Primul drive test BMW X5: Seria 7 de teren

A treia generatie BMW X5 este mai buna din toate punctele de vedere: mai economica, intesata de cele mai noi sisteme de asistenta, un sistem multimedia cu navigatie fara rival si mai dinamica, chiar daca multi credeau ca asa ceva nu ar fi posibil.

 

La prima vedere, nu par sa existe mari diferente intre noua si vechea generatie BMW X5. Dar BMW nu face masini frumoase de dragul designului. Functia urmeaza forma, asta e deviza la BMW sau mai clar spus functionalitatea sta la baza deciziilor de design.

Partea frontala cu grila tridimensionala, mai generoasa ca dimensiuni, care se extinde pana la faruri, este aproape verticala in locul celei plonjate de dinainte, iar capota este mai nervurata, acestea conferind un aer mai masculin. |n partea inferioara, cele doua prize laterale de aer sunt plasate foarte aproape de extremitati pentru a acentua ecartamentul lat si prezenta impunatoare. Iar si mai in exteriorul grilei inferioare, micile deschideri verticale (Air Curtain) combinate cu prizele de aer din spatele rotilor fata (Air Breather) si cu lamelele (Aero Blades) care coboara din eleronul spate contribuie la obtinerea unui Cx record pentru un SUV din aceasta clasa, de 0,31. Este o valoare remarcabila chiar si pentru o limuzina de lux.

Gratie utilizarii materialelor usoare (otel de inalta rezistenta la caroserie, aluminiu la capota, materiale termoplastice la panourile laterale si magneziu pentru suportul plansei de bord), masa a fost redusa cu circa 90 kg. Totusi, din fisa tehnica, rezulta diferente de doar 5 pana la 15 kg. Explicatia: echiparea standard mai completa (bancheta fractionabila 40/20/40%, deschiderea automata a hayonului din cheie sau de la usa soferului, faruri cu xenon), echipamentele suplimentare la sistemul catalitic datorita trecerii la normele EU6 si la structura de siguranta au facut ca diferenta sa nu mai fie atat de mare.

De pe lista de optionale, remarcam scaunele tip Confort in spate, noul sistem de entertainment in spate sau sistemul Bang&Olufsen (16 difuzoare, 1200W). In plus, toate sistemele de asistenta moderne sunt la bord cum ar fi Active protection, sistemul Night Vision care poate detecta animalele de oameni si focuseaza lumina pe obstacol, pachetul Driving Assistant (include Lane Departure Warning si sistemul de prevenire a coliziunilor care functioneaza pana la 60 km/h si poate vizualiza si oamenii nu doar masinile), pachetul Driving Assistant Plus (include pilot automat activ cu functie de stop& go ce functioneaza intre 0 si 210 km/h). |n plus, din decembrie 2013, in pachetul Driving Assistant Plus va fi inclus  si Traffic Jam Assistant (functioneaza pana la 40 km/h si ofera control activ al directiei, mentinand masina pe banda) si va disponibil si noul sistem automat de parcare care dispune de o camera la 360 de grade. Este primul sistem de parcare care nu controleaza doar directia, ci opereaza atat acceleratia si frana si poate alege treapta optima de viteza.  Nu lipsesc asistentul pentru unghiul mort si in unele piete, telefonul automat de urgenta care comunica nu doar pozitia masinii ci si datele de la senzorii masinii, cate persoane erau in masina, cate airbaguri s-au deschis, seria de caroserie si modelul. De asemenea, sistemul Head-Up Display are functii noi. Toate sistemele de asistenta sunt grupate in meniul iDrive, putand fi activate individual si se pot dezactiva in intregime de la un buton plasat sub cel de avarie.

Interiorul este similar cu cel de la Seria 7 si fata de fosta generatie X5, notam displayul de sine statator de 10,25 inci cu o rezolutie de exceptie si un sistem de navigatie foarte rapid in reactii si foarte precis pe drumurile din Columbia Britanica unde s-a desfasurat testul. Nou este afisarea pentru sistemul xDrive in format 3D care prezinta unghiul de inclinare longitudinala sì laterala al caroseriei si o busola.

Ambianta de lux este conferita de materialele de foarte buna calitate dar si de noul design al bordului. In premiera, sunt disponibile doua pachete de design, Design Pure Excellence si Pure Experience pentru exterior si interior, care pot fi comandate independent sau combinate cu pachetul M Sport. Pe langa luminile ambientale albastru, alb si orange mai exista inca opt nuante in meniul iDrive. Desi noul X5 este mai lung cu doar 3 cm si ampatamentul este acelasi, locul in spate este extrem de generos atat la cap cat si la genunchi.  Practic, tot interiorul este foarte aerisit, spatiul fiind, ca impresie subiectiva, chiar mai mare decat  cel din Seria 7. Bancheta spate culiseaza inainte-inapoi pe o distanta de 80 mm si are spatarul inclinabil pe o plaja de 10 grade. Optional, se pot comanda doua scaune in spate care se rabat individual in podea (1.547 – 2.084 euro functie de model si pachet) utile dupa cum spune si mapa de presa pentru persoane de pana la 1,50 m inaltime. Portbagajul avand in continuare hayon din doua bucati, actionat electric din standard acum, ofera intre 650 si 1870 litri, fiind cu 30 respectiv 120 de litri mai mare decat in trecut.

