Honda Insight – Eficienta sau marketing?

Perceput ca o replica mai ieftina a Toyotei Prius, Insight este promovat de Honda ca vehicul hibrid pentru mase. Ramane de vazut daca va reusi sa se impuna pe piata.

Primul automobil hibrid produs in serie – Prius – a fost lansat de Toyota in Japonia in 1997. La randul sau, Honda a lansat primul hibrid – Insight – in 1999, dar acesta nu a fost destinat productiei de mare serie. De fapt, pana la retragerea sa din fabricatie in 2006, Honda vanduse mai putin de 18.000 de unitati.

Cu atentia de care se bucura in prezent modelele hibride, nu-i de mirare ca Honda incearca sa dea o replica mult mai viguroasa Toyotei Prius, odata cu lansarea celei de-a doua generatii Insight. De aceasta data, abordarea este complet diferita, Insight dorindu-se a fi un hibrid pentru mase, nu un model de nisa. Este oare pretul sau, cu 4.100 de euro mai mic decat al lui Prius, argumentul decisiv pentru cumparatorii unei masini hibride?

Insight – hibridul pentru mase
Eficienta unui automobil hibrid depinde in mare masura de forma sa aerodinamica, astfel ca nu-i nicio surpriza ca Insight seamana destul de mult cu Prius. Pentru a pastra pretul cat mai scazut, Honda foloseste componente simple, platforma fiind preluata, cu mici modificari, de la modelul Jazz. Ampatamentul este insa cu 50 mm mai mare.

Sistemul hibrid IMA (Integrated Motor Assist) este compus dintr-un motor termic de 1,3 litri si 88 CP (preluat de la Civic Hybrid) si un motor electric de numai 14 CP, montat intre motorul termic si cutia de viteze, indeplinind simultan si rolul de alternator, generator si volanta.

Ideea din spatele tehnologiei IMA este simpla: sistemul electric preia si stocheaza energia de franare, folosind-o apoi pentru pornirea motorului termic si pentru a-l ajuta in fazele de accelerare, contribuind astfel semnificativ la reducerea consumului de combustibil. Din acest punct de vedere, Honda Insight este un hibrid usor, de tipul partial, motorul sau electric neavand putere suficienta pentru a putea propulsa singur masina.

Directie precisa si franare eficienta
In viata de zi cu zi, Honda Insight se comporta ca orice hatch compact, oferind spatiu pentru cinci persoane si un volum generos al portbagajului, de 400 de litri. Spatarul banchetei poate fi rabatat in regim 40:60, volumul portbagajului atingand astfel 984 litri.

In afara inscriptiilor specifice, foarte putine lucruri tradeaza sistemul de propulsie hibrida: Insight porneste clasic, cu cheia, si se conduce la fel de simplu, ca orice masina cu cutie de viteze automata. Chiar si oprirea motorului la semafor nu se diferentiaza prea mult de un sistem start-stop clasic. Diferenta apare la scoaterea cheii din contact, atunci cand conducatorul este rasplatit (sau nu) prin afisarea unui scor si a unui numar de floricele, in func tie de cat de economic a condus.


Butonul ECON activeaza modul economic

Pe durata testului, chiar folosind functia ECON (Effective CONtroll – activeaza modul economic al sistemului hibrid), nu am fost impresionati de cifrele de consum, care sunt foarte apropiate de cele ale unui automobil similar cu propulsie clasica (aproximativ 6,5 l/100 km in afara orasului si peste 8 l/100 km in oras).


Indicator pentru recuperarea energiei la franare

Chiar daca motorizarea este una modesta, Insight este foarte placuta la condus, cu un comportament meritoriu pe serpentine, gratie unui bun echilibru al maselor. Directia este precisa si sistemul de franare – eficient, in timp ce suspensia este configurata pentru un confort maxim.

Adaugă un comentariu