pe traiectorie. Din pacate, sistemul ESP nu poate corecta eficient aceasta tendinta. Din cauza acestui comportament in situatii-limita, CX-5 pierde puncte la siguranta la rulare. Per ansamblu insa, CX-5 lasa o impresie de dinamism, umbrita insa de problema descrisa mai sus, dar si de directia destul de sintetica. Japonezul convinge prin oferta generoasa de spatiu, portbagajul incapator si calitatea foarte buna a fabricatiei. Suspensia este relativ ferma, dar ofera un compromis bun intre tinuta de drum si confort. CX-5 este cea mai confortabila Mazda pe care am condus-o. CX-5 straluceste si prin noul diesel de 2,2 litri care indeplineste normele Euro 6. De un rafinament desavarsit, acesta trage viguros, urca in ture pana la 5000 rpm si ramane silentios la viteze mari. Cutia de viteze precisa cu sase trepte reprezinta o completare inspirata, propulsand CX-5 pe prima pozitie a podiumului.
[table id=368 /]