Cine oare își imagina acum câțiva ani că pe baza platformei de la Clasa A, Mercedes va produce nu mai puțin de patru modele diferite, trei dintre ele având versiuni AMG? Probabil că nici Mercedes nu credea în succesul pe care îl are acum în segmentul compact și nici noi nu ne imaginam modele atât de diferite vizual față de ceea ce eram obișnuiți să vedem în gama producătorului din Stuttgart. Surpriza a fost și mai mare atunci când divizia AMG a anunțat propulsorul care urma să echipeze A 45 AMG, CLA 45 AMG și subiectul principal al acestui test, GLA 45 AMG. Sub capota celor trei modele urma să-și facă loc un motor de doar 2,0 litri, cu patru cilindri, însă acesta intra în inimile pasionaților de hot-hatch-uri sub deviza de cel mai puternic motor cu patru cilindri din lume. Puterea maximă? Nu mai puțin de 360 CP. O cifră impresionantă, care năștea o multitudine de întrebări: cum se va descurca acest propulsor la turații joase, cum va răspunde la apăsare pedalei de accelerație și cât de mare va fi golul turbo?
Nu este prima dată când acest motor ajunge în testele Auto Bild, dar este prima interacțiune cu GLA 45 AMG. În această versiune, SUV-ul compact din gama Mercedes este indiscutabil una dintre cele mai îndrăznețe declarații de design. Orice linie a caroseriei emană forță, sportivitate și un caracter nonconformist, iar sub caroseria spectaculos desenată, inginerii AMG nu au lăsat nimic la voia întâmplării.
Totul începe de la propulsorul turbo din aluminiu cu intercooler răcit cu apă care utilizează injecția directă de mare presiune (200 de bari) și o turbină TwinScroll ce facilitează un răspuns rapid la turații joase. În sarcină maximă, aceasta dezvoltă o presiune uriașă, de 1,8 bari, cea mai mare pentru acest segment de motorizări. În practică, motorul impresionează chiar și la turații medii, dar odată trecut de 4000 rpm, totul se transformă într-o avalanșă de putere, care parcă explodează la fiecare schimbare de treaptă.
Este greu de crezut cum un astfel de propulsor este atât de violent în funcționare. Datorită cutiei cu dublu ambreiaj AMG Speedshift DCT 7, cuplul motor este foarte eficient transmis către sistemul de tracțiune integrală 4MATIC. Indiferent de situație, cutia schimbă extrem de rapid, iar tracțiunea este ridicată, fără pierderi inutile. De aceea, GLA 45 AMG reușește un timp impresionant pentru accelerația 0-100 km/h, de numai 4,8 secunde.
Date tehnice:
Motor L4, turbo, benzină • Cilindree 1991 cmc • Putere maximă 360 CP la 6000 rpm • Cuplu maxim 450 Nm la 2250-5000 rpm • Viteză maximă 250 km/h • 0–100 km/h 4,8 s • Transmisie integrală/cutie cu ambreiaj dublu și 7 trepte • Dimensiuni L/l/h 4445/1804/1479 mm • Ampatament 2699 mm • Portbagaj 421 l • Masă proprie 1510 kg • Consum mediu 7,5 l/100 km • Emisii CO2 175 g/km • Preț (euro cu TVA) de la 58.280 de euro
Din punct de vedere dinamic, modificările aduse de inginerii AMG asupra ambelor punți, direcției, amortizoarelor, arcurilor sau barelor de torsiune se simt din plin. Deși este un SUV compact, GLA 45 AMG trece prin viraje cu o ușurință teribilă. Ținuta de drum este neutră la limită, poate ușor subviratoare, iar modul Sport al sistemului de control al stabilității permite atingerea limitelor în condiții de siguranță. Nu trebuie să uităm de sistemul de evacuare, care nu te poate lăsa indiferent, în special în modul Sport, când sunetul bolborosit, presărat cu simularea unor rateuri, este un deliciu. Acesta adoptă un flaps controlat activ, ce ajustează sunetul evacuării în funcție de poziția pedalei de accelerație, pentru a crește dramatismul oricărei accelerații. Și pentru că dezvoltarea unor astfel de modele nu se oprește niciodată, Mercedes tocmai ne-a anunțat o evoluție a acestui SUV sportiv, care va dispune de o putere maximă de 381 CP. Abia așteptăm.
Verdict: GLA 45 AMG este, cu siguranță, mai mult o mașină sport decât un SUV. Este un model care epatează, care iese în evidență și parcă se laudă în orice moment cu ce știe să facă. Iar imaginea proiectată este perfect acoperită de performanțele propuse.