Primul Golf GTI a fost lansat pe piata in anul 1976 si a fost un succes imens, datorita performantelor foarte bune oferite multora la un pret accesibil. Cu fiecare generatie nou lansata, Volkswagen a avut o sarcina foarte grea, de a imbunatati generatia anterioara.
Si cum ne aflam la a sasea generatie de GTI, lucrurile trebuie sa fi evoluat deja la un nivel foarte inalt de calitate, placere si performante. Multa lume a criticat noul Golf VI pentru designul sau mult prea clasic si prea putin diferit fata de vechea generatie, insa GTI-ul se prezinta cu elemente de design care ii confera exact imaginea de care avea nevoie.
Pe langa noul motor turbo de 2 litri, ce dezvolta 210 CP, GTI-ul are inca doi asi in maneca: sistemul de suspensie adaptiva (DCC) si noul diferential electronic autoblocant pentru puntea fata (XDS).
Interiorul GTI-ului te intampina cu elemente ce tradeaza clar caracterul masinii. Volanul si schimbatorul de viteze au forme ce parca abia asteapta sa fie manevrate, iar cusaturile rosii de pe acestea confera un grad placut de eleganta. Plafonul negru si tetierele ce par a fi integrate in designul scaunului completeaza imaginea de „baiat rau“ pentru GTI.
Odata urcat la volan, primul lucru pe care il observi dupa ce ai plecat, este sunetul motorului, care este foarte placut pentru un motor in patru cilindri. Volkswagen a montat un „amplificator“ pe traseul de evacuare pentru a-i oferi GTI-ului un sunet conform cu pretentiile acestuia. Ar fi pacat sa nu auzi un GTI care trece pe langa tine.
Motorul de 2 litri pare o evolutie minora a celui ce echipa vechiul model, dar noul TSI este un motor nou si este dezvoltat din propulsorul ce a echipat Golf-ul GTI Edition30, din generatia anterioara. Cuplul oferit de acest motor este excelent, astfel incat cei 280 Nm disponibili sunt produsi la doar 1.700 rpm. Partea buna nu se termina aici, pentru ca pana la 5.200 rpm cuplul maxim are o valoare ce ramane constanta. Asta face ca GTI-ul sa fie extrem de usor si placut de utilizat in traficul urban.
Trenul de rulare este setat rigid, insa reuseste sa ofere un confort satisfacator pentru un model cu inclinatii sportive. Din punct de vedere dinamic, lucrurile stau foarte bine. Datorita noului diferential autoblocant electronic de pe puntea fata si sistemului de control al stabilitatii (ESP), foarte bine calibrat, GTI-ul reuseste parca sa se agate de asfalt si are un caracter aproape neutru, foarte apropiat de al unei masini cu tractiune integrala.
Cu o cutie de viteze DSG cu 6 trepte (1.508 euro fara TVA), GTI-ul nu este cel mai placut in utilizare. Aceasta schimba foarte repede in treapta superioara chiar si in modul manual, iar daca vrei sa mergi pe un viraj la limita zonei rosii de pe turometru, DSG-ul va schimba treapta. De asemenea, are momente cand, la un mers normal, bruscheaza la schimbarea treptelor, iar frana de motor nu este la fel de eficienta ca la o cutie manuala. Cu cutie manuala, Golf GTI atinge o viteza maxima mai mare cu 2 km/h si consuma cu 0,1 l/100 km mai putin.
O multitudine de optiuni este disponibila pentru noul GTI. Astfel, sunt propuse sisteme ca ACC (pilot automat adaptiv), faruri bi-xenon adaptive, noul sistem multimedia cu hard disk RNS510 sau suspensie controlata electronic.
Noul Volkswagen GTI reuseste sa pastreze traditia inceputa acum 33 de ani si este un adevarat hot-hatch modern, ce cu greu ar putea fi detronat din pozitia sa de lider.