Daca un automobil are forma de SUV si nu de limuzina sau de cabrio, normal ar fi ca punctele sale forte sa tina de caracterul practic al interiorului si de polivalenta on/off road. Dupa cum vom vedea, se poate vorbi si despre acestea, insa adevarul este ca Volvo XC60 se detaseaza in peisajul auto actual (nu numai al clasei SUV) prin dotarile dedicate sigurantei active.
City Safety franeaza automat
Toate versiunile XC60 dispun in dotarea standard de noul sistem City Safety, al carui scop tine de evitarea coliziunilor la viteza mica, in timpul circulatiei bara la bara din traficul urban. La viteze de pana la 30 km/h, automobilul franeaza automat pana la oprire atunci cand sistemul detecteaza ca in fata se afla un vehicul oprit. Tinand cont ca multi dintre conducatorii auto aflati in ambuteiaje tind sa se lase distrasi de tot felul de preocupari si ca s-a demonstrat statistic ca majoritatea accidentelor cu lovire din spate apar ca urmare a acestui fapt, sistemul City Safety va fi de un real folos. Franarea automata este destul de dura, intervenind numai in ultima instanta, cand distanta dintre vehiculul in mers si cel oprit este doar cu putin mai mult decat suficienta. Astfel, Volvo XC60 opreste cu doar 20-30 cm in spatele masinii stationate. Daca aderenta este proasta si impactul nu va putea fi evitat, cel putin consecintele vor fi mai putin grave.
Franarea automata este declansata daca omul de la volan nu a facut pe ultimii metri niciun fel manevre de virare (care ar putea avea ca scop inclusiv evitarea obstacolului din fata). Daca, fie si in apropierea relativa a obstacolului, are loc rotirea volanului, programul electronic interpreteaza ca soferul este atent la trafic, iar franarea nu intervine. Mai multe companii de asigurari cu care Volvo poarta in prezent discutii ar putea acorda reduceri de 15-30% din pretul asigurarii celor care cumpara un vehicul cu City Safety.
Alaturi de City Safety, Volvo XC60 mai propune sistemul cruise control inteligent (ACC – Adaptive Cruise Control), dispozitivul DA (Distance Alert – ajuta la mentinerea distantei pana la masina din fata chiar daca ACC nu este activ), CW (Collision Warning – se declanseaza o avertizare acustica si o lumina rosie se reflecta in parbriz, daca te apropii periculos de vehiculul din fata) si sistemul BLIS (Blind Spot Information System – o camera de luat vederi observa daca se afla vreun vehicul in unghiul mort al oglinzii retrovizoare laterale si determina aprinderea unei lumini de avertizare).
Mai notam ca sunt oferite un dispozitiv de monitorizare a presiunii in pneuri si camera de luat vederi pentru manevrele in marsarier, ce infatiseaza cu acuratete traiectoria pe care va merge masina, in functie de cum este rotit volanul. Panoplia sigurantei mai cuprinde multe alte dotari.
XC60 T6 e modelul reprezentativ
Volvo XC60 exploreaza tema vehiculelor cu dinamism pronuntat si tenta de lux. Designul insista asupra caracterului de prestigiu, ceea ce ne determina sa consideram ca versiunea cea mai reusita a seriei este Volvo XC60 T6, dispunand de motor turbo cu benzina (285 CP). Ambianta de mers este silentioasa, iar propulsorul nu da niciun semn de efort in timpul acceleratiilor rapide. Turbocompresorul favorizeaza o excelenta caracteristica de cuplu, inclusiv in plaja inferioara de turatie.
Motivele pentru care versiunea turbodiesel D5 (185 CP) ar putea fi preferata tin de pret, consumul redus si emisiile de CO2 inferioare. Asltfel, turbodieselul de 2,4 litri (evolutie a unui propulsor Volvo cu alimentare commonrail realizat cu aproximativ opt ani in urma) este oarecum lent la urcarea in ture si nu ofera o ambianta sonora conforma cu statutul lui XC60. Performantele sunt bune in general, insa XC60 D5 nu accelereaza cu acea dezinvoltura pe care o sugereaza infatisarea sa.
Asistarea directiei este reglabila
Directia se prezinta foarte bine in privinta preciziei si dozarii fortei de rotire a volanului. Mentionam ca exista si un menu pentru alegerea unei asistari mai evidente (vizand reducerea efortului de rotire a volanului) sau mai voalate (pentru o conducere sportiva).
Suspensia este ferma, apropiindu-l pe XC60 mai degraba de automobilele de strada decat de SUV-urile tipice, si mentine riguros contactul cu suprafata de rulare. In virajele stranse atacate rapid, inclinarea laterala a caroseriei este o idee mai accentuata decat ar fi fost de preferat, dar aceasta nu determina reactii de comportament surprinzatoare. Volvo XC60 este echipat cu o generatie noua a sistemului DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), care intervine eficient, dar nu prematur, lasandu-i conducatorului posibilitatea sa sesizeze apropierea situatiei limita.
Noua este si tractiunea integrala AWD, la care cuplajul central Haldex este comandat electronic, cu contributia semnalelor furnizate de DSTC. Redistribuirea momentului motor se face mai rapid si mai eficient decat in cazul generatiei precedente. In acest context, ne mira ca Volvo nu a insistat asupra abilitatilor off-road, mai ales ca exista o inrudire tehnica intre Freelander si XC60. Garda la sol a lui XC60 este de 230 mm, fiind mai mare fata de a unor modele tot-teren tipice, iar caracteristicile de trecere sunt bune.
Cele mai accesibile versiuni (Kinetic) cu motorizarea diesel de 163 CP sunt disponibile la 29.220 euro (CIP). Pentru T6 (versiunea Momentum), pretul este de 35.870 euro (CIP). Ambele exemple arata ca Volvo XC60 constituie o oferta interesanta, pentru care doritorii de SUV-uri merita sa faca oarece eforturi financiare. Aceste eforturi le-ar aduce accesul in segmentul premium al clasei, cu satisfactiile implicite de confort si performante, fara sa mai punem la socoteala siguranta (deocamdata) incomparabila pe care o ofera XC60.