Probabil, designul a fost unul dintre factorii decisivi care au ingropat numele „Vectra“, de vreme ce succesorul acestui model a beneficiat de o atentie speciala tocmai in ceea ce priveste acest aspect. Oricum l-ai privi, noul Opel Insignia este un automobil frumos, dar aceasta nu este singura sa calitate.
Aruncat pe piata intr-un moment dramatic pentru piata auto mondiala, Insignia trebuia dotata cu toate armele necesare supravietuirii in aceasta jungla: un interior premium, gama larga de motorizari si o lunga lista de optionale, care confirma aspiratiile acestui model.
Dintre acestea, amintim sistemul FlexRide de control al sasiului, sistemul Adaptive 4×4 dezvoltat de Saab, diferentialul eletronic cu patinare limitata, farurile adaptive cu nu mai putin de noua moduri de lucru si camera care recunoaste semnele de circulatie.
Aerodinamica de model sportiv
Interiorul te surprinde prin calitatea materialelor folosite, precum si prin arhitectura care-ti da impresia ca masina „te imbraca“. Cel putin pasagerii locurilor din fata au senzatia ca stau in doua cockpit-uri separate, nu intr-un automobil cu valente familiale. Locurile din spate au castigat spatiu in zona genunchilor, dar pasagerii de peste 1,80 m nu au ce cauta acolo. Forma aerodinamica a caroseriei, cu linia pronuntat descendenta a pavilionului, a sacrificat spatiul la cap pe altarul aerodinamicii. Insignia are cel mai bun coeficient aerodinamic al clasei (0,27) – dar cu ce pret…
Insonorizare buna a habitaclului
Pentru a indulci senzatia, Opel doteaza Insignia cu fotolii ergonomice, cu posibilitati extinse de ajustare. Fotoliile sport sunt realizate in colaborare cu specialisti in ergonomie, oferind reglaj lombar pe patru directii, inclinarea pernei si posibilitatea extinderii acesteia pentru un suport optim in cazul persoanelor inalte.
Un plus il reprezinta sistemul de ventilatie integrat in scaunele din fata, care asigura absorbtia caldurii, pentru un confort optim. Amplasarea comenzilor este atent studiata, astfel ca totul se gaseste la indemana, in pozitii care nu necesita acomodare. Spre usurarea multora, Opel a renuntat la comanda electronica a semnalizatorului de directie, acesta fiind acum actionat de la un comutator mecanic. Mai putin inspirata este amplasarea butonului multifunctional langa schimbatorul de viteze, acesta fiind foarte usor de actionat, din greseala, cu antebratul, la schimbarea treptelor.
Ruliul este bine controlat
Comportamentul rutier este unul sigur, drumurile sinuoase din Alpii austrieci oferindu-ne poligonul ideal pentru a pune la incercare noul varf de gama al Opel. Controlul ruliului este foarte bun pe curbele stranse, la aceasta contribuind si sistemul FlexRide. In modul Standard, acesta analizeaza datele furnizate de numerosi senzori privind pozitia pedalei de acceleratie, acceleratiile laterale, frecventa si intensitatea franarilor, pentru a oferi conducatorului, in timp real, cea mai buna combinatie de setari pentru suspensie, directie si sistemul de control al stabilitatii.
O apasare pe buton si sistemul trece in modul Sport. Raspunsul acceleratiei este mult mai prompt (brutal chiar, in cazul motoarelor supraalimentate pe benzina), suspensia devine mai rigida, iar directia capata greutate, asigurand un feedback mult mai bun la viraje. In acelasi timp, in cazul modelelor dotate cu sistemul 4×4 adaptiv, o parte semnificativa a cuplului este transferata puntii spate.
Cea mai interesanta facilitate a sistemului FlexRide este posibilitatea de ajustare manuala a principalilor parametri in modul sport. Aceasta iti permite, spre exemplu, sa te bucuri de tinuta de drum imbunatatita a modului sport fara a te lupta cu raspunsul exagerat al motorului la cele mai fine atingeri ale pedalei de acceleratie. Modul Tour asigura o calatorie confortabila, cu o suspensie moale si un raspuns moderat al pedalei de acceleratie. Chiar si cand este selectat acest mod, siguranta are prioritate: evitarea unui obstacol aparut brusc sau manevrele la limita aderentei sunt detectate cu promptitudine, sistemul asigurand, practic, instantaneu, intarirea suspensiei si interventia sistemului de control al stabilitatii pentru stabilizarea masinii. Toate aceste schimbari sunt controlate de modulul DMC (Driving Mode Control), care distinge intre nu mai putin de 11 stiluri de condus, actionand corespunzator sistemul FlexRide.
Motoare turbo performante
Dupa doua zile petrecute la volanul lui Insignia, putem spune ca masina isi arata cele 1.500 de kilograme. In cazul motorizarilor diesel, nici unul dintre cele doua unitati de la baza gamei nu sunt optiuni inspirate, cu toate ca, probabil, acestea vor fi cele mai vandute. Chiar si in cazul versiunii de 160 CP, reprizele sunt anemice la viteze de autostrada in ultimele doua trepte ale cutiei de viteze. Cuplul motor maxim, de 350 Nm, disponibil intre 1.750 si 2.500 rpm, care ar trebui sa fie suficient, nu se materializeaza, obligand soferul sa apese mai puternic pedala de acceleratie. Situatia este cu totul alta in cazul motorizarilor turbo pe benzina. Turbina de tip twin-scroll are un raspuns rapid, fiind eficienta incepand de la 1.400 rpm. Ambele motoare au sisteme de control al supapelor cu variatie continua, pentru performante optime in regimuri tranzitorii. In cazul motorului V6, turbina este de joasa presiune (doar 0,6 bar), rolul sau principal fiind egalizarea liniei de cuplu maxim pe o plaja mare de turatii (de la 1.900 la 4.500 rpm). Acest motor este disponibil exclusiv cu transmisia 4×4 adaptiva. Doua noi motorizari sunt asteptate in primavara anului viitor: una pe benzina, de 1,6 litri si 180 CP si una diesel bi-turbo, de 2,0 litri si 190 CP.