Lexus este divizia premium a Toyota si, de la lansarea sa in 1989 pe piata americana, s-a situat intotdeauna pe primele locuri in topurile fiabilitatii. Ca si compania mama, Lexus s-a impus in ultimii ani ca unul dintre producatorii preocupati de protejarea mediului, fiind unul dintre pionierii sistemelor de transmisii hibride.
De altfel, Lexus comercializeaza deja patru modele hibride pe piata romaneasca – GS 450h, LS 600h in versiune normala si cu ampatament marit si RX 450h.
Lexus GS 450h este versiunea hibrida a celei de-a treia generatii GS, care a beneficiat anul acesta de un facelift. GS 450h insumeaza mai multe premiere mondiale in materie de tehnologie, fiind primul model de lux cu transmisie hibrida si propulsie spate, motorul sau termic este primul motor pe benzina cu doua injectoare pe cilindru (unul direct in cilindru si celalalt in galeria de admisie), in timp ce motorul electric este cel mai puternic montat pe un vehicul hibrid comercial – 200 CP.
Una dintre cele mai importante modificari operate cu prilejul schimbarii de design a tinut de volumul portbagajului, neobisnuit de mic pentru o masina de clasa medie: 210 litri. Prin modificari aduse bateriilor (pentru amplasarea carora a fost sacrificat spatiul util), volumul portbagajului a crescut la o valoare mai usor de acceptat, de 300 litri, chiar daca aceasta ramane in continuare punctul nevralgic al lui GS 450h.
Este greu de acceptat, la o masina din aceasta clasa, ca trebuie sa te multumesti cu un portbagaj de hatch compact. In interior, Lexus GS nu dezamageste prin nimic clientela cea mai pretentioasa, finisajele si materialele fiind de cea mai buna calitate iar ergonomia – desavarsita.
Pozitia la volan este foarte buna, cu numeroase posibilitati de ajustare, atat in cazul scaunului, cat si al volanului. In spate, exista suficient loc, atat la genunchi cat si la cap, chiar si pentru pasagerii inalti. Singurul lucru care i s-ar putea reprosa este conservatorismul exagerat al interiorului, dar acesta poate fi un plus pentru categoria de varsta care constituie grosul clientilor de Lexus.
Sistemul de propulsie hibrida este unul dintre cele mai puternice si mai rafinate la ora actuala, fiind de tipul serie/paralel, ceea ce permite lui GS 450h sa functioneze in modul exclusiv electric in anumite conditii. Motorul termic este un V6 aspirat de 3,5 litri, capabil sa dezvolte 296 CP, in timp ce motorul electric dezvolta nu mai putin de 200 CP si 275 Nm.
Combinat, sistemul hibrid insumeaza 349 CP, suficienti cat sa ofere performante dinamice foarte bune: GS 450h accelereaza de la 0 la 100 km/h in 5,9 secunde, in timp ce reprizele sunt fulminante (3 secunde de la 60 la 100 km/h si 4 secunde de la 80 la 120 km/h). Cu toate acestea, Lexus GS 450h nu este un model sportiv. Suspensia este setata pentru confort, chiar si pe modul sport, fiind neasteptat de moale, in timp ce directia, deloc lipsita de precizie, este mult prea asistata pentru a oferi senzatii sportive.
Cu toate acestea, comportamentul in curbe este unul meritoriu, transmisia spate asigurand o tinuta de drum foarte buna atunci cand este folosita „constructiv“: o apasare energica pe pedala de acceleratie este suficienta pentru a trece de la modul subvirator la cel supravirator. Cu atat de multi cai putere pe puntea spate, nu-i de mirare ca sistemul de control al stabilitatii nu poate fi decuplat, in timp ce controlul tractiunii se reactiveaza automat la peste 50 km/h.
Din fericire, sistemul este destul de permisiv, dar si eficient in conditii limita. In linie dreapta, modelul japonez nu are multi rivali pe sosea. Ceea ce-ti permite sa fii chiar generos in trafic: stii ca nu vei avea nicio problema sa lasi in urma masina pe care trocmai ai lasat-o sa ti se bage in fata. Mai putin placuta este cutia de viteze cu variatie continua, care nu intotdeauna nimereste cel mai bun raport de demultiplicare, necesitand un oarecare efort de acomodare pentru a te bucura din plin de performantele masinii.
In final, cat de eficienta este transmisia hibrida in cazul lui GS 450h? Raspunsul nostru este fara echivoc: foarte. Pentru performantele dinamice ale acestei masini, consumul mediu de 9-10 l/100 km reprezinta un chilipir.