Opel face lumină în gama sa de motorizări, în centrul atenției fiind unitățile diesel. După 1.3 CDTi și 1.6 CDTi, ultima piesă a puzzle-ului este unitatea 2.0 CDTi. Formație completă.
Dacă Opel a fost criticat pentru ceva în ultimii ani, atunci de vină au fost motorizările diesel zgomotoase și nu tocmai rafinate. Exemplul tipic a fost bătrânul 1.7 CDTi, puternic, dar cu o dezvoltare neliniară a puterii, un gol turbo pronunțat în zona inferioară de turații și un nivel de zgomot și vibrații departe de ceea ce oferă concurenții săi în ultimii ani. Nici motorizarea de 2,0 litri nu strălucea la acest capitol, iar cu o piață europeană îndrăgostită încă de diesel, aceste neajunsuri riscau să se transforme în probleme serioase. Ceva trebuia schimbat, astfel că Opel a pornit o adevărată ofensivă, cu nu mai puțin de 27 de modele și 17 motorizări noi prevăzute a fi lansate între 2014 și 2018. La loc de cinste pe această listă sunt motorizările diesel, iar odată cu lansarea noii unități de 2,0 litri, în cursul acestui an, gama de motorizări diesel este complet înnoită.
Motorizări CDTi: o familie completă
Începând de la motorul de 1,3 litri, complet revizuit odată cu lansarea noii generații Corsa și continuând cu noul diesel de 1,6 litri, disponibil deja pe Astra, Zafira Tourer, Meriva și Mokka, noua generație de motoare diesel s-a remarcat printr-un rafinament deosebit, accentul fiind pus exact pe nivelul de zgomot și vibrații, dar și pe dezvoltarea cât mai liniară a cuplului motor. Rezultatele au fost atât de bune, încât unitatea de 1,6 litri a fost supranumită „whisper diesel, un apelativ care spune multe. În fapt, dieselul de 1,6 litri este recunoscut ca fiind cel mai silențios și mai eficient motor din clasa sa. Ultima piesă a puzzle-ului a fost înnoirea gamei superioare de motorizări, prin înlocuirea vechii unități de 2,0 litri diesel cu una modernă. Aceasta va fi disponibil, pentru început, într-o singură versiune, de 170 CP. Primul model care va beneficia de noua motorizare este, firesc, Insignia, pentru ca, din toamnă, să-l vedem montat și pe Zafira Tourer și Cascada.
Ce aduce nou motorul diesel de 2,0 litri? În primul rând, un răspuns foarte bun la turații scăzute, grație unei noi turbine cu geometrie variabilă cu reglaje electrice (spre deosebire de generațiile anterioare, care erau reglate pneumatic, prin vacuum). Această soluție tehnică face ca turbocompresorul să fie deosebit de compact, eliminând, totodată, pompa de vacuum, un subansamblu relativ zgomotos. A doua noutate o constituie caseta de echilibrare, cu doi arbori care se rotesc în sensuri opuse și care elimină până la 83% din vibrațiile secundare ale motorului.
Motorizări CDTi: Proba conducerii
Am putut testa noua motorizare diesel de 2,0 litri în Irlanda, având astfel ocazia să ne convingem ce înseamnă în viața reală detaliile tehnice din comunicatul de presă. Prima impresie: zgomotul este semnificativ diminuat față de vechiul motor de 2,0 litri, în special la mersul în gol și în zona superioară de turații, unde 2.0 CDTi devenea extrem de sonor. Nivelul vibrațiilor a scăzut, de asemenea, dar încă sunt perceptibile în plină sarcină. Aici, poate fi o percepție conjuncturală, pentru că am condus Insignia după ce am testat dieselul de 1,6 litri în versiunea de 136 CP pe Mokka. Acesta își justifică pe deplin renumele de „whisper diesel, fiind aproape complet lipsit de zgomote și vibrații. Prin comparație, Insignia cu 2.0 CDTi nu poate concura la capitolul vibrații. Poate că marketingul Opel ar fi reușit un efect mult mai dramatic, organizând un workshop în care să comparăm vechiul și noul motor de 2,0 litri, dar motorul de 1,6 litri este pur și simplu mai bun. Unde strălucește unitatea de 2,0 litri sunt performanțele: 87 CP/litru, față de 85 CP/litru în cazul fratelui mai mic. Elasticitatea este, de asemenea, foarte bună, apăsarea accelerației producând un răspuns aproape liniar încă de la 1500 rpm și până peste 4000 rpm. Cuplul motor de 400 Nm, disponibil între 1750 și 2500 rpm, reușește să imprime reprize foarte bune (Opel vorbește de 8,0 secunde necesare pentru a trece de la 80 km/h la 120 km/h în treapta a cincea, și asta e impresionant atât pe hârtie, cât și la volan). Accelerația de la 0 la 100 km/h durează 9,0 secunde în cazul sedanului cu tracțiune față și cutie manuală – o valoare respectabilă pentru o mașină de peste 1,6 tone. Și mai impresionant este consumul mediu, de 4,3-4,5 l/100 km.
Verdict
Opel a înnoit întreaga gamă de motorizări diesel. Ultima piesă în acest joc, unitatea de 2,0 litri, asigură performanțe foarte bune, un consum mic de combustibil și un rafinament suveran. Cât despre dieselul de 1,6 litri, acesta e chiar mai bun.