Deși mașinile hibride par foarte complicate în teorie, atrăgând implicit și impresia unui produs cu preț prohibitiv, Toyota Yaris Hybrid demonstrează că tehnologia revoluționară poate fi accesibilă.
Pentru publicul din România, destul de reticent la noutate când vine vorba de mașini, hibridele sunt un subiect privit cu o doză de scepticism. Așa că majoritatea merge pe rețeta clasică a motorizărilor diesel, care oferă un consum redus și costuri de întreținere rezonabile, fără alte bătăi de cap. Lucrurile nu stau deloc așa.
Deși hibridele dispun de o tehnologie foarte complexă, Toyota a demonstrat că aceasta poate fi foarte fiabilă. Japonezii au acumulat deja o experiență de 20 de ani în producția acestor modele, fabricarea la scară largă făcând ca prețul de achiziție să fie comparabil cu cel al unei versiuni diesel, iar propulsia revoluționară elimină o parte din costurile de întreținere specifice unei mașini convenționale.
Un alt motiv pentru care clienții conservatori au rețineri când vine vorba de mașinile hibride este tocmai complexitatea aparentă a modului de funcționare. Mulți cred că aceste modele se conduc diferit și trebuie să îți adaptezi stilul de șofat în consecință. Și este o impresie greșită, pentru că un hibrid se simte ca orice mașină cu transmisie automată. Este adevărat, pentru a obține un consum cât mai mic, trebuie să înțelegi modul de funcționare al propulsiei hibride, însă adaptarea decurge treptat, natural, mașina fiind cea care își învață șoferul cum să conducă eficient.
Pentru a demonta toate aceste mituri, am invitat-o pe Monica Cismaru, redactor la revista Unica, la un test cu Toyota Yaris Hybrid, una dintre cele mai economice citadine de pe piață. Astfel, am condus alternativ acest model pe un traseu urban prestabilit, încercând să obținem un consum cât mai mic. Eu am avut avantajul experienței, pentru că nu eram la prima întâlnire cu Yaris Hybrid, în timp ce Monica a avut nevoie de un timp de acomodare la volanul japonezei. Chiar și așa, rezultatele sunt surprinzătoare!
Alin: Monica, cum ți se pare Yaris, făcând abstracție de propulsia inedită?
Monica: E o mașină tare prietenoasă: ușor de condus, foarte spațioasă în interior…. Și că tot ai adus vorba, cum funcționează exact o mașină hibridă? E mai mult pentru bărbați sau pentru femei?
Alin: Dacă mă întrebi pe mine, nu există mașini dedicate exclusiv bărbaților sau femeilor. Totul ține de gusturile și de nevoile fiecăruia. Iar acest Yaris se adresează celor care conduc preponderent în oraș, acolo unde sistemul de propulsie hibrid este cel mai eficient. Ca să intru puțin în detalii, versiunea HSD (Hybrid Synergy Drive) are două motoare: unul convențional, pe benzină, plus unul electric. Atunci când frânezi, energia este stocată într-o baterie, care apoi poate propulsa mașina pe distanțe scurte, fără a consuma un gram de benzină. Acum, că am spus asta, pare foarte scumpă, nu?
Monica: OK, OK, e complicat pentru cineva care scrie despre flori, fete și băieți. Mie spune-mi cât costă! Orice lucru sofisticat e și scump, spun asta din experiență.
Alin: Poate că sună paradoxal, dar Yaris este chiar accesibilă. Pornește de la 15.030 de euro, iar dacă beneficiezi de programul Rabla și de cele două ecobonusuri pentru modele ecologice, ajungi la 13.063 euro. Mai mult, reviziile sunt mai ieftine decât în cazul unui diesel, pentru că acest sistem de propulsie nu are nevoie de multă întreținere. Să mai adaug și că primești o reducere de 95% la impozitul anual?
