La aproape 75 de ani de la lansarea primului model Superb si la sapte ani dupa prima generatie „moderna“, intr-un climat economic nu tocmai favorabil, Skoda incearca sa rescrie o poveste de succes. De data aceasta, modelul Superb aspira mult mai sus decat statutul de „Passat ieftin“, sustinandu-si aspiratiile prin inovatii tehnice in premiera, la nivelul Grupului Volkswagen si printr-o calitate a finisarii demna de clasa superioara.
Fara doar si poate, cea mai surprinzatoare caracteristica a noii generatii Superb este deschiderea „Twindoor“ a portbagajului. In conditii normale, accesul la compartimentul bagajelor se face, ca la orice sedan, prin ridicarea capotei portbagajului. In cazul in care este nevoie de o suprafata de incarcare mare, un sistem special de zavorare comandat electric rigidizeaza capota si luneta, permitand deschiderea unui hayon autentic.
Superb se desprinde de Passat
Un alt element care accentueaza caracterul exclusivist este reprezentat de farurile bi-xenon cu AFS (Adaptive Front Light System). Fiind oferit standard in cazul echiparii „Elegance“ (optional, in cazul celorlalte niveluri de echipare), acesta asigura nu numai orientarea fasciculului luminos in directia in care este bracat volanul, ci si adaptarea acestuia la conditiile de drum. Astfel, farurile bi-xenon au posibilitatea rotirii fasciculului de lumina, modificarii unghiului acestuia, respectiv a suprafetei laterale acoperite, in functie de viteza de deplasare si de conditiile de drum. Exista patru moduri de iluminare disponibile („Sosea“, „Oras“, „Autostrada“, respectiv „Ploaie“), sistemul comutand automat si gradual intre acestea, in functie de viteza de deplasare si de conditiile meteo.
Cum era de asteptat, noul Superb partajeaza motorizarile cu alte modele din Grupul Volkswagen, fiind disponibile la lansare doua unitati pe benzina supraalimentate (1.4 TSI /125 CP si 1.8 TSI/160 CP) si trei turbo-diesel (1.9 TDI/105 CP, 2.0 TDI/140 CP si 2.0 TDI/170 CP). Surprinde intrucatva ca singurul motor diesel Common Rail pentru Superb este cel de 170 CP, celelalte fiind clasicele „pompa-injector“. Ulterior, acestor motorizari li se va adauga un V6 FSI de 3,6 litri si 260 CP, care va fi disponibil exclusiv impreuna cu o cutie de viteze DSG si tractiune integrala.
Un singur motor common rail
Lansarea in Romania a fost prilejul ideal pentru un test cu noua generatie Superb. Am avut la dispozitie toate motorizarile existente la lansare si un traseu variat de aproape 500 km pentru a putea aprecia caracteristicile rutiere ale noului model. Timpul a fost singurul factor pe care nu l-am putut controla, astfel ca am ales pentru testare motorizarile de varf, atat pe benzina (la data testului, 1.8 TSI) cat si diesel (2.0 TDI/170CP), ambele asigurand noii Skoda Superb performante dinamice comparabile.
Primul contact cu noua Skoda Superb te surprinde: linia caroseriei nu este una conventionala, cu o parte frontala care sugereaza aspectul unui cioc de vultur si un plafon care se intinde nefiresc de mult. Odata instalat in automobil, intelegi imediat ratiunea acestei alegeri: vastitatea spatiului interior, in special pentru pasagerii din spate, te surprinde chiar mai mult decat exteriorul. Instalat pe bancheta din spate, constati ca poti sta picior peste picior, cu o rezerva impresionanta de spatiu la picioare. In interior, Skoda Superb beneficiaza de materiale de buna calitate, fotoliile fiind profilate pentru o buna sustinere laterala. Abundenta ornamentelor cromate poate sa nu fie pe placul tuturor, dar designul curat al plansei de bord si ergonomia postului de conducere vor fi remarcate, cu siguranta, de la primii kilometri.
In interior, materiale de calitate
Imediat ce ai pornit la drum, remarci buna insonorizare a compartimentului motor. Chiar si la regimuri inalte de turatie, ambele motoare sunt silentioase. Totusi, dieselul isi tradeaza originea la ralanti, fiind relativ zgomotos. Zgomotul produs de trenul de rulare nu este la fel de bine filtrat, suprafetele de asfalt mai rugoase fiind foarte sonore. Suspensia, in schimb, amortizeaza foarte bine denivelarile, fiind in acelasi timp suficient de ferma pentru a nu pune probleme de stabilitate pe serpentinele abordate in viteza. La senzatia de masina bine inchegata contribuie si directia precisa, asistata electric, programul de asistare asigurand un bun feed-back. Daca la manevrele cu viteze mici volanul este foarte usor de rotit, acesta se intareste progresiv la viteze mai mari.
La parcurgerea traseelor montane, cu serpentine stranse si rampe accentuate, motorul 1.8 TSI va satisface pe deplin gusturile amatorilor de senzatii tari. Cu un cuplu maxim disponibil pe o plaja foarte larga de turatii, este un motor elastic, oferind o rezerva impresionanta de putere in apropierea zonei rosii a turometrului. De cealalta parte, motorul 2.0 TDI de 170 CP este mai potrivit pentru autostrada. Acesta accelereaza brutal, dar are o latenta relativ mare a turbocompresorului, fiind mai potrivit pentru elanuri lungi decat pentru sprinturi rapide, pe distante scurte.