Atac agresiv contra VW Golf! Peugeot are, din nou, un GTI în gamă – un GTi, mai exact, cu „i mic. Însă cu performanțe serioase, pentru că din motorul turbo de 1,6 litri sunt dezvoltați 272 CP – cu 40 mai mulți decât are cel mai puternic Golf GTI.
Imediat ce mă urc la volan și pornesc motorul, am parte de prima surpriză: nimic nu perturbă liniștea interiorului. Cu alte cuvinte, resursele de sub capotă sunt foarte reținute din punct de vedere acustic. Apăsarea butonului Sport schimbă dramatic situația, urcarea în ture a propulsorului umplând habitaclul cu un murmur grav, acompaniat de un șuierat de turbină. Însă este o atmosferă indusă artificial, pentru că zgomotul vine, de fapt, din difuzoare, iar din exterior nu se schimbă nimic.
Francezul se pune în mișcare foarte sigur pe el, împingând puternic imediat ce trece de 2000 rpm, de unde este disponibil în totalitate cuplul motor de 330 Nm. Și continuă în același stil până aproape de 6000 rpm, când intră în scenă toți cei 272 CP. Transmisia manuală cu șase trepte este etajată sportiv și are o timonerie precisă, însă cursa levierului ar fi putut să fie mai scurtă.
Volanul mic și direcția demultiplicată scurt oferă un feeling foarte plăcut, încurajând un stil de condus sportiv, iar scaunele cu suport lateral ferm comunică permanent șoferului intențiile celor patru roți. Trenul de rulare are un reglaj care asigură un compromis excelent între dinamica sportivă și confort, chiar și pe drumurile acoperite cu un asfalt mai vălurit, unde puntea față are sarcina de a imprima direcția, tracțiunea, dar și o mare parte din forța de frânare. Și chiar se descurcă excelent, 308 GTi având reacții previzibile la limită și putând susține oricând un tempo de mașină sport.
Date tehnice Peugeot 308 GTi:
Motor L4, turbo, benzină • Cilindree 1598 cmc • Putere maximă 272 CP la 6000 rpm Cuplu maxim 330 Nm la 1900 rpm • Viteză maximă 250 km/h • 0–100 km/h 6,0 s Transmisie față/ cutie manuală cu șase trepte • Rezervor 53 l • L/l/h 4353/1804/1446 mm Portbagaj 420–1228 l • Masă proprie 1395 kg • Consum mediu 6,0 l/100 km Emisii CO2 139 g/km • Preț n.c.
Verdict:
Peugeot a lansat o mașină pe măsura moștenirii pe care o transmite sigla GTi, capabilă să ofere senzații sportive autentice, fără a neglija latura practică. Însă prețul nu va fi tocmai un chilipir, depășindu-l ușor pe cel al unui Golf GTI — care are cu 40 CP mai puțin.