Monica: Nu mă așteptam să fie atât de ieftină. Oricum, m-a câștigat! E sofisticată prin funcționarea ei, dar deloc complicată, ba din contră! A fost distractiv s-o conduc, mai ales în contextul acestui concurs, cu minima mea experiență. Nu aveam niciun reper la acest capitol și, recunosc, nu am fost deloc atentă când am pornit, înregistrând un consum de peste 6 l/100 km. Însă, sub îndrumarea ta (recunosc încă o dată că am învățat ceva bun de la un bărbat), am început să mă concentrez, obținând în final un onorabil 4,6 l/100 km. E puțin stresant pentru că un consum mic presupune un șofat foarte lin și delicat, ceea ce nu mă caracterizează, oricât de mult mi-ar plăcea să cred asta despre mine. Eu sunt obișnuită cu manevrele mai bruște la volan, prioritatea fiind să plec prima de la semafor. Orașul te obligă într-un fel să fii așa.
Apropo, am fost învinsă fără drept de apel. Crezi că ai putea conduce în fiecare zi așa cum ai făcut-o acum? Ai atâta răbdare? Cred că asta e adevărata provocare.
Alin: Depinde cât de mult te dedici cauzei. Condusul economic nu înseamnă neapărat să șofezi ca o bunicuță. Ideal ar fi să nu frânezi deloc, dar nu ar da bine să-i spui polițistului că erai concentrat să fii „eco’ și n-ai mai ținut cont de lumina roșie a semaforului. Cheia condusului economic este anticiparea, iar asta este valabil indiferent de mașină. Yaris HSD poate accelera electric până la 50 km/h, așa că poți rula pe distanțe de 1-2 km, între semafoare, fără a consuma nimic. Plus că la frânare vei recupera o parte din energie. Evident, asta nu merge la infinit, iar motorul pe benzină își cere partea, însă, trăgând linie, eu am obținut un consum urban de 3,5 l/100 km. {i simt că există loc de îmbunătățiri. Acum, să te lămuresc și de ce am adus această canistră cu mine. În ea încap 20 de litri, adică benzina pentru o săptămână − dacă parcurgi zilnic cam 40 km în oraș cu o mașină care arde 7 l/100 km. Vrei să știi ce distanță poate acoperi Yaris Hybrid cu aceeași cantitate de benzină? Cam 570 km, suficienți pentru două săptămâni de forfotă urbană! Făcând încă un calcul, înseamnă că benzina ar costa doar 19 bani/km. Te-am convins că merită „efortul’?
Monica: O, da! Și câți pantofi aș putea să-mi cumpăr cu banii economisiți!
Verdict:
Alin: acest test nu demonstrează doar cât de puțin consumă un Yaris Hybrid, ci și cât de accesibil este acest model pentru publicul larg. Astfel, chiar și cei neinițiați în tainele condusului economic pot obține valori impresionante, pe care nu le-ar putea atinge niciodată într-un model cu motor convențional.
Monica: condusul ăsta economic e foarte simpatic. Adică nu te distrage cu nimic de la drum, de la plăcerea condusului. Ai niște coordonate pe bord care îți arată cât consumi, iar asta e motivant. E ca un joc în care tu ești personajul principal. Economia mi se pare o prioritate, mai ales cea a combustibilului și a energiei, în general.
Date tehnice:
Motor termic: L4, benzină, cilindree 1497 cmc • Putere maximă 75 CP/4800 rpm • Cuplu maxim 111 Nm/3800-4400 rpm • Motor electric: curent alternativ, funcție de regenerare • Putere maximă 61 CP • Cuplu maxim 169 Nm • Putere totală sistem hibrid 100 CP • Transmisie: față, cutie e-CVT cu variație continuă • Dimensiuni: L/l/h 3950/1695/1510 mm • Ampatament 2510 mm • Portbagaj 286 litri • Performanțe: 0-100 km în 11,8 sec • Viteza maximă 165 km/h • Consum mediu 3,3 l/100 km • Emisii CO2 75 g/km • Preț promo de la 15.030 de euro cu TVA