BMW Seria 5 nu arată semnificativ schimbat, dar aparențele înșelătoare ascund o adevărată revoluție tehnologică. Test cu motorizarea cu șase cilindri 530d xDrive.
BMW Seria 5 a ajuns la a șaptea generație, cu toate că pentru un neavizat acest lucru nu este ușor de remarcat. Bavarezii au fost deosebit de precauți în ceea ce privește designul. Nici nu e de mirare, modelele anterioare s-au bucurat de un succes fenomenal, cu aproape opt milioane de unități comercializate, iar rețeta succesului nu avea nevoie de ajustări. Din punct de vedere tehnologic, însă, noul model a făcut pași importanți. Fără să exagerăm prea mult, putem spune că actuala Serie 5 aduce avansul tehnologic al Seriei 7 în mâinile celor care cumpără un BMW pentru a-l conduce, nu pentru a fi conduși de un șofer.
În interior, BMW Seria 5 vine cu un ecran tactil de 10,25 de inchi de înaltă rezoluție care beneficiază și de control prin gesturi. Bavarezii sunt primii care au construit un sistem de infotainment care integrează Apple Car Play printr-o conexiune wireless. Conținutul de pe telefonul mașinii este oglindit pe ecranul mașinii, existând și o funcție spli-screen care permite afișarea simultană a conținutului de pe telefon (spre exemplu, streaming de muzică) împreună cu cel al sistemului de bord (cum ar fi navigație).
Pentru siguranța și confortul celui de la volan, bavarezii oferă o suită generoasă de sisteme de asistență și siguranță (frânare automată cu identificarea pietonilor, sistem de păstrare a benzii cu direcție activă, care funcționează până la 210 km/h, asistent la schimbarea benzii etc.). În principiu, noua Serie 5 ar trebui să fie capabilă să-și păstreze banda fără intervenția șoferului atunci când există marcaje de bandă clare și chiar să schimbe singură banda atunci când șoferul semnalizează (funcția nu este încă disponibilă în România). În practică, acest lucru nu este întotdeauna funcțional, în timpul rulării pe autostradă mașina trecând destul de frecvent peste marcaje sau chiar cedând comenzile fără să-l anunțe sonor pe cel de la volan. Așadar, valabil și în acest caz, atenția trebuie să fie întotdeauna la drum, tehnologia poate greși, iar răspunderea, așa cum arată și Dr. Dirk Wisselmann în interviul din pagina următoare, este întotdeauna a celui de la volan. Cel puțin atât timp cât va mai exista un volan.
Noua platformă ușoară, construită pe baza principiilor BMW EfficientLightweight, reușește să taie până la 100 kg din masa mașinii, asta în condițiile în care Seria 5 a crescut în lungime cu 36 milimetri față de generația anterioară. Inginerii BMW au păstrat nealterate caracteristicile care au fost apreciate întotdeauna la Seria 5: centrul jos de greutate, repartiția aproape ideală a maselor, rigiditatea torsională impresionantă a caroseriei care fac dintr-un BMW o mașină atât de plăcută la condus. Paradoxal, comportamentul pronunțat dinamic nu intră în conflict cu confortul așteptat de clientul tipic al Seriei 5.
Trenul de rulare adaptiv are o plajă de reglaj impresionantă, putând trece rapid de la o suspensie de o duritate brutală la o amortizare elegantă a denivelărilor, benefică în cazul călătoriilor lungi la viteză de croazieră. Pentru că, da, 530d știe să meargă și relaxat, fie că e vorba de traficul urban sau de parcurgerea distanțelor mari pe autostradă. Poate să fie pe cât de confortabil poate fi un model premium de clasă mare. Dar de ce ți-ai dori asta? În noua Serie 5 stă ascuns un drăcușor și acesta te bate la cap permanent să fii rău. Foarte rău.
Unitatea diesel cu șase cilindri în linie condusă de noi, chiar dacă are aceeași cilindree cu cea a generației anterioare (3,0 litri), oferă mai mult dinamism și o putere crescută la 265 CP, dar și o eficiență superioară. Cuplată la cutia de viteze automată Steptronic Sport (opțională, 256 de euro), aceasta asigură un dinamism pronunțat, cu răspuns prompt la apăsarea pedalei de accelerație și schimbări rapide ale treptelor. Semnificativ mai silențioasă și mai rafinată decât în cazul generației anterioare (da, este posibil), noua motorizare este sufletul noii Serii 5 și minunea care face posibilă schimbarea rapidă de personalitate a modelului bavarez. O apăsare de buton și una, mai energică, pe accelerație, și noua Serie 5 se metamorfozează complet. Unde este animalul blând și docil de mai devreme?
Pentru masa de aproape 1,8 tone (la gol), 530d xDrive se arată extrem de agilă, extrem de manevrabilă. Comenzile au acea precizie excepțională tipică unui BMW, care fac ca mașina să citească perfect și instantaneu gândurile șoferului.Direcția foarte precisă este completată de puntea spate directoare, care imprimă și mai multă agilitate, chiar dacă uneori se simte o ușoară întârziere (probabil câteva zeci de milisecunde) între momentul rotirii volanului și cel în care sistemul se configurează, ceea ce lasă impresia că virajul este făcut din două manevre distincte.
În catalogul digital din secțiunea de mașini noi poți găsi toate prețurile și datele tehnice pentru mașinile vândute în România.
Verdict
Noul BMW Seria 5 arată aproape neschimbat, dar sub aspectul discret avansul tehnologic este evident. Ca 530d xDrive, acesta se conduce extrem de agil, cu o trecere explozivă de la pasajele calme și relaxante la cele de un dinamism extrem. Motorizarea diesel de 3,0 litri este acum mai silențioasă, confortul fiind îmbunătățit și în cazul trenului de rulare. Direcția integrală , disponibilă acum și cu xDrive, aduce un plus de agilitate.