Low-cost cu pretentii

Momentul adevarului: cât de buna este noua Dacia Logan? Test comparativ cu versiunile pe benzina Logan 0.9 TCe vs Skoda Rapid 1.2 TSI, Kia Rio Sedan 1.2 si Chevrolet Aveo Sedan 1.2.

 

Masinile de clasa mica in trei volume sunt considerate in continuare in România ca reprezentând profilul ideal de masina de familie, având portbagaj mare, spatiu interior generos si o alura care confera un anumit statut proprietarului, chiar daca aceasta perceptie este invechita. Pâna acum, stilul conta mai putin in acest segment. Aceste masini reprezentau doar solutii de transport ieftine din punctul A in punctul B,  fara a pune accent pe design. |nsa la noile generatii, toate modelele sunt mai elegante decât predecesoarele lor, chiar daca fiecare are geneze diferite. Sedanurile lui Kia si Chevrolet sunt derivate din versiunile hatchback, dar proiectantii lor le-au avut in vedere inca din faza initiala de dezvoltare, astfel ca integrarea portbagajului s-a facut fluid, in special Kia având chiar o alura sportiva. La Dacia este invers. Initial, la baza a fost Loganul din care s-a dezvoltat Sandero, pentru ca la noile generatii cele doua modele sa fie dezvoltate si prezentate impreuna. Skoda Rapid este o clasa in sine, nemaifiind o derivata din Fabia, ci o masina de sine statatoare, plasata intre Fabia si Octavia si singura care adopta o caroserie in doua volume si jumatate, având un hayon generos.

Si in privinta sistemelor de siguranta s-au facut progrese. Sistemul ESP a devenit standard si cu exceptia lui Logan, care are doar patru airbaguri, celelalte trei modele au standard sase airbaguri inca de la echiparile de baza. Desi vorbim teoretic despre un segment low-cost, oferta de optiuni de confort este mult mai bogata decât in trecut, deoarece pretentiile clientilor au crescut, chiar daca acestia asteapta in continuare un pret scazut. In special Kia si Skoda ofera o lista lunga de optionale, insa trebuie remarcat ca si oferta Dacia a crescut substantial la acest capitol.

 

Skoda Rapid: Bun, dar scump

Skoda demonstreaza inca o data ca face masini foarte bune, dar Rapid nu se poate integra in categoria low-cost.

Concernul VW a dorit ca Skoda sa aiba in portofoliu modele cu care sa concureze in segmentul ocupat de Dacia: masini cu tehnica mai simpla, optiuni mai putine, dar spatioase si solid construite, la un raport pret/calitate mai atractiv decât gama curenta Fabia/Octavia/Superb.

Skoda si-a atins cu Rapid toate obiectivele, mai putin unul singur: pretul. Noul Rapid este o masina foarte buna calitativ, insa este mai scumpa la acelasi nivel de echipare cu 3.500-5.000 de euro decât concurenta din test. Cu o caroserie dezvoltata separat de Fabia, Rapid ofera foarte mult loc. Este foarte spatioasa in fata si foarte lata si ofera cel mai mare loc in spate la genunchi. Doar la cap spatiul este mai restrâns decât in Logan. |nsa in spate pot lua loc chiar si trei persoane, iar tunelul central nu deranjeaza prea mult al treilea pasager. Scaunele fata sunt bine configurate si au o tapiterie ferma, in timp ce pasagerii din spate beneficiaza de un confort optim pe bancheta bine profilata. Un minus este insa faptul ca prin rabaterea banchetei se creeaza un prag intre podeaua portbagajului si bancheta, dar aceasta problema exista la toata concurenta. |n schimb, portbagajul este cel mai mare din test, iar hayonul generos ofera un acces excelent. Totusi, forma portbagajului nu e regulata, pasajele rotilor spate fiind destul de voluminoase. Skoda are si cea mai buna ergonomie din test, inspirata de la Octavia. De altfel, Skoda are, alaturi de Kia, si cea mai lunga lista de optionale, fiind disponibile multe echipamente de confort.

