Ford Focus RS – Sfidand ratiunea

Ford sfideaza regula care spune ca o putere de peste 250 CP pe puntea fata este imposibil de stapanit. Focus RS are tractiune fata si 305 CP.

Acronimul RS are o semnificatie aparte pentru Ford, iar istoria acestuia incepe in anul 1968, cand primul model purtand acest nume iese de pe linia de productie. Modele Ford RS au fost fabricate in aproape toate configuratiile posibile pentru o masina: motor in fata, motor central, tractiune integrala, tractiune spate, tractiune fata, motoare aspirate sau motoare turbo.

Insa ceea ce inginerii Ford au propus pentru Focus RS a fost un pariu riscant. Sunt foarte multe intrebari care planeaza asupra ultimului RS. Este oare posibil ca un model cu tractiune fata si peste 300 CP sa fie controlabil si dinamic pe masura puterii? Cum se manifesta fenomenul de subvirare si de „torque steering“? Nu este acest model o greseala a celor de la Ford, care l-au fabricat doar pentru a domina cursa cailor putere si a avea cea mai puternica compacta? Haideti sa aflam raspunsul la aceste intrebari dupa ce am condus Focus RS.

Primul capitol important si cel care reprezinta contactul initial cu masina este designul exterior. Scandalos, revoltator, izbitor, strident, brutal, agresiv si lista poate continua. Sunt doar cateva adjective care se pot asocia cu felul cum arata Focus RS. Si asa ar trebui sa arate aceasta masina! Iar culoarea? Daca este sa fie RS, atunci acest verde-electric este cea mai potrivita alegere. Este ca si cum ai sublinia si ingrosa adjectivele de mai sus.

Elementele care subliniaza latura sportiva sunt toate vopsite intr-un negru lucios, iar contrastul cu verdele caroseriei creeaza un puternic efect vizual. Branhiile de pe capota, partea inferioara a spoilerului fata, eleronul, difuzorul spate si cele doua evacuari de dimensiuni mari parca sunt preluate direct de pe etapele speciale ale campionatului mondial de raliuri de la modelul Focus WRC.

In interior, modificarea radicala este reprezentata de scaunele Recaro, ce au tapiteria partial in culoarea exterioara a masinii. Suportul lateral este foarte bun, iar scaunele ofera o pozitie excelenta pentru postul de conducere, soferul fiind axat intr-un mod foarte direct asupra comezilor principale. Ca si in cazul lui ST, ceasurile suplimentare pentru presiunea in turbina, presiunea uleiului si temperatura acestuia sunt pozitionate central, deasupra bordului.

In ceea ce priveste partea mecanica, trebuie spus ca RS nu este un ST tunat. Motorul are aceeasi cilindree ca si propulsorul prezent pe ST, dar modificari precum pistoane noi, o admisie si evacuare revizuite si o turbina mai mare ii permit sa dezvolte 305 CP si 440 Nm. Turbina (Borg Warner K16) poate furniza o presiune de 1,4 bar, dublu fata de cea de 0,7 bar produsa la modelul ST. Este o adevarata reusita faptul ca, desi RS dispune de o turbina cu inertie mare, ce furnizeaza presiuni ridicate, cuplul maxim este atins la doar 2.300 rpm si ramane constant ca valoare pana la 4.500 rpm. Astfel, este foarte placut sa conduci un RS chiar si la turatii joase in traficul din oras.

Pentru a transfera cat mai eficient puterea catre asfalt, trenul de rulare de la Focus RS a suferit modificari majore. In primul rand, RS are un ecartament mai mare atat pentru puntea fata, cat si pentru cea spate si este singurul model Focus care nu adopta suspensia McPherson pentru puntea fata.

Dupa o perioada de dezvoltare de 6 ani, Ford a realizat suspensia RevoKnuckle, dezvoltata special pentru a putea transmite eficient valori de cuplu ridicat modelelor cu tractiune fata. Aceasta este setata mai rigid decat la ST si este orientata strict catre sportivitate, insa nu intr-un mod foarte deranjant. Pentru a livra eficient puterea, Focus RS utilizeaza inca o piesa de rezistenta: diferential helical cu alunecare limitata Quaife.


Diferential helical cu alunecare limitata Quaife

Directia electrohidraulica este foarte directa (raport 13,2:1 fata de 14,7:1 pentru ST) si de la un capat la celalalt are nevoie de doar 2,32 rotatii. Cutia de viteze are aceleasi rapoarte ca si la ST, insa are anumite componente intarite, o cursa mai scurta si un mod de start de pe loc, controlat. Evacuarea, cu doua tevi de 10 mm fiecare, produce un sunet foarte gros, apropiat de cele din motorsport. Rateurile si sunetul bolborosit sunt impresionante, mult peste ce ofera un ST.

Capitolul conducere este cel mai important pentru o asemenea masina, iar RS este premiant. Daca nu conduci un Focus RS, este greu de crezut cum se poate comporta in viraje. Fenomenul de „torque steering“ este prezent si se manifesta violent la accelerari pe suprafete care nu sunt perfect plane, dar este foarte important ca Focus RS aproape ca nu cunoaste ce este subvirarea. Daca viteza de intrare in viraj este corecta, se poate apasa acceleratia la podea si masina va urma traiectoria impusa de sofer intr-un mod greu de crezut.

Diferentialul fata are tot meritul. La acest lucru, se adauga faptul ca Focus este una dintre cele mai comunicative si placut de condus masini la limita. Totul este usor de interpretat si de tradus pentru a avea o reactie corecta. Sistemul ESP este calibrat pentru a actiona tarziu si are interventii scurte, potrivite pentru un stil de conducere sportiv.

RS este o reusita clara pentru Ford, iar scepticii, care nu credeau posibila realizarea unui model foarte performant cu tractiune fata, pot sa fie linistiti. Focus continua traditia RS cu succes!

Adaugă un comentariu