Renault a avut câteva idei geniale creând segmente noi de piata, dar in cazul crossoverelor urbane debuteaza relativ târziu, dupa Nissan Juke, Mini Countryman, Opel Mokka si aproape in acelasi timp cu Peugeot 2008.
Nu are nicio legatura cu Juke, platforma provenind de la Clio si din acest motiv este disponibil doar in versiune 4×2. Una dintre cele mai interesante motorizari este 1.2 TCe combinata exclusiv cu transmisia EDC cu dublu ambreiaj si sase trepte, pe care am avut-o la test. Motorul 1.2 TCe turbo, cu patru cilindri, este o surpriza foarte placuta. Face parte din aceeasi familie cu cel in trei cilindri de 0,9 litri si 90 CP, dar este, fara niciun dubiu, mult superior. In primul rând, curba de cuplu este infinit mai buna la 1.2 TCe. Motorul trage bine de la turatie joasa si urca usor in ture, iar la acceleratii mai rapide dovedeste o forta de tractiune foarte buna, desi Captur este mai greu cu circa 100 kg decât Clio. Mai mult, ansamblul motor-cutie functioneaza foarte lin. Doar VW si Renault au avut curajul de a industrializa pe scara larga cutii cu dublu ambreiaj in combinatie cu motoare de cilindree redusa pe modelele mici. Cutia EDC schimba rapid pe modul manual, dar mai important, este de notat ca, in oras, pe modul automat, la schimbarile de trepte, masina nu vine in nas’, cum se intâmpla la alte cutii de acest gen. Exista si un mod Eco, care economiseste pâna la 10%, iar in meniul tabletei R-Link, soferul poate vedea ce nota a primit pentru condusul economic, cât de economic a accelerat si cât de bine a anticipat traficul.
Insa consumul oficial de 5,4 l/100 km este prea optimist, dar circa 7 l/100 km pot fi obtinuti cu putina atentie. Campion al inovatiei in domeniul modularitatii, Captur beneficiaza de o organizare interioara inteligenta. Bancheta spate culiseaza pe o distanta de 160 mm, variind si volumul portbagajului intre 377 si 455 de litri. Astfel, locul pentru genunchi in spate poate ajunge pâna la 215 mm, spatiul fiind mai generos decât in Clio. In schimb, nu prea este loc pentru trei pasageri pe bancheta spate. Portbagajul are podea dubla reversibila, iar prin rabaterea banchetei, suprafata de incarcare creata este plana. Mai trebuie remarcat torpedoul urias in care se poate depozita o mica naveta cu doze de bauturi racoritoare. Pacat insa ca nu este climatizat. Si in fata este mult loc, vizibilitatea este buna, dar scaunele au un sezut putin prea scurt. Per total, interiorul ofera o ambianta placuta, moderna. Husele detasabile sunt foarte practice, iar pachetul de personalizare orange confera o nota tinereasca.
Insa trenul de rulare, care provine de la Clio, nu este reglat armonios. Fiind mai greu si având centrul de greutate mai sus decât Clio, Renault a montat la Captur arcuri mai tari. Din punct de vedere dinamic, Captur este placut la condus pe viraje, având o directie electrica destul de incisiva, cu un feedback neasteptat de bun si un ruliu redus. Insa suspensia este prea aspra si necizelata si nu doar la trecerea peste denivelari scurte, când apar si usoare reactii in volan, ci si la parcurgerea unor drumuri cariate. In plus, vibratiile si socurile se transmit in habitaclu, lucru destul de neplacut. Sunt diferente evidente intre masina din acest test si cea de la lansarea internationala, suspensia de drumuri grele, standard pentru România, accentuând asprimea trenului de rulare.
Date tehnice Renault Captur 1.2 TCe EDC
MOTOR: L4 turbo, cilindree 1197 cmc, putere maxima 120 CP/4900 rpm, cuplu maxim 190 Nm/2000 rpm. TRANSMISIE: fata, cutie cu dublu ambreiaj cu 6 trepte. DIMENSIUNI: L/l/h 4122/1778/1556 mm, ampatament 2606 mm. PERFORMANTE: 0-100 km/h 10,9 sec, viteza maxima 192 km/h, consum mediu 5,4 l/100 km, emisii CO2 125 g/km.
Verdict 4 stele
Captur vine la momentul potrivit intr-un segment in ascensiune. Designul superb, combinatiile de culori, motorul turbo 1.2 TCe si cutia EDC sunt principalele atuuri. Insa trenul de rulare strica placerea condusului.