Incepand cu anul 2005 – cand s-a lansat modelul RS4, al carui sistem quattro a fost setat sa transmita in conditii normale de mers 60% din putere pe puntea spate – Audi incearca sa insereze cat mai multa sportivitate in modelel sale.
Cu nou lansatul Audi S4, lucrurile au mers si mai departe, prin adoptarea unui difenretial sport pe puntea spate. Pentru motorizare, fata de vechea generatie, s-a mers pe ideea reducerii cilindreei si supraalimentare cu un compresor mecanic capabil de 23.000 rpm, astfel oferindu-se un motor de 3,0 litri ce dezvolta 333 CP si 440 Nm.
Motor V6 cu compresor si 333 CP
Audi S4 vine cu elemente sugestive atat in interior, cat si in exterior pentru a sublinia caracterul sportiv al masinii. Partea importanta despre care trebuie sa discutam la noul S4 este cea mecanica, unde noutatile sunt destule. Noul motor al lui S4 are cu 11 CP mai putin decat vechiul propulsor, insa acesta vine cu o cilindree redusa, de la 4,2 la 3,0 litri, si cu o reducere de 27% in ceea ce priveste consumul de carburant, cifrele oficiale aratand o valoare de 9,7 l/100 km pentru un consum mixt.
Trebuie mentionat ca, in timpul testului, consumul a avut valori mult mai mari, insa cei care vor sa-si cumpere un S4 trebuie sa uite de consum si sa-si cumpere masina pentru calitatile pe care le are. Alaturi de cei 333 CP, care se obtin intre 5.500 si 7.000 rpm, compresorul mecanic aduce si o valoare a cuplului foarte buna, cei 440 Nm fiind disponibili pe o plaja larga, de la 2.900 la 5.300 rpm. Chiar daca puterea este mai mica decat la vechiul S4, s-a reusit imbunatatirea timpilor de acceleratie cu 0,8 secunde, prima suta de kilometri fiind astfel atinsa dupa numai 5,1 secunde de sedanul echipat cu o cutie manuala.
Suspensia a fost reproiectata si setata diferit fata de un A4 normal, S4 fiind astfel cu 20 mm mai aproape de asfalt. Pe masinile de test a fost disponibila suspensia normala, ce ofera un bun compromis intre rigiditatea necesara pentru o asemenea masina si drumurile prin oras, unde denivelarile sunt des intalnite. Optional, se poate comanda suspensia electronica adaptiva si reglabila ca tarie a amortizarii.
Evident ca, la un model sport Audi, sistemul quattro este de nelipsit. Acesta distribuie puterea, in conditii normale de mers, in raport de 40:60, iar aceste valori pot varia pana la un maxim pe punti: de 85% in spate si 65% in fata.
Cutie DSG disponibila cu 7 trepte
Noutatea absoluta la S4 este diferentialul spate, ce poate transmite, in raport diferit, puterea intre rotile puntii spate. Practic, poate accelera roata din exteriorul virajului, masina fiind astfel impinsa pe traiectoria impusa de volan. Diferentialul are patru niveluri de setare: confort, auto, dinamic si individual.
In modul confort, acesta incearca sa corecteze tendintele de subvirare si isi face simtita prezenta destul de putin. In modul auto, se adapteaza stilului de mers, in functie de acceleratiile masurate de diferiti senzori ai masinii. Modul dinamic schimba destul de mult comportamentul masinii, lucru pe care l-am putut testa pe circuitul din Mallorca, pe care Audi l-a configurat special pentru a vedea cum functioneaza acest diferential. Se simte in mod clar cum, spre roata din exteriorul virajului, pleaca mare parte din puterea disponibila pe puntea spate. Masina este impinsa spre interiorul virajului si, astfel, curbele pot fi negociate intr-un mod dinamic si rapid. Diferenta maxima de cuplu care poate fi suportata intre rotile spate este de pana la 1.800 Nm.
Audi S4 vine in standard cu o cutie manuala in 6 trepte, iar optional se poate comanda o cutie DSG cu 7 rapoarte.