Despre designul vechiului CLK nu s-au spus prea multe lucruri bune. Era prea banal si ii lipsea acea prestanta caracteristica marcii Mercedes. Era nevoie de o schimbare in profunzime. Si Mercedes a gasit o solutie perfecta pentru a reinvia spiritul coupé-ului de clasa medie: imbinarea platformei de la Clasa C cu designul extravagant exterior si interior al noii limuzine Clasa E.
La primul contact vizual pe malul marii, cu noul Clasa E Coupé, am si uitat de CLK. Noua Clasa E Coupé aduce aminte de fostul coupé din Clasa E (cod W124) produs intre 1987 si 1996: elegant, nobil, impunator. Un detaliu nobil ne aduce aminte de W124: lipsa montantului central la geamuri. Inclusiv geamurile din spate coboara complet in caroserie, creand din lateral o impresie vizuala nobila. In plus, in interior, doua detalii ne amintesc de marele CL: scaunele excelent configurate si suportul pentru centura de siguranta care culiseaza electric sau prin apasarea unui buton de pe bord.
Adevaratul predecesor este Clasa E Coupé din 1987
Construit pe baza limuzinei Clasa C, Clasa E Coupé are acelasi ampatament (2.760 mm) si ecartamente (1.538/1.544 mm) cu cea mai mica limuzina Mercedes. Cum noua Clasa C este mai mare ca predecesoarea, si noul E Coupé este mai mare decat fostul CLK: este mai lung cu 46 mm, mai lat cu 46 mm, are ecartamente fata/spate mai late cu 33/70 mm.
Din cauza preluarii platformei de la Clasa C, suspensia pneumatica de la Clasa E nu este disponibila nici optional, dar se ofera standard sistemul Agility Control, care regleaza taria amortizoarelor functie de stilul de condus. Optional, Mercedes ofera special pentru Clasa E Coupé un mod sport, prezent pe masina noastra de test. Prin apasarea butonului Sport, se ajusteaza automat taria suspensiei pe fiecare roata, functie de stilul de condus, motorul raspunde mai spontan la apasarea pedalei, iar in cazul cutiei automate, schimbarile de trepte sunt mai rapide.
De asemenea, cand se opteaza pentru modul sport, se ofera o directie demultiplicata mai scurt, mai incisiva. Noi am avut pentru test versiunea E 350 CDI Blue Efficiency. La prima proba de condus, E 350 CDI Coupé se dovedeste extrem de confortabil. Niciun coupé de aceasta clasa nu ofera un confort mai bun la rulare. Parca pluteste peste asfalt si amortizeaza eficient chiar si denivelarile scurte din asfalt. Si nivelul de zgomot este foarte redus. Chiar cand marele V6 diesel este accelerat puternic, in interior este o mare de liniste, masina fiind extrem de bine antifonata. Nici la viteze mari nu se aude aproape nimic.
Trenul de rulare si motorul sunt foarte silentioase, doar un suierat la vant fiind perceput in habitaclu. Fara indoiala, acest coupé este pentru cei ce doresc o calatorie confortabila si silentioasa. Foarte sportiv nu este coupé-ul lui Mercedes, chiar echipat cu program sport. Insa aceasta nu inseamna ca nu merge repede. Motorul V6 diesel ofera prestatii de exceptie, fiind de preferat clar in fata motorului pe benzina. Este mai ieftin cu 1.785 euro decat E 350 CGI, iar cuplul de 540 Nm (30 Nm mai mult ca la vechiul model) disponibil pe o plaja de turatie foarte joasa, intre 1.600 si 2.400 rpm, ofera un raspuns foarte bun. Se tureaza rapid si liniar, fiind foarte potent. Cutia automata cu 7 trepte se armonizeaza foarte bine cu motorul diesel, schimba lin, dar este lenta, mai ales la retrogradare.
Cum ne obisnuieste orice Mercedes, nivelul de siguranta este la cele mai inalte cote. In acest domeniu, transferul de tehnologie de la Clasa E este total. Sistemele Attention Assist de detectare a starii de oboseala, tetierele active, Pre-safe, capota activa si Adaptive Brake sunt standard. Optional, se ofera sistemul de faruri inteligente, pilotul automat inteligent si sistemul de detectare a semnelor de circulatie.
Dieselul este mai economic si mai ieftin ca benzina
Interiorul este luxos si excelent calitativ, fiind similar cu cel de la limuzina Clasa E. Se remarca noua centrala de comanda cu monitorul de 7 inci, cand se opteaza pentru sistemul multimedia de top Comand APS si controller-ul de pe tunelul median, sistemul de operare fiind simplu si eficient, ca la Clasa S. De apreciat este si displayul pentru computerul de bord, plasat in interiorul vitezometrului, informatiile fiind usor de accesat de la butoanele situate in stanga, pe volanul multifunctional.
Ca si la Clasa E, climatizarea este plasata prea jos, fiind obturata de schimbatorul cutiei automate, ale carui trepte pot fi schimbate si de la padelele din spatele volanului.
In fata este foarte mult loc si, optional, se pot comanda scaunele multicontur, care ofera un compromis perfect intre confort si o sustinere laterala optima. In spate, Clasa E Coupé dispune de doua locuri individuale, dar spatiul la cap este destul de restrans mai ales daca se opteaza pentru trapa panoramica.
Portbagajul ofera un volum apreciabil, de 450 litri, si bancheta poate fi rabatata fractionat, foarte practic, de la doua manete din portbagaj. In final, Mercedes ofera un compromis ideal: un coupé pe platforma lui Clasa C, cu design similar Clasei E, mai ieftin cu 2.321 euro decat un Clasa E echivalent.