Conceptul unui Mondeo exclusivist, care se regăsește sub denumirea Vignale, întâlnește rafinamentul și eficiența unui sistem hibrid avansat. Test cu Ford Mondeo Vignale Hybrid.
Despre conceptul Vignale am vorbit anterior în Auto Bild și am explicat că nu înseamnă doar o echipare mai bogată a unui Mondeo obișnuit, ci o întreagă experiență pentru utilizator, cu puternice înclinații premium sau servicii care nu se mai regăsesc la alte mărci. Mai mult, Mondeo Vignale este diferit și tehnic de un Mondeo obișnuit, fiind mult mai bine insonorizat, cu materiale fonoabsorbante suplimentare, dar și un sistem activ de anulare a zgomotelor, care debutează pe un model al mărcii. În plus, interiorul este lucrat mult mai atent, iar dotarea standard include piele fin cusută chiar și în partea superioară a bordului, scaune unice ca design, ventilate, încălzite și cu funcție de masaj.
Pentru acest test și pentru o potrivire perfectă cu ideea de rafinament am ales versiunea Hybrid, materializată pentru prima dată în Europa sub sigla Ford în hainele lui Mondeo. Dacă mașina este ‘îmbrăcată’ la costum, atunci ce sistem de propulsie ar fi fost mai potrivit? Recunosc că, înaintea testului, așteptările mele asupra eficienței acestui sistem nu erau prea ridicate. Prima idee era că un sedan de clasă medie, dar cu dimensiuni de clasă mare, greu de peste 1,6 tone, cu un sistem hibrid care are la bază un motor termic de 2,0 litri pe benzină, nu poate fi prea eficient. Dar m-am înșelat. Sub capota lui Mondeo Vignale Hybrid se găsește un sistem hibrid aflat la a treia generație în curtea lui Ford. Acesta are la bază un motor pe benzină, de 2,0 litri, care dezvoltă 140 CP, ce funcționează în ciclul Atkinson, cu compresie redusă. Alături de acesta sunt integrate două motoare electrice, unul cu rol de generator și altul cu rol de a ajuta propulsia. Cel din urmă are o putere de 120 CP, iar energia electrică recuperată în timpul frânării sau decelerărilor este stocată într-un acumulator litiu-ion cu o capacitate de 1,4 kWh. Puterea totală a sistemului de propulsie este de 187 CP, iar cutia de viteze este de tip CVT, optimizată pentru propulsia electrică. Sistemul permite deplasarea în modul electric până la o viteză de 135 km/h, dar este greu să accelerezi pur electric până la această viteză, autonomia maximă fiind limitată la doar câțiva kilometri. Însă atunci când ajungi să cunoști foarte bine sistemul, este posibilă atingerea unor valori de consum record pentru acest segment.
Citește și: Ford a inaugurat primele FordStore în România
Ford Mondeo Vignale Hybrid – cât consumă?
Astfel, în traficul din oraș se poate accelera doar cu ajutorul motorului electric pentru ca la frânări să se recupereze mare parte din energia utilizată. Foarte rar pornește și motorul termic, atunci când este nevoie de mai multă putere, moment în care se încarcă și acumulatorul. Pe drumurile extraurbane, odată ce ai atins viteza dorită, ea se poate menține cu ușurință cu ajutorul motorului electric, cel termic fiind oprit. În acest mod se pot parcurge kilometri buni, iar apoi, după câteva frânări sau decelerări, bateria este pregătită pentru a susține o nouă perioadă de condus pur electric. Singurul moment în care acest mod de rulare nu poate fi aplicat este pe autostradă, unde viteza este constantă, fără decelerări. În cadrul testului am obținut valori de consum extraurbane de 5,5 l/100 km, cu un ritm de conducere normal, însă consumul din oraș, acolo unde un hibrid este foarte eficient, a fost cu adevărat impresionant. Chiar și în trafic aglomerat am putut obține valori ce au variat între 4,0 și 4,5 l/100 km, în momentele în care am dus la maximum ceea ce poate sistemul hibrid. Atunci când am condus absolut normal, consumul nu a trecut de 6,0 l/100 km. În toate cele trei cazuri, valorile sunt impresionante pentru acest segment și palier de putere.
Singurul capitol unde poate fi criticată versiunea hibridă este cel al sportivității. Greutatea suplimentară este resimțită în viraje, iar cutia CVT, deși eficientă, diluează senzația de accelerație. Însă Mondeo Vignale Hybrid compensează prin plusul de rafinament, sistemul de propulsie fiind extrem de silențios chiar și în momentele în care funcționează motorul termic.
Verdict
Servicii premium, o ambianță interioară cu elemente sofisticate și un sistem de propulsie avansat, ce poate rula extrem de eficient. Acestea sunt principalele ingrediente ale lui Mondeo Vignale Hybrid.