În perioada de după criza financiară, producătorii auto de volum au început repoziţionarea către zonele superioare ale pieţei.
Aşa a apărut şi s-a dezvoltat brandul DS al PSA şi, ceva mai recent, Vignale la Ford. Astăzi, gama Vignale numără deja cinci modele, al şaselea fiind pregătit odată cu lansarea pe piaţă a noului Focus. Cu o calitate a interiorului pe măsura pretenţiilor, dar şi cu un pachet de servicii premium în spate, modelele Vignale nu au întârziat să atragă atenţia. Dar oare ce a funcţionat în cazul celor mai mari rămâne valabil şi în cazul mezinei Fiesta?
Pentru a putea răspunde la această întrebare am ales modelul de clasă mică motorizat de dieselul 1.5 TDCi de 120 CP. În echiparea Vignale, acesta costă de la 21.400 de euro, cu exact 3.000 de euro mai mult decât o Fiesta cu motorizare similară, dar cu nivel de echipare Titanium. Prezentarea vizuală este impecabilă, şi aici Ford dovedeşte că ştie să-şi răsfeţe cei mai pretenţioşi clienţi. Planşa de bord este acoperită cu piele având cusături contrastante, fotoliile din piele (e adevărat, costă suplimentar 650 de euro) au cusături „fagure specifice, iar la bord întâlnim cam tot ce-şi poate dori cineva pasionat de confort şi tehnologie. Ca să vă faceţi o idee, amintim doar câteva din re dotările standard ale versiunii Vignale: climatizare automată, acces şi pornire fără cheie, posibilitatea de personalizare a setărilor fiecărui şofer prin My Key, jante din aliaj de 17 inchi, radio SYNC III cu ecran tactil de 8 inchi, asistent activ de bandă etc. Pentru că asta nu părea suficient, exemplarul nostru dispunea, pentru condimentare, de jante pe 18 inchi, sistem audio HiFi B&O Play, sistem de parcare autonomă şi cameră de mers cu spatele, pilot automat adaptiv, acoperiş panoramic din sticlă şi alte mici răsfăţuri, inclusiv tapiţeria din piele de care vorbeam mai devreme, pentru un preţ total de peste 28.000 de euro. O cifră foarte curajoasă, care ar putea deschide uşi chiar şi în segmentul premium compact.
Dar destul cu impresia artistică, să vorbim şi despre ce ştie să facă Fiesta Vignale. Ford este recunoscut ca specialist al trenurilor de rulare, iar la acest capitol modelul lor de clasă mică nu dezamăgeşte. Direcţia este incisivă, suspensia este fermă, cu o tentă sportivă chiar, care contrastează oarecum cu răsfăţul din interior. Motorizarea diesel de 120 CP se achită cu brio de sarcini, oferind prestaţii dinamice meritorii şi reprize care îţi asigură confortul mental în timpul depăşirilor, în timp ce cutia de viteze, deşi etajată relativ lung, are o timonerie plăcută.
Dacă pilotul va fi satisfăcut de calităţile Fiestei, pretenţiosul care urmăreşte cu orice preţ confortul – căruia i se adresează, cel puţin în teorie, echiparea Vignale – ar putea să strâmbe însă din nas. Roţile de 18 inchi nu lasă multe speranţe celor cu spate sensibil, iar zgomotul din habitaclu este cel la care te aştepţi într-un model de clasă mică – aici tratamentul Vignale nu oferă o soluţie.
Verdict
Fiesta Vignale îşi răsfaţă pasagerii cu un interior luxuriant, dar preţul pe care îl cere Ford este unul foarte curajos, aproape identic cu al unui Audi A1. Şoferul va aprecia agilitatea şi performanţele dinamice, dar confortul în interior nu este la înălţimea aşteptărilor.