American de origine, Ford Explorer a preluat șefia ofertei europene de SUV-uri. E în regulă?
Apariția unui Ford Explorer în peisaj, prin proporțiile și stilul obiectului, are darul de a ne reaminti brusc că marca ovalului albastru s-a născut în America, la Detroit. La el acasă, Explorer este dominat de statura SUV-urilor Expedition sau a pickup-urilor din seria F, dar în Europa trece drept reprezentant al categoriei grele (masa proprie se apropie de 2,4 tone, lungimea trece de 5 m, platforma sa tehnică echipează și modelele americane de lux Lincoln Aviator). Numele Explorer se potrivește inclusiv cu ideea explorării unor soluții tehnice moderne (judecând după obișnuințele americane), cum ar fi ecranul multimedia dispus vertical, suspensia cu patru roți independente, caroseria cu structură autoportantă, cutia de viteze automată cu 10 trepte sau grupul motopropulsor de tip PHEV (având motor electric integrat coaxial între motorul cu benzină și cutia de viteze).
Motorul V6 3.0 EcoBoost (benzină) are injecție directă și supraalimentare twin-turbo și furnizează 349 CP. Cel electric contribuie cu 101 CP, iar puterea sistemului e cotată la 457 CP. Tot cu referire la sistem, cuplul său maxim atinge 825 Nm. Consumul de 3,1 l/100 km (WLTP) anunțat oficial nu este realist, mai ales că nu avem de-a face cu o mașină de oraș, la care o baterie de 13,6 kWh să poată asigura zilnic distanțe notabile acoperite cu emisii zero (autonomie electrică anunțată: 48 km).
Luând loc la bord, nu poți să nu sesizezi imediat specificul american: comoditatea e la ordinea zilei, chiar dacă nu are o amprentă premium tipică. Scaunele au tapițerie mai moale decât suntem noi obișnuiți, s-a acordat o certă atenție personalizării designului, dar aspectul materialelor și finețea asamblării nu sunt prea elaborate. Ca europeni, avem tendința de a-l compara pe Explorer cu lucruri de felul lui BMW X7, Mercedes GLS sau Range Rover, însă „comodul’ Explorer nu-și propune să „facă deranj’ în teritoriul acestora. El doar caută să obțină răspunsuri de „da’ la câteva întrebări esențiale: te simți bine la bord?, ai destul loc?, ai toate dotările așteptate?, e silențioasă deplasarea?, e confortabilă suspensia?, lucrează fin transmisia? Trebuie să recunoaștem, punctele respective au fost atinse, fără excepție. Chiar și pe al treilea rând de scaune e destul loc.
Mai puțin bine stă Explorer cu caracteristicile de trecere (clar, nu sunt de offroad) și cu asistarea direcției (volan prea ușor, lipsit de feedback). Printre cele 6 moduri de rulare există unul numit „Sport’. În principiu, îl activezi doar atunci când vrei să vezi cum prinde „fierul’ 100 km/h în 6 s. Wow – cum s-a dus, ce senzație! Apoi vei simți impulsul firesc de a reveni în „zona de confort’.
Verdict
După ce conduci o mașină americană te prinzi și de unde a ieșit expresia aceea cu „zona de confort’.Ford Explorer e reprezentativ \n acest sens. Tehnica e mai avansată decât se obișnuia până acum la SUV-urile americane.
Ford Explorer 3.0 AWD PHEV
• Motor V6 turbo + electric, longitudinal în față • Cilindree 2956 cmc • Putere sistem 457 CP/5750 rpm • Cuplu maxim sistem 875 Nm/ 2500 rpm • Transmisie integrală AWD cutie automată, 10 trepte • L/l/h 5049/2004/1778 mm • Masă proprie 2391 kg • Portbagaj 595-2274 l • Rezervor 68 l • 0–100 km/h 6,0 s • Viteză max. 230 km/h • Consum 3,1 l/100 km (WLTP) • Emisii CO2 71 g/km • Preț de la 82.450 euro (dotare Platinum)