Privind putin in urma, trebuie spus ca primul model Megane Sedan a aparut in anul 1996 si de atunci a fost comercializat in 900.000 de exemplare.
Renault Fluence este construit in Turcia, in uzina Oyak-Renault din Bursa si va fi comercializat pentru inceput pe pietele din Turcia, Romania, Rusia, Australia, dar va ajunge cu timpul si in Franta, Spania, Italia sau Germania, in functie de cerere. Acelasi model se numeste SM3 in Korea si este deja comercializat sub brandul Renault Samsung Motors.
Programul de dezvoltare pentru noul model a durat in total 28 de luni, dupa aprobarea designului. inainte de lansare, Renault Fluence a fost supus testelor care au insumat 5 milioane de kilomketri parcursi cu 100 de modele Fluence.
Renault Fluence dispune de aceeasi plarforma tehnica ca si Megane III. Suspensia spate provine de la Nissan (Nissan Sentra), iar sistemul automat de climatizare a fost imprumutat de la Megane III si Laguna.
Din punct de vedere al designului, ultima berlina a modelului Megane, care ca si Symbol nu mai poarta numele modelului din care provine, propune o abordare diferita fata de hatchback, atat frontal, cat si in partea din spate. Doar interiorul a ramas in mare parte acelasi, cu exceptia vitezometrului care nu mai este digital, ci clasic.
Renault Fluence mizeaza pe dimensiuni mai mari in comparatie cu modelul pe care il inlocuieste – ampatamentul fiind generos (2.702 mm), cel mai mare din clasa sa. Capacitatea portbagajului este de 530 litri, dar aceasta imagine paleste putin pentru faptul ca acest automobil a carui aparitie pariaza totul pe portbagaj, nu are maner pentru inchiderea acestuia, operatiunea realizandu-se exact ca in cazul lui Logan.
Dar dincolo de acest aspect, Fluence propune materiale de calitate si finisari corecte care reusesc sa se mentina la standardele lui Megane III, oriunde ai privi: bord, scaune, sau fetele interioare ale usilor. Renault anunta valori bune ale spatiului interior, care din cate am observat se regasesc doar in fata. in spate, accesul in si din masina este mai dificil pentru cap, iar bancheta rabatabila fractionabil poate sustine cu greu trei adulti, caz in care vizibilitatea in spate devine aproape nula.
Renault Fluence este un automobil confortabil, dar in anumite limite. Mai exact, pana cand motorul 1.6 16V trece de 3.000 rpm, sau pana la rularea pe denivelari scurte, cand suspensia transmite zgomote in habitaclu, asta cu toate ca Renault informeaza ca s-a ocupat in mod exceptional de podeaua berlinei (multistrat), utilizand in acest caz materiale care sa ajute la insoniorizare. Testul de lansare din Turcia (Izmir), in timpul caruia s-a rulat pe ploaie torentiala si partial pe criblura, a dovedit inca o data ca nu s-a lucrat suficient la acest aspect.
Abordand si aspecte de ordin tehnic, am sa incep cu propulsorul 1.6 16V pe care l-am condus inaintea dieselului, pe o distanta de 40 km, in regim de autostrada si putin in oras. Din cate am observat este silentios la ralanti, dar devine zgomotos la cuplarea compresorului de aer conditionat si atunci cand este turat peste 3.000 rpm. De asemenea, este instabil la pornirea electroventilatoarelor instalatiei de racire, cand coboara cu circa 200 rpm si revine rapid, aspect deranjant. in mers, se urneste greu indiferent de treapta si ture, recupreaza la fel de greu si inregistreaza in medie un consum de 8 l/100 km, nejustificat pentru aceste prestante si pentru cilindree.
La polul opus, dieselul dCi (105 CP) face impresie buna. Cu toate ca la mersul in gol iti dai seama ca sub capota ai un diesel, dCi-ul a consumat in medie 6 l/100 km (masina avea putin peste 1.000 km rulati), dispune de cutie de viteze manuala cu sase trepte si ofera prestatii mai bune cand vine vorba de sprinturi. dCi-ul se descurca mai bine cu mai multe persoane in habitaclu si bagaje, iar cuplarea aerului conditioant nu este asa evidenta.
Ca si tinuta de drum, Renault Fluence dispune de o directie nerealista, aspect mai evident in cazul motorului pe benzina. Pe virajele abordate strans, Fluence isi arunca puntea spate in lateral, iar scaunele fara sprijin lateral suficient dau o oarecare nota de disconfort. Spre deosebire de fratele Megane, Fluence nu comunica cu cel de la volan, nici prin suspensie si nici prin directia prea asistata electric.
Pe piata, Renault Fluence va concura in principal cu Volkswagen Jetta, Opel Astra 4 usi, Chevrolet Cruze sau Toyota Corolla.