Tot in premiera, BMW ofera pentru X5 patru trenuri de rulare:

–     Suspensia adaptiva M (suspensie pneumatica la puntea spate si amortizare adaptiva, avand o setare sport, standard la M50d)

–     Pachetul Comfort (suspensie pneumatica la puntea spate si amortizare adaptiva), 1894 euro la 30d si 50i

–     Pachetul Dynamic (suspensie adaptiva, diferential blocabil spate cu Torque Vectoring Control si Dynamic Drive – bare stabilizatoare active) 3.473 euro la 30d, 50i, M50d

–     Pachetul Professional (combina pachetele Comfort si Dynamic adica suspensia adaptiva si pneumatica in spate plus Dynamic Drive si Torque Vectoring Control). Noi am condus versiunile 30d cu pachet Comfort si 50i cu pachet Professional.

Versiunea 30d (cea mai vanduta in Europa) cu pachet Comfort impresioneaza prin confortul ridicat la rulare si prin nivelul redus de zgomot la vant. |n ciuda jantelor de 19 inci optionale (30d are standard jante de 18 inci, iar 50i si M50d jante de 19 inci), pe modul Comfort al suspensiei pneumatice, X5 ruleaza foarte lin si absoarbe mult mai bine denivelarile scurte decat o face Porsche Cayenne spre exemplu. Cu versiunea diesel, BMW demonstreaza ca, utilizand metodele Efficient Dynamics si o aerodinamica inteligenta, poate obtine, in ciuda unei garzi la sol de 209 mm, un consum record. Mapa de presa declara 6,2 l/100 km, iar in practica, noi am obtinut pe un parcurs virajat de 500 km in nordul orasului Vancouver care a inclus si trecerea prin cateva orasele o valoare de 8,2 l/100 km. Mai economic nu este niciun alt SUV din aceasta categorie. Asadar, dieselul are 13 CP in plus, consuma 1,2 l/100 km mai putin si accelereaza la 100 km/h in doar 6,9 secunde, cu 0,7 secunde mai repede. Un rol important il joaca cutia automata cu opt trepte care optimizeaza consumul si modul Eco pro cu sistem de coasting (decupleaza transmisia intre 50-160 km/h cand iei piciorul din gaz).

Din alta galaxie este versiunea 50i cu pachet Professional. Noul V8 bi-turbo are atat de multa viata in el incat accelereaza viguros chiar si de la viteze de 140 km/h in sus, ajutat si de  cutia automata cu opt trepte, care ‘stie’ sa retrogradeze imediat doua trepte in jos si apoi sa revina rapid in treptele superioare. De fiecare data se intampla la fel: cand concurenta devine mai dinamica (vezi Mercedes ML cu ACS sau Range Rover Sport cu Dynamic Response) vine BMW cu o noua generatie si stabileste noi standarde. Inventatorul barelor stabilizatoare active, BMW sfideaza din nou fizica cu noul X5 50i cu pachet Professional. |n ciuda masei de 2,2 tone, la X5 50i nu se simte deloc nici masa mare, nici inertia cauzata de centrul de greutate mai inalt. X5 este singurul SUV care se conduce ca o limuzina sport. |n virajele rapide, gratie barelor stabilizatoare active, ruliul este practic aproape de zero, iar diferentialul spate cu torque vectoring control ofera o tractiune superba. Practic, toata puterea ajunge pe asfalt, iar directia electromecanica in locul celei hidraulice ofera un feedback superb.

Off-roadul nu e specialitatea lui X5, dar totusi, BMW a organizat un parcurs off-road de dificultate medie langa satul olimpic din Whistler construit pentru olimpiada de iarna din 2010. Cu o garda la sol de 209 mm si un sistem xDrive eficient, X5 poate aborda terenuri de dificultate medie.

La startul vanzarilor sunt disponibile versiunile 50i, 30d si M50d. Din noiembrie gama se completeaza cu 35i (aceasta versiune se va vinde in SUA si cu tractiune spate), 25d (cu tractiune spate, ulterior va fi oferita si cu tractiune integrala) si 40d. 25d marcheaza o premiera pentru BMW: primul 4 cilindri la X5, emisii de numai 149 g/km si un consum anuntat de 5,6 l/100 km. Este o valoare pe care acum cativa ani o obtineau doar modelele compacte. |n viitor se va produce in serie si versiunea Plug-In Hybrid prezentata sub forma de concept la Frankfurt, care promite un consum sub 4 l/100 km si o autonomie electrica de 30 km, iar la inceputul lui 2015 lui X5 i se va alatura a doua generatie X6, care va fi mai clar delimitata de X5.

 Verdict

BMW a reusit din nou sa construiasca cel mai dinamic SUV de sosea. Motoarele se remarca printr-un raport dinamica/eficienta fara egal. Confortul la rulare, nivelul redus