Propulsoarele de cilindree redusa alimentate cu benzina si dopate cu turbocompresoare castiga teren, fiind destul de economice si putin poluante. In plus, supraalimentarea turbo le avantajeaza in privinta caracteristicii de cuplu la regimurile din prima jumatate a plajei de turatie in comparatie cu cazul propulsoarelor aspirate.
Tendinta adoptarii unor astfel de motorizari si-a demonstrat viabilitatea in cazul modelelor familiale compacte din Grupurile Volkswagen (motoarele 1.4 TSI), PSA (motoarele 1.6 THP) si Fiat (motoarele 1.4 T). Renault Megane TCe 130, echipat cu un motor turbo a carui cilindree este de 1397 cmc, reprezinta convingator interesele marcii franceze in acest segment aflat acum pe val.
Exemplarul Megane TCe 130 pe care l-am testat beneficia de o prezentare cu tenta sportiva, sugerand ca avem de-a face cu un fel de GTi sau ceva asemanator. Ideea era subliniata de accesoriile aerodinamice, de o pereche de dungi albe ce strabat capota si pavilionul, precum si de jantele din aliaj usor „afumate“, toate elementele provenind din catalogul de accesorii Renault. Dupa cum am putut sa constatam in sesiunile de conducere, aceste apropouri nu erau gratuite.
In raspunsul motorului nu se simte turbo-lag
Motorul este silentios si, pe acest fond sonor discret, abia daca se face auzita functionarea turbinei in timpul acceleratiilor. Din punctul de vedere al utilizatorului de vehicule familiale, faptul va fi apreciat. Pe de alta parte, spontaneitatea raspunsului la apasarea pedalei de acceleratie si lipsa tipicului turbo-lag va fi pe gustul celor care doresc conducere sportiva. Numai la turatii ridicate, „vocea“ propulsorului TCe 130 capata accente agresive.
Resursele de cuplu ale motorului sunt bine valorificate incepand de la 1800 rpm si abia in apropierea pragului de 5500 rpm se face simtita o plafonare, o slabire in vigoarea acceleratiei. Treptele cutiei de viteze au o etajare mai degraba lunga, datorita careia se pot desfasura reprize prelungite. Cumva, datorita valorilor ridicate ale cuplului motor pe o larga plaja de regimuri, felul in care decurg acceleratiile si modul in care trebuie sa lucrezi cu schimbatorul de viteze pentru a conduce in maniera rapida, te fac sa te gandesti la caracterul viguros al motoarelor turbodiesel.
Adeptii sportivitatii vor regreta doar ca nu au fost alese demultiplicari mai scurte pentru cutia de viteze, care ar fi facut din TCe 130 un model intru totul demn de segmentul compactelor sportive. Cutia de viteze propusa de Renault urmareste, evident, o imbinare a unui dinamism interesant cu posibilitatea unei conduceri economice (este posibila mentinerea cu usurinta unor turatii relativ reduse in treptele de viteza superioare).
Dinamismul lui TCe 130 nu exclude confortul
Directia este precisa si are o asistare bine dozata. Apreciem serios acest lucru dupa ce, in trecutul destul de apropiat, finetea si realismul asistarii complet electrice oferite de sistemele de directie Renault au constituit subiect de controverse.
In ansamblu, comportamentul rutier se potriveste in mai mare masura ideii de model familial modern si dinamic decat celei de versiune sportiva. Filtrarea denivelarilor de orice tip este eficienta, iar functionarea suspensiei nu este insotita de zgomote evidente.
In conducere sportiva, inclinarile laterale ale caroseriei sunt mai pronuntate decat ar fi fost de preferat, insa raman in limite convenabile. Alegerea pneurilor este cea care face clar si definitiv diferenta intre sportivitate si caracter familial in favoarea celui din urma. Este vorba de pneuri cu flanc inalt montate pe jante cu diametrul de 16 inci. In curbele atacate agresiv, acuratetea inscrierii si feedback-ul despre solicitarile asupra masinii sunt estompate, ca urmare a acestei alegeri.
Renault Megane TCe 130 este o masina perfect adaptata utilizarii cotidiene si care, in plus, este capabila sa ofere sportivitate la o cota aflata semnificativ peste nivelul asteptarilor legate in mod traditional de cilindreea de 1,4 litri.