Acum zece ani, patronul lui Swatch, Nicolas Hayek, a avut o idee geniala. Cu ajutorul lui Mercedes, s-a nascut Smart, aflat astazi la a doua generatie. Dar a doua generatie a pastrat solutia conceptuala a primei generatii cu motor spate si doua locuri.
Acum, din Japonia vine Smart XXL. Denumit sugestiv iQ, modelul lui Toyota este o masina cu adevarat inteligenta. In urma primului drive test cu iQ, am tras sase concluzii despre iQ vizavi de concurenta lui Smart.
Concluzia 1
Toyota iQ masoara 2.985 mm, fiind cu 29 cm mai lunga decat Smart. Dar in interior incap patru persoane fata de doar doua la Smart. iQ este cel mai mic model pentru patru persoane din lume. Nu e chiar 100% adevarat pentru ca, de fapt, este vorba de o configuratie 3 plus 1 (3 adulti si un copil).
Cum a reusit Toyota sa acomodeze patru persoane pe mai putin de 3 metri? Simplu. A venit cu un nou diferential fata integrat intr-o cutie de viteze clasica, care a scurtat cu mult consola fata. A montat rezervorul sub podea si nu sub scaunele spate. Rezervorul are doar 120 mm grosime la o capacitate de 32 litri. A proiectat o instalatie de climatizare cu 20% mai compacta decat la Yaris si a creat scaune cu un spatar mai subtire.
A montat amortizoare si arcuri aproape in pozitie verticala pe spate. Astfel, la 2.985 mm lungime, a rezultat un ampatament de 2.000 mm si o lungime a interiorului de 1.238 mm. A utilizat solutia cu bancheta culisanta si fractionabila 50-50% si, construind un bord asimetric, a creat mai mult loc pentru pasagerul din spatele celui din fata. Aici ia loc cel de-al treilea adult, copilul stand, practic, in spatele soferului.
Concluzia 2
Motorul este amplasat frontal si nu in spate, ca la Smart. La condus, beneficiile sunt evidente: iQ se conduce foarte lejer, este mai neutra la viraje, suspensia absoarbe mai bine denivelarile, iar ampatamentul, mai lung ca la Smart, asigura un confort mai bun.
Concluzia 3
Toyota ofera trei cutii de viteze. La Smart se poate opta doar pentru cutia semiautomata, care este confortabila in oras, dar are intarziere in schimbarea treptelor.
Cel mai scurt „4 locuri“ din lume
Toyota ofera o cutie clasica cu cinci trepte la motorul pe benzina si cu sase trepte la motorul diesel. Optional, versiunea pe benzina dispune si de o cutie CVT. Prezenta si pe modelul de test, aceasta cutie schimba mai lin, iar timpul de schimbare a treptelor este mai rapid.
Concluzia 4
Toyota a dotat cel mai mic model al sau cu un nivel de siguranta neintalnit nici la limuzinele de lux. Pe pietele vestice, sistemul VSC plus (ESP in denominarea Toyota, cu actiune si in ajustarea directiei, la fel ca la RAV4) si noua airbaguri sunt standard. Da, noua airbaguri! Pentru ca, pe langa cele sase clasice (frontale, laterale si pentru cap), mai exista airbag pentru genunchi si, in premiera mondiala, airbag spate!
Concluzia 5
Gama de motoare a lui Toyota iQ este mai puternica decat a lui Smart. Motorul pe benzina in trei cilindri de 1 litru si 68 CP al lui iQ consuma mai putin cu 0,2 l/100 km si emite 4 g CO2/100 km mai putin decat cel al lui Smart. Iar dieselul de 90 CP de la iQ are putere dubla (!) fata de Smart cdi si consuma cu doar putin mai mult ( 4,1 l/100 km fata de 3,3 l/100 km la Smart, 106 g CO2/km fata de 88 g CO2 la Smart). Si fara ca motoarele lui iQ sa aiba vreo tehnologie speciala pentru reducerea consumului. Un sistem start-stop va urma ulterior.
Performante peste media clasei
De asemenea, in 2009 va aparea un nou motor mai performant, pe benzina, de 1,33 litri, cu distributie variabila VVT, care se va regasi si sub capota lui Urban Cruiser.
Concluzia 6
Din pacate, Toyota iQ nu va fi un mini ieftin. Cu un pret de baza estimat de 12.000 euro va fi mai scump ca Smart. E adevarat, calitatea de fabricatie este de inalt nivel si echiparea standard este de top, dar, totusi, sunt 12.000 euro. Vor fi disponibile trei culori – alb perlat, negru metalic si ametist – si doua niveluri de echipare: iQ si iQ2.