Prin comparatie cu rivalii, Skoda este si o masina inteligenta, având multe gadgeturi simple, dar foarte utile: racleta pentru geam (pusa insa intr-un loc ciudat, la capacul rezervorului), maneta pentru inchis portbagajul sau protectia cu fata dubla pentru podeaua portbagajului. Cu puntea fata de la Fabia si cu puntea spate de la Roomster, Skoda ofera o tinuta de drum sigura si are o directie cu un feedback bun. Trenul de rulare este insa destul de rigid. Rapid nu se inclina mult in viraje, dar la trecerea peste denivelari scurte se simte taria suspensiei. Motorul turbo de 1,2 litri in versiunea mai slaba de 85 CP (exista si una de 105 CP) pare, nu doar subiectiv, mai puternic decât concurenta. Cu cel mai mare cuplu din test (160 Nm), motorul trage cel mai bine pe toata plaja de turatie si este printre cele mai economice daca nu este fortat, chiar si in absenta sistemului start&stop. In plus, ambianta interioara este silentioasa si rafinata.

 

Dacia Logan: Progres la pret neschimbat

Noul Logan a progresat mult. Pe lânga spatiul interior generos, remarcam motorul modern si optiunile mai numeroase.

 

Prima impresie: noul Logan arata mult mai bine. Cu noua parte frontala si cu spoilerul fata cu aripioare, care aduce putin cu pachetul S Line de la Audi, Logan are mai multa prestanta. Din exterior, nu mai pare deloc doar o masina destinata sa te transporte din punctul A in punctul B. Fata de vechea generatie, platforma nu s-a schimbat radical: acelasi ampatament si un tren de rulare revizuit. Concluzia: noul Logan se conduce aproape la fel precum cel vechi. Este la fel de confortabil, dar in viraje se inclina destul de mult, iar directia ofera un feedback insuficient. Totusi, trebuie remarcat ceva: noul Logan este mult mai silentios din trei motive: compartimentul motor a fost mult mai bine antifonat, zgomotul la vânt s-a redus substan-tial, iar in cazul testului de fata, motorul turbo pe benzina in trei cilindri este silentios, rafinat si bine echilibrat. |n schimb, desi cu turbo, motorul nu are vâna unui turbo modern sub 2000 rpm, insa se dezlantuie la turatii mai mari, unde este vivace. Motorul nu este cel mai economic din test, dar este frugal daca nu este fortat si dispune standard si de un buton Eco, care optimizeaza raspunsul motorului.

Pe lânga spatiul interior generos, la fel de mare la genunchi si chiar mai mare la cap in spate decât la Rapid, Logan ofera un portbagaj mare, cu forma regulata si dispune acum si de bancheta fractionabila. Insa capacul portbagajului nu e capitonat si nu exista un mâner pentru inchiderea portbagajului. Pozitia de condus e mai joasa ca in trecut, scaunele sunt mari, dar sustinerea laterala este insuficienta, tapiteria este prea moale si Logan e singurul din test care nu are reglaj pe adâncime la volan. Apreciem ca pozitive si materialele mai bune, si finisarea foarte buna si corecta.

Surprinzator, masina care a inventat conceptul low-cost dispune de multe extrasuri de confort, cum ar fi sistem multimedia cu navigatie si Bluetooth (vezi caseta), pilot automat sau senzori de parcare. Insa ergonomia nu a progresat: comanda pentru geamurile fata a ramas pe consola, pilotul automat se porneste tot de pe consola, claxonul e pe maneta in stânga, si nu pe volan, comanda pentru geamurile spate e pe tunelul median, in spatele scaunelor fata, iar butonul de recirculare este tot liniar. |n continuare, Logan are un pret atractiv raportat la echipare si tehnica moderna (vezi motorul turbo), dar cu promotia actuala, Aveo este ceva mai ieftin la pret comparat si la Logan nu se pot comanda airbaguri cortina.

 

Kia Rio: Sportivul

In spiritul marcii, Rio are un caracter sportiv si un motor vioi. Insuficient insa pentru victorie.

