Porsche 911 Carrera 4S PDK ne arata care este reteta pentru performanta

Porsche Carrera 4S nu se remarca doar prin cei 400 CP ai motorului boxer, ci si prin excelentul sistem de tractiune integrala ce aduce tractiune maxima in orice conditii.

 

Odata cu venirea sezonului rece, masinile sport tind sa vada mai mult interiorul unui garaj decât virajele unui drum de munte, ceea ce este perfect normal. Asfaltul rece si umed nu se impaca niciodata cu sportivitatea. Sau poate ca da. Intr-o zi de toamna târzie, cu o ploaie marunta si temperaturi scazute, am plecat spre Poiana Brasov, sa vedem cum este sa conduci un Porsche in astfel de conditii. Dar nu orice fel de Porsche, ci unul cu tractiune integrala. Mai exact 911 Carrera 4S. Sub capota acestuia, evident cea din spate, propulsorul boxer aspirat de 3,8 litri dezvolta o putere de 400 CP. Nu pare mult in lumea nebuna de azi, in care cursa cailor-putere aduce puteri nebunesti, dar Porsche a fost mereu un etalon in ceea ce priveste performanta si optimizarea unui angrenaj mecanic pentru a asigura un nivel de sportivitate unic. Astfel, performantele dinamice sunt impresionante. Acceleratia de la 0 la 100 km/h este realizata in doar 4,1 secunde (cu o cutie de viteze PDK, launch control si pachetul Sport Chrono), iar viteza maxima este de 297 km/h, ambele fiind cifre care ne arata ca Porsche nu trebuie sa bata recorduri de putere pentru performante demne de un supercar. Insa aceste cifre sunt seci comparate cu ceea ce transmite Carrera 4S la nivel emotional atunci când este condus pe un drum virajat. Agilitatea, sentimentul de control si emotia traita nu pot fi cuantificate in cifre, iar in final, ele sunt cele mai importante atunci când cumperi o astfel de masina. Un astfel de model trebuie sa reprezinte emotie pura, sa te faca sa simti ca esti la volanul unei masini care, inainte de toate, este vie.

Pe lânga motorul boxer de 3,8 litri, ce se tureaza pâna la 8.000 rpm, modelul de test a fost echipat cu o cutie PDK cu dublu ambreiaj si 7 trepte. Aceasta schimba extrem de rapid treptele, functioneaza intuitiv in modul automat si poate decupla transmisia la ridicarea piciorului de pe acceleratie pentru a obtine valori de consum (daca nu se ruleaza in modul Sport sau Sport Plus). Angrenajul motor-cutie ofera acceleratii pe care le-am putea denumi chiar brutale, in special in palierul 6.000-8.000 rpm. Insa toata aceasta livrare a puterii se face extrem de eficient. Noul sistem de tractiune integrala are un timp de raspuns de 100 ms pentru a varia cuplul intre punti, ceea ce inseamna mai putin decât perceptia soferului si decât timpul de raspuns al motorului. In conditii de aderenta normale, in sarcina mica, la viteze de sub 100 km/h, cuplul este transmis in proportie de 99% spre puntea spate, iar cea din fata e antrenata treptat atunci când sistemul detecteaza nevoie de tractiune suplimentara. Versiunea 4S este dotata standard si cu un diferential blocabil pentru puntea spate, ceea ce permite transferul de putere in raport diferit intre rotile spate. Astfel, intregul sistem propune performante impresionante in orice conditii de aderenta. Pe drumul dintre Râsnov si Poiana Brasov, acoperit cu frunze, praf antiderapant si apa in unele zone, Carrera 4S nu este deloc intimidat. Tractiunea este pur si simplu uimitoare. Mai important este ca sistemul de tractiune integrala nu rapeste din spiritul unui Porsche adevarat, ci doar il face disponibil in conditiile in care, daca ai avea tractiune spate, ar trebui sa astepti vara. Imaginea este completata de un sistem de directie perfect, de un tren de rulare ce permite multa agilitate si de un sistem de frânare foarte performant. Este impresionant cum un model sport, cu atât de multa putere, poate fi condus in astfel de conditii fara prea multe batai de cap. Practic, chiar si dus aproape de limita, Carrera 4S nu da impresia ca este o masina pe care nu o poti controla. Trenul de rulare este cel care asigura extrem de multa tractiune si care iti da o anumita incredere, dar toate celelalte sisteme te fac sa poti controla masina, in special pentru ca reactiile nu sunt brutale, ci apar treptat.

Totusi, bucuria nu este de prea multe ori ieftina, Carrera 4S cu PDK  având un pret ce pare ridicat chiar si pentru o astfel de masina: 127.471 de euro.

 

Verdict

Porsche nu sacrifica performantele dinamice doar pentru a oferi un sistem de tractiune integrala, ci aduce cifre de acceleratii mai bune fata de versiunea cu tractiune spate. Foarte important este ca spiritul pur de masina sport nu se pierde,  Carrera 4S fiind un veritabil sportiv de performanta.

Adaugă un comentariu