In 1959, Alec Issigonis a avut geniala idee de a proiecta un model cu patru locuri in doar 3,05 metri lungime. Peste exact 50 ani, Toyota a batut recordul lui Issigonis, plasand patru locuri in doar 2,98 metri. Issigonis a atins un record de gabarit minim plasand rotile in colturi si amplasand motorul transversal – o premiera pentru acele timpuri.
Toyota a imbunatatit semnificativ conceptul lui Sir Alec, eficientizand si mai mult raportul intre interior si exterior. Diferentialul fata este plasat in fata motorului si nu in spatele lui, ca la majoritatea masinilor. Astfel, rotile au fost impinse mai in fata, compartimentul motorului este mai compact si motorul este plasat in spatele puntii fata, cu beneficii enorme pentru distributia maselor si placerea condusului.
Rezervorul foarte plat a fost plasat sub podea si nu sub scaunele spate. La un volum de 32 litri, are doar 120 mm grosime, necesitand adoptarea de masuri speciale. Astfel, pompa de combustibil este orizontala, iar senzorii pentru indicarea nivelului de combustibil sunt plasati in centrul rezervorului. Scaunele au spatar mai ingust, care mai contribuie la un plus de spatiu, de 40 mm, pentru genunchii pasagerilor din spate.
Compresorul de aer conditionat este cu 20% mai mic, consola centrala si spatiul din dreptul pasagerului fata fiind mult mai compacte. Astfel, pasagerul dreapta are mai mult spatiu decat soferul, plusul fiind de 130 mm comparativ cu Yaris. Astfel, se explica si conceptul 3+1, adica 3 adulti si un copil. Un al treilea adult sta in spatele pasagerului dreapta fata.
Cu o latime interioara fata de 1,46 metri, iQ ofera un spatiu comparabil cu BMW Seria 1. De altfel, este remarcabil ca soferul si pasagerul fata nu au niciun fel de constrangeri de spatiu. Se sta la fel de bine ca intr-o compacta si niciun moment nu ai senzatia ca te afli intr-o masina de clasa mini. In plus, scaunele au o suprafata mare, sunt bine configurate, au tetierele integrate si reglaje practice. La echiparea iQ2 testata de noi sunt imbracate in combinatie piele fina/velur de foarte buna calitate.
In interior, Toyota a reusit sa creeze o atmosfera premium. Chiar si plasticele maro, mai tari, de pe bord arata foarte bine avand o textura striata. La echiparea iQ2, schimbatorul si volanul sunt imbracate in piele, acesta din urma fiind plat in zona inferioara, ca la masinile sport, ratiunea fiind in acest caz economia de spatiu. Conceptul ergonomic este revolutionar, dar cu toate acestea, este usor de deprins.
Comenzile climatizarii sunt plasate in campul vederii. Dintr-un buton rotativ si trei butoane clasice se rezolva totul, afisajul fiind imediat deasupra butoanelor de reglaj. Sistemul audio se comanda exclusiv din stanga volanului printr-un joystick usor de manevrat, iar tot in stanga se afla displayul computerului de bord. La modelele cu cutie manuala exista un indicator de schimbare a treptelor, iar versiunea cu CVT testata de noi are un indicator Eco, care ramane aprins atat timp cat se actioneaza acceleratia cu blandete.
Bancheta spate are spatar fractionabil 50/50% chiar de la echiparea de baza. Cu toate locurile montate, volumul portbagajului este minuscul, de doar 32 litri. Sub podea se afla un mic compartiment, util pentru depozitarea diverselor obiecte de mici dimensiuni, iar sub scaunele spate se afla un alt compartiment, acolo unde de obicei se plaseaza rezervorul de combustibil. Prin rabatarea spatarelor, care se realizeaza foarte usor, se obtine un spatiu de 238 litri, suficient pentru incarcarea cumparaturilor de la supermarket.
In portbagaj se gaseste un mic saculet cu o husa, care se poate prinde in capse si ascunde continutul bagajelor depozitate in spate, avand rolul unui rulou de la un hatchback clasic. Pe locul din dreapta spate poate sta destul de acceptabil un adult de 1,80 metri. Este de apreciat sistemul Easy-Entry pentru accesul in spate, cursa scaunului fata fiind cu 50 mm mai lunga ca la Yaris cu trei usi.
Noi am avut pentru test versiunea 1.0 VVT-i cu cutie cu variatie continua CVT, de luna viitoare fiind disponibila si versiunea de top, cu noul motor de 1,33 litri de la Yaris si Urban Cruiser, cuplat cu cutie manuala cu 6 trepte sau automata CVT si combinat cu echiparea de top iQ3, cu sistem de navigatie integrat.
Cutia CVT este mai eficienta decat cea de la Smart, neavand pauze in schimbari, care sunt foarte line. Are si doua facilitati interesante: buton sport si un buton B pentru mentinerea motorului in zona turatiei de cuplu maxim. Motorul de 1 litru este cunoscut de la Yaris, fiind modern, cu patru supape si distributie variabila si avand un consum redus. Consumul inregistrat de noi in test a fost de 5,4 l/100 km, mai mare decat cel declarat oficial, de 4,3 l/100 km, dar mai mic decat cel al lui Smart Fortwo (71 CP) sau Fiat 500 (69 CP). Cu emisii anuntate de 99 g/km CO2, iQ este cea mai ecologica masina cu patru locuri din lume.
La condus, iQ se dovedeste foarte agila, masa la gol fiind de doar 908 kg. Directia este extrem de precisa, incisiva, si forta in volan este optima, mai mica ca la Smart si mai mare ca la Fiat 500. Gratie motorului amplasat in spatele puntii fata si directiei agile, iQ este placuta la condus mai ales in oras, dar si pe viraje in afara orasului. La limita, exista o usoara tendinta de supravirare, stapanita insa imediat de sistemul ESP, foarte bine reglat si oferit standard.
iQ este si foarte manevrabila, raza de bracaj fiind de doar 4,1 metri. In oras ai senzatia ca se intoarce parca pe loc. Desi este un mini, iQ poate fi utilizata fara constrangeri si la drum lung, gratie latimii interioare mari, scaunelor mari si confortabile si motorului vioi. iQ ofera cel mai bun confort al suspensiei din clasa mini atat la drum lung, cat si pe piatra cubica din Bucuresti, iar motorul are un nivel de zgomot decent pana la viteze de croaziera de 130 km/h.
Siguranta (pasiva si activa) este la un nivel nemaintalnit in acest segment, aspirand la pretentiile unui Mercedes Clasa S: airbaguri frontale, laterale, cortina si in premiera mondiala airbag-uri antisubmarin fata si cortina pentru luneta, toate oferite standard de la echiparea de baza iQ, alaturi de ABS, EBD, asistare la franare, VSC (ESP) si discuri la toate rotile.
iQ este disponibil incepand cu 13.041 euro cu TVA (1.0 VVT-i cu cutie manuala cu 5 trepte), echipare care include pachetul complet de siguranta, clima manuala, radio CD cu MP3, sase boxe si Aux-in, computer de bord, jante de aliaj de 15 inci, computer de bord, geamuri si oglinzi electrice. La iQ2 apar in plus clima automata, tapiteria partial piele, scaunele incalzite, jantele High Gloss etc.