O criza economica nu este cel mai prielnic moment pentru a dezvolta un model complet nou, cu toate ca sa ai unul gata de lansare este in masura sa-ti aduca avantaje certe in fata concurentei.
Ca si alti producatori, Mazda a ales o solutie de compromis lansand un model nou, fara a schimba insa si platforma. De altfel, in cazul lui Mazda3, nici nu se simtea nevoia, platforma preluata de la Ford Focus fiind una dintre cele mai avansate din clasa compacta, cu suspensii independente pe toate cele patru roti. Privita din acest punct de vedere, noua Mazda3 nu este, de fapt, chiar atat de noua, putand la fel de bine sa fie considerata ca un facelift profund al generatiei anterioare.
Dincolo de designul agresiv, care imprumuta linia sportiva a Mazdei6, noul 3 a crescut semnificativ in lungime (+105 mm), fiind acum una dintre cele mai lungi masini ale clasei compacte. Spatiul interior nu a crescut insa in aceeasi masura, cresterea de lungime fiind datorata consolelor mai lungi. Daca in fata era nevoie de mai mult spatiu pentru a acomoda noul motor diesel de 2,2 litri, consola spate a fost lungita din motive estetice, beneficiar fiind portbagajul, care a crescut cu 17 litri.
Pozitia la volan este una dintre cele mai bune din clasa, Mazda fiind renumita pentru ergonomia postului de conducere. Reglajele scaunului si ale volanului permit acomodarea facila a persoanelor de inaltimi diferite, in timp ce comenzile au fost gandite sa-ti „cada in mana“.
Imediat dupa rasucirea cheii in contact esti usor nedumerit, nu mai putin de trei display-uri acaparandu-ti atentia. Solutia nu este cea mai fericita, mai ales ca functiile celui din mijloc ar fi putut fi usor preluate de cel din panoul de instrumente, pentru mai multa ergonomie.
Calitatea finisajelor este una foarte buna, chiar daca in anumite locuri sunt folosite materiale mai slabe calitativ. Versiunea sedan, o solutie de compromis, ofera loc decent pentru pasagerii din spate si un portbagaj de dimensiuni rezonabile, dar compromis de o deschidere mica, care ingreuneaza incarcarea unor valize mai mari.
Odata ce ai demarat, iti dai seama ca spatiul din spate si volumul portbagajului nu mai au nicio importanta: Mazda3 este facuta doar pentru sofer. Directia este precisa si „grea“, schimbarea vitezelor se face foarte precis, cu un clic metalic propriu masinilor sport, iar trecerea peste denivelari se face sec, contribuind la impresia de masina inchegata.
Motorul diesel de 1,6 litri, rod al colaborarii dintre Ford si PSA, ofera un sunet discret si cultivat, chiar daca performantele oferite de acesta nu sunt tocmai in acord cu designul agresiv si impresia de masina sport pe care ti-o lasa Mazda3. Punctul sau nevralgic il constituie golul turbo destul de mare, care face ca motorul sa fie lipsit de vlaga sub 1.750 rpm. Din aceasta cauza, in circulatia din oras, la viteze mici, trebuie schimbate vitezele de multe ori. In schimb, sprinturile lungi sunt favorizate de reprizele bune oferite in treptele superioare de viteza. Este demn de amintit ca japonezii au reusit sa imbunatateasca performantele dinamice ale noii Mazda3, in conditiile in care masa acesteia a crescut cu 70 kg, iar consumul a scazut cu 0,3 l/100 km.
Mazda3 se simte cel mai bine pe virajele abordate rapid, unde este ajutata de directia incisiva si de suspensia sofisticata. Chiar si pe denivelarile atat de frecvente de pe drumurile de munte din tara noastra, japoneza pastreaza fidela traiectoria, gratie suspensiei spate cu roti independente. Cursa scurta a suspensiei este un alt factor care contribuie la tinuta de drum excelenta. La limita, comportamentul este usor subvirator, dar masina comunica foarte bine intentiile, fiind usor de controlat.