Sportivi puternici la preturi accesibile? Renault si Opel ne arata ca se poate, in prima comparatie dintre Megane RS si Astra OPC.
Nu vrem altceva decat sa zburam in Franta sau in Germania cu 29 de euro. Sau la Londra. Sau la Venetia. RyanAir, Wizzair, BlueAir & Co au facut posibil acest lucru. Dar timpul tarifelor de discounturi extreme pare ca a trecut, deoarece calatoriile cu avionul devin tot mai scumpe. Zboruri ieftine nu prea mai exista, cel putin nu la aeroport. Nu-i nimic, cu Opel si Renault se poate decola relativ ieftin. Cei din Russelsheim ne-au trimis la pista de testare foarte rapidul Astra OPC. Acolo il astepta deja Renault Megane RS cu noul sau motor de 265 CP. Pretul lui este de 25.500 de euro cu TVA, la care mai trebuie adaugate cateva pachete pentru a fi echivalent cu OPC, incat pretul sau ajunge la 31.000 de euro.
Astra este mai scumpa, dar dezvolta cu 15 CP mai mult, astfel ca pretul sau pe cal-putere este unul dintre cele mai bune la o masina sport. Dar cine este mai bun dintre aceste doua modele?
In acest test, cel mai important este randamentul dinamic al celor doua modele cu trei portiere. Acestea au motoare de 2 litri si 4 cilindri, supraalimentate si tractiune fata, dar si un diferential autoblocant pe puntea fata (optional la Megane RS). Totusi, Astra OPC dezvolta un cuplu maxim mai mare, de 400 Nm, dar si 280 CP, fata de cei 265 CP din Megane RS.
Cu acceleratia la podea, Astra OPC trage vertiginos, suiera si fluiera salbatic si reuseste sa ajunga la 100 km/h cu start de pe loc in doar 6,3 secunde. Insa, la schimbarea treptelor, motorul pare ca pierde din suflu si nu da chiar totul. In special, pe circuit, Astra nu pare sa fie in cel mai bun mediu al sau. Asta in primul rand pentru ca directia este destul de mult asistata si nu reuseste sa transmita exact ceea ce se intampla cu rotile fata. Asta face ca rularea la limita sa fie transformata intr-o corectie continua, fara ca increderea sa fie la cote inalte.
O apasare a butonului pe care scrie OPC ar trebui sa imbunatateasca sensibil perceptia asupra dinamicii si sa reduca subvirarea. Comanda directiei devine mai ferma, dar feedback-ul ramane la fel, fara o imbunatatire sesizabila. Partea cea mai buna este insa alta. Pentru un coupé sportiv cu jante de 19 inci, Astra OPC ofera un confort foarte bun la rulare. Daca trenul de rulare FlexRide, oferit in dotarea standard, este pus in modul Normal, denivelarile din asfalt sunt trecute foarte placut.
Renault nu cunoaste nimic despre acest mod de croaziera. El este mereu foarte dur si transmite fara mila cabinei fiecare denivelare din asfalt. In plus, pocneste, este galagios si se zgaltaie din toate incheieturile. Soferii de Megane RS ar trebui sa circule doar acolo unde strazile au fost proaspat asfaltate. Astfel, pe termen lung, exista riscul unor probleme cu discurile intervertebrale.
In schimb, reglajul dur il rasplateste pe pilot cu o dinamica la rulare foarte buna pe traseul de manevrabilitate. La RS, comanda directiei nu doar ca reactioneaza prompt, dar ea nu pierde nimic din precizia ei foarte buna atunci cand se mareste unghiul de bracaj. La aceasta se adauga cursa scurta a levierului la schimbarea treptelor de viteza si un motor foarte vivace, care raspunde avid la orice apasare a pedalei de acceleratie.
Acest mod consecvent face ca Megane sa fie perceput ca un model mai agil decat Astra, iar asta este o impresie care nu insala. Cu tot cu deficitul sau de putere, Megane obtine aproape acelasi timp ca si Astra OPC, care are sensibil mai multa forta de impingere la viteze ridicate. Inca din modul Normal, interventiile sistemului ESP devin sesizabile doar la greseli mari de pilotaj, iar in modul Sport, interventia acestuia aproape ca lipseste daca se conduce corect. Per total, Megane RS ramane neutru si stabil, indiciu clar al calitatii dinamice a trenului de rulare.