Am mers la Barcelona pentru a conduce noua Mazda2, un model care introduce o serie de tehnologii și de motoare noi menite să surclaseze competiția din gamă.
Mazda2 se află la cea de-a patra generaț ie, iar revista Auto Bild a fost invitată la Barcelona pentru a testa, în premieră, noul model de segment B al producătorului nipon, cu care vrea să schimbe complet percepția despre subcompacte. În cadrul testului, am avut ocazia să conducem două variante de motorizare ale noii Mazda2, una pe benzină și una diesel. Așa cum știam și până acum, noua Mazda2 dispune de motorul pe benzină Skyactiv-G de 1,5 litri, disponibil în versiunile de 75 CP, 90 CP și 115 CP. În cadrul testului, am reușit să mergem cu versiunea echipată cu motorul de 90 CP cu transmisia automată cu șase rapoarte. Cea de-a doua variantă pe care am reușit să o conducem în cadrul testului organizat la Barcelona a fost cea echipată cu motorul Skyactiv-D 1.5 cu 105 CP. Din păcate, aceasta a fost disponibilă doar cu volanul pe partea dreaptă.
I-am spus de 4 ori Mazda din două motive. O dată pentru că este vorba despre generația a patra a modelului subcompact, iar a doua oară, pentru că este cel de-al patrulea model al niponilor conceput după filozofia de design KODO – Soul of Motion. Astfel, noua Maza2 calcă pe urmele fraților mai mari Mazda CX-5, Mazda3 și Mazda6.
Partea frontală a modelului nipon are un look extrem de agresiv. Grila față devine o amprentă pentru Mazda, iar blocurile optice împinse în spatele acesteia, care se continuă cu restul liniilor caroseriei, fac din Mazda2 o mașină extrem de apetisantă. Privit din lateral, modelul de segment B al japonezilor imită poziția unui ghepard în momentul în care se pregătește să facă un pas. Spatele ușor ridicat seamănă cu cel al unui atlet aflat în blocstart, gata să plece în cursa vieții lui.
Ușor, ușor ne îndepărtăm de zona de design și pășim în interior, unde Mazda2, cu siguranță, va impresiona o mulțime de lume. Pentru început, vedem un sistem de infotainment care comunică informațiile prin intermediul unui ecran tactil de 7 inchi. Până acum, nimic impresionant, însă acesta a fost poziționat sus, pentru ca șoferul să nu fie nevoit să miște foarte mult privirea de la drum. Prin intermediul sistemului MZD Connect se pot conecta telefoanele inteligente care folosesc sisteme de operare iOS sau Android în perfectă siguranță. Cu ajutorul platformei de cloud Aha, poți aduce posturile de radio favorite și amicii din social media alături de tine. Un alt aspect important îl constituie apariția sistemului Active Driving Display, o premieră în segmentul B. Materialele folosite pentru finisaje sunt acum mai bune din punct de vedere calitativ, iar soluția cu aeratorul pentru pasager integrat în linia panoului de bord este una extrem de plăcută. Volanul poate fi reglat atât în adâncime, cât și pe lungime, lucru care va ajuta orice șofer în găsirea perfectă a poziției de condus.
Deși vorbim despre un model de segment B, interiorul pare spațios. Mai mult decât atât, am mers și pe bancheta din spate, iar aici, locul pentru genunchi este generos, însă la cap, cei trecuți de 1,85 m ar putea fi deranjați.
Prima versiune condusă a fost Mazda2 echipată cu motorul Skyactiv-G de 1,5 litri și 90 CP. Unitatea pregătită de niponi este agilă, poate un pic prea gălăgioasă sus în turații, însă, per total s-a achitat cu brio de cerințe. Pentru această variantă, niponii au pregătit și un comutator pentru modul Sport. Acesta îmbunătățește răspunsul cutiei de viteze (automată cu 6 trepte la mașina testată), al motorului și al pedalei de accelerație. Astfel, când vrei ceva mai mult și mai repede din partea noii Mazda2, atinge cu încredere butonul Sport. Pentru un consum scăzut, niponii au apelat la i-stop, sistem care va reduce la tăcere motorul, de fiecare dată când mașina se oprește complet.
Din punct de vedere dinamic, Mazda2 se simte bine în oraș. Este extrem de agilă, ușor de condus și, nu în ultimul rând, este capabilă să îți pună un zâmbet larg pe față. Niponii au mers pe învățăturile oferite de Jinba Ittai, prin care șoferul intră în simbioză cu mașina, iar acest lucru se simte. Mazda2 îmbină într-un mod optim atât confortul, cât și sportivitatea, trenul de rulare lucrând din greu pentru ca tu să fii mulțumit.
Înainte să plec la Bercelona, atenția s-a îndreptat către noul agregat diesel. Acesta este foarte important pentru Mazda, motiv pentru care am ales să rulez cu o mașină cu volanul pe partea „greșită’, singura disponibilă, doar pentru a testa motorul. Chiar dacă simțurile s-au ațintit mai mult decât era necesar pe faptul că merg cu un model cu volan pe partea dreaptă, motorul diesel m-a ținut treaz. {i nu spun aici că este gălăgios, ba din contră, este unul dintre cele mai rafinate și mai tăcute agregate pe care le-am condus în ultima perioadă. Cei 105 CP își fac simțită prezența de la turații joase, iar cuplul motor nu contenește decât atunci când turometrul depășește bariera celor 3.200 rpm. Antifonarea este bună, „scâncetele’ motorului fiind auzite atunci când depășești 3.000 rpm. Pe scurt, avem flexibilitate, agilitate, liniște, putere și toate acestea doar cu o singură turbină cu geometrie variabilă. Prețul de pornire pentru piața din România va fi de 10.990 de Euro cu TVA inclus.