In loc sa se bizuie pe statut, Hyundai i40 si Skoda Superb mizeaza pe functionalitate si pe raportul pret/performante imbatabil. Dar cine este campion la aceste capitole?
Nu, nu produc palpitatii. Si nici maini transpirate sau nopti nedormite. Probabil ca Hyundai i40 si Skoda Superb nu trezesc entuziasmul nici celor mai terni functionari. Pe scurt: rareori putem gasi doua masini atat de introvertite, atat de putin suspecte de lifestyle ca aceste doua sedanuri de clasa medie.
Aceasta alegere a producatorilor nu este insa intamplatoare. Hyundai si Skoda lasa cu placere producatorilor premium designul emotional, risipa de elemente premium si preturile piperate. |n schimb, cele doua marci se bazeaza pe functionalitate si pe raportul pret/performanta sanatos.
Si fac asta cu succes, atat cehii, cat si coreenii fiind printre marii castigatori ai pietei europene de automobile, aflata in continua scadere de cativa ani. Skoda a avut in primul semestru un plus de 10% si a vandut aproape 290.000 de masini noi, in timp ce Hyundai a raportat un plus de 15,4%, ajungand la aproape 240.000 de masini vandute pe Batranul continent. Ceea ce nu surprinde pe nimeni, daca analizam mai indeaproape i40 si Superb. De exemplu, in Hyundai, care are o lungime de 4,74 metri, stau confortabil cinci persoane cu bagajele lor, chiar daca linia coborata a acoperisului reduce din spatiul de deasupra capului. Dar i40 si-a gasit nasul cu Superb. Pentru ca cehul ofera in spate mai mult spatiu decat are Mercedes Clasa S cu ampatament marit, iar portbagajul sau se poate incarca foarte practic prin hayonul urias. |n schimb, i40 se revanseaza prin calitatea interiorului. |n timp ce Superb, cu imitatiile de lemn si plasticele dure, nu ofera o ambianta foarte stilata, la i40 bate un vant de primavara. Desenat futurist si prelucrat atent, cockpitul lui i40 are succes, mai ales ca materialele folosite si-au castigat deja faima in comparative cu rivale pretentioase, de la Opel sau Ford. Monitorul sistemului de navigatie, cu rezolutia mare, nu ar face de rusine nici macar un Audi.
Ambele modele se remarca printr-o dotare de baza extrem de bogata, chiar daca vorbim de echiparile varf de gama. Coreenii au impachetat in echiparea Supreme Plus tot ce-ti poti imagina ca ai nevoie la o masina, inclusiv suspensia adaptiva, care la Skoda Superb nu poate fi comandata nici optional. De cealalta parte, cehii ofera un pachet echilibrat, chiar daca ceva mai scump, din care lipsesc insa navigatia si airbagul de genunchi pentru sofer, accesorii care costa suplimentar 480 de euro si, respectiv, 293 de euro.
Hyundai iese in evidenta si prin propulsie. |n ciuda cilindreei mai mici, nu este cu nimic mai prejos decat TDI-ul lui Skoda in termeni de putere si cuplu motor. Este rafinat si ramane silentios in sarcina, ajutandu-l pe i40 sa se detaseze usor de Superb la capitolul reprize, datorita rapoartelor de transmisie mai scurte ale cutiei de viteze. Doar timoneria, care mai agata la schimbarea treptelor, nu se apropie inca de standardul european. De cealalta parte, dieselul de 2,0 litri de la Skoda este unul dintre cele mai bune propulsoare din clasa medie si se remarca prin consumul redus si performantele dinamice bune.
Superb iese in evidenta si prin trenul de rulare mai inspirat. Cu toate ca este reglata relativ ferm, suspensia ofera un confort mai bun decat in cazul lui i40 – care la denivelari abrupte isi zdruncina destul de tare pasagerii. Chiar daca in cotidian acest lucru nu este dramatic, devine totusi perceptibila o diferenta calitativa intre platformele mecanice ale celor doua modele. In plus, Skoda il surclaseaza pe Hyundai si in privinta dinamicii de rulare. Acolo unde coreeanul subvireaza si este repus pe traiectorie prin interventia brutala a sistemului de control al stabilitatii, Superb trece fara nicio ezitare si fara sa fie necesara interventia ESP-ului.
Cand tragem linie, Skoda castiga detasat in fata lui Hyundai – 17 puncte avantaj la caracteristici reprezinta un rezultat clar. Dar nu este o victorie pe ai carei lauri sa poata dormi, pentru ca Hyundai a devenit mult prea bun pentru a permite asta.
La capitolul Costuri, coreeanul i-o ia inainte Skodei Superb, acumuland puncte pretioase prin echiparea standard completa, ca si prin perioada de garantie Triple Care de cinci ani. Desigur, acestea nu contribuie la capitolul placere, dar asigura proprietarului lui Hyundai un zambet multumit.
Locul 2
Hyundai i40 1.7 CRDi Supreme Plus – 475 puncte
Hyundai i40 este, deocamdata, cel mai convingator model coreean, lucru reflectat de diferenta mica de puncte fata de campionul clasei medii, Superb. Coreeanul puncteaza printr-un diesel foarte reusit, garantia de cinci ani si echiparea standard bogata. Trenul de rulare este insa mai putin inspirat.
Locul 1
Skoda Superb 2.0 TDI Elegance – 485 puncte
Victoria lui Superb nu mira pe nimeni, modelul ceh fiind printre cele mai reusite din clasa medie. Superb este imbatabil la oferta de spatiu, iar dieselul sau este rafinat, puternic si economic. Trenul de rulare ofera un compromis excelent intre confort si tinuta de drum.
CONCLUZIA REDACTORULUI
i40 arata ca Hyundai a recuperat mult fata de europeni, si asta intr-un timp record. Coreeanul ofera mult spatiu, convinge printr-un diesel puternic si rafinat si pretul ramane convenabil, cu toate ca are o echipare completa. Skoda castiga totusi comparativul, prin trenul de rulare mai bine pus la punct si, mai ales, prin oferta de spatiu interior imposibil de egalat in aceasta clasa.
[table id=380 /]