 

Cu forma fluida, Rio Sedan arata cel mai sportiv din grupul de test. Iar caracterul sportiv iese in evidenta si la condus. Motorul aspirat de 1,2 litri se tureaza vioi pâna la 6000 rpm, directia ofera un feedback foarte bun, dar este imprecisa in jurul punctului mort. Impresia de sportivitate este obturata doar de comportamentul destul de mult subvirator si de tractiunea mai slaba a pneurilor de iarna Hankook. Motorul este cel mai economic din test, chiar si fara sistem start&stop, disponibil optional (250 de euro, standard exista doar un indicator pentru treapta de viteza optima). La interior, Kia ofera mult loc la genunchi in spate si o bancheta cu sezut mare si confortabil. Si in fata este mult loc si scaunele sunt mari, dar sunt doar mediu configurate. In spate, spatiul la cap este restrâns, portbagajul este cel mai mic din test, marginea de incarcare este inalta, iar butoanele de rabatare a banchetei sunt plasate in mijlocul acesteia, in loc sa fie pe margini. La drum, motorul este zgomotos peste 4000 rpm.  Rio ofera insa o echipare buna, optiuni multiple si are cele mai bune conditii de garantie.

 

Chevrolet Aveo: Investitie buna

Aveo ofera un raport pret/echipare excelent. Cu un alt motor ar fi fost mai in fata.

 

Cu noua platforma, Aveo a realizat un progres imens fata de vechea generatie. Trenul de rulare ofera un bun compromis intre confort si tinuta de drum. La interior, este mai neconventional, ergonomia este corecta si afisajele sunt mai de calitate decât la Logan, spre exemplu. Motorul aspirat de 1,2 litri este silentios chiar si in regimurile i­nalte de turatie, iar scaunele fata ferme ofera o sustinere mai buna decât la Logan sau Kia. |n plus, cu promotia actuala, Aveo are cel mai bun pret comparat, chiar mai bun decât referinta categoriei, Dacia. Si atunci de ce a pierdut? Motorul aspirat urca greu in ture si la turatii inalte isi pierde suflul. Spatiul interior la genunchi in spate este mai mic decât la rivali si la cap este destul de restrâns. Marginea portbagajului este ingusta si relativ inalta, iar volumul mare al portbagajului (502 litri) este afectat de pasajele voluminoase ale rotilor. Directia este precisa in jurul punctului mort, dar nu ofera un feedback prea grozav. Un minus este si faptul ca nu prea exista optiuni, putându-se opta doar pentru niveluri de echipare fixe.

 

 

Locul 1 – 500 puncte

Skoda Rapid 1.2 TSI Elegance

Este spatioasa, are un portbagaj imens, este solid construita, sigura, are o ergonomie in care nu se simte politica low-cost si are cel mai bun motor. Pretul este insa prea mare pentru acest segment. Victoria Skodei nu poate fi insa pusa la indoiala.

 

Locul 2 – 480 puncte

Dacia Logan 0.9 TCe Laureate

Atuurile sale sunt spatiul interior urias, modularitatea in crestere, confortul la rulare, echiparea in progres, reducerea substantiala a nivelului de zgomot, motorul turbo modern si pretul atractiv. Minus: ergonomia inca perfectibila si directia fada.

 

Locul 3 – 474 puncte

Kia Rio Sedan 1.2 Comfort

O masina cu un design sportiv si cu un motor vioi, care dispune de o ergonomie corecta, o ambianta placuta si ofera o sedere confortabila. Minusuri: motorul zgomotos peste 4000 rpm, portbagajul mai mic, tractiunea pe carosabil ud.

 

Locul 4 –  458 puncte

Chevrolet Aveo 1.2 LT+

Are un tren de rulare confortabil si bine reglat si un motor silentios, iar pretul e cel mai atractiv din test. Interiorul este mai strâmt decât la rivali, motorul este lipsit de vlaga si posibilitatile de configurare sunt foarte reduse.

 

Verdict

Scopul testului nostru a fost sa gasim cea mai buna masina de familie la un pret atractiv. Din pacate, cea mai buna la toate capitolele nu exista. Skoda invinge clar in clasamentul general si are toate atuurile unei masini de familie, dar este scumpa, fiind mai aproape ca pret de Octavia decât de Fabia si fiind net mai scumpa decât rivalii din test. Noul Logan este o masina mult mai atractiva, mai moderna, mai silentioasa si la fel de spatioasa si confortabila. Dar unele lipsuri care nu au fost remediate la ergonomie si comportamentul rutier mai boem au privat-o de victorie. Kia si Aveo sunt masini reusite, dar Kia are portbagaj prea mic , iar Aveo, un interior prea mic pentru familie. Aveo atrage insa prin pretul extrem de atractiv.

[table id=392 /]

 

 

 

Adaugă un comentariu