Folosirea platformei tehnice de la fosta generatie Audi A4 va ramane primul lucru la care se vor gandi toti cei ce vor aborda subiectul Seat Exeo. Dar, daca privim cu atentie, aceasta trasatura definitorie a masinii implica mai multe avantaje decat dezavantaje.
Concret: clientelei-target din zona non-premium a clasei medii i se propune un produs care, pana nu de mult, a concurat in segmentul premium. Calitatea sa constructiva si posibilitatile de echipare sunt conforme standardelor segmentului. In plus, desi nu s-au operat modificari radicale la caroserie si in interior, personalizarea stilistica a lui Exeo merita sa fie evidentiata pentru nota dinamica inspirata si pentru omogenitatea aspectului general.
Asamblarea seriei Seat Exeo se desfasoara in uzina de la Martorell, una dintre cele mai moderne unitati ale concernului german. Martorell e singura uzina a Grupului VW unde se lucreaza cu trei platforme tehnice ale Grupului VW. Este vorba despre platformele Ibiza (clasa mica), Leon/Altea (clasa compacta) si Exeo (clasa medie).
Daca in seria Audi A4 nu ar fi avut loc o schimbare de generatie, ci un facelift cu interventii tehnice importante, atunci noul model s-ar fi prezentat aproximativ ca Seat Exeo. Dincolo de introducerea motorizarilor turbodiesel de 2,0 litri cu alimentare commonrail si propulsoarelor cu benzina TSI, trebuie neaparat mentionata innoirea puntii din spate.
La origine, aceasta platforma tehnica (folosita pentru fostele Audi A4, VW Passat si Skoda Superb) avea puntea din spate de tip semirigid (nu si in cazul modelelor cu transmisie integrala). Toate versiunile Seat Exeo beneficiaza de o noua punte spate de tip multilink, avand suspensie cu roti independente. De asemenea, toate modelele Exeo au in dotarea standard cutii de viteze manuale cu sase trepte. Pentru cei ce doresc o transmisie automata, este propusa optional cutia Multitronic (sistem CVT). In toamna acestui an, gama urmeaza sa fie completata cu cutii automate Tiptronic, avand comanda secventiala, si va fi disponibila tractiunea integrala. Cele cinci motorizari ale seriei Exeo sunt conform Euro 5.
Puntea din spate e de tip multilink
Tinuta de drum denota o rigoare demna de segmentul premium, cu o suspensie care functioneaza silentios, avand reactii ferme si mentinand foarte bine contactul cu asfaltul.
Directia are o asistare care nu reduce excesiv forta de rotire a volanului si pune accent pe finetea manevrarii, favorabila conducerii sportive. Totusi, se simte o mica deficienta de acuratete in comparatie cu ceea ce ofera cele mai bune modele actuale din clasa medie cu caracter sportiv afirmat. Deocamdata, sunt oferite numai modele cu tractiune pe rotile din fata. In cazul versiunii 2.0 TSI (motorizare turbo de 200 CP), va veti reintalni cu reactiile de cuplu motor sesizabile in volan, si, atunci cand se accelereaza punand pedala la podea, cu ezitarile de motricitate caracteristice celor mai puternice versiuni A4. In variantele alimentate cu benzina, masina este silentioasa. La turatii ridicate, devine sesizabil sunetul motorului, intr-o masura decenta, atat cat sa sublinieze nota sportiva a marcii. In cazul modelelor diesel, timbrul sonor nu este dintre cele mai rafinate, dar, din fericire, nici nu ajunge sa acapareze ambianta acustica interioara.
Se ofera un sistem multimedia MMI
Echiparea standard a lui Exeo cuprinde o dotare generoasa in materie de siguranta activa (ABS, TCS, EBA, ESP) si pasiva (7 airbag-uri). Sunt propuse trei niveluri de finisare, numite Reference, Style si Sport. Este oferit si un sistem multimedia de tip MMI, avand comutator rotativ si patru butoane aflate in jurul acestuia. Display-ul LCD ascunde doua sloturi pentru carduri SD, care pot primi, fiecare, cate un card de 32 GB. De asemenea, sunt oferite conexiuni de tip USB si pentru iPod.
Oarecum deconcertant este faptul ca scaunele nu ofera sustinerea laterala excelenta pe care am intalnit-o pana acum la majoritatea modelelor concernului VW. Tot aici, observam ca si plaja reglajului pe inaltime lasa loc de mai bine in privinta posibilitatii de a cobori scaunul. Faptul este cu atat mai sesizabil cu cat Seat se adreseaza celor sensibili la tema sportivitatii.
In masura in care politica preturilor va fi favorabila, Seat Exeo are sanse reale de a se face placut si dorit. Inca nu s-au facut precizari referitoare la aceasta pentru piata din Romania, dar in Europa pretul de baza (modele cu benzina de 1,6 litri si 102 CP) va fi destul de apropiat de pragul celor 22.000 de euro. Chiar daca echiparea standard justifica pe undeva aceasta abordare, entuziasmul si optimismul multor potentiali cumparatori vor fi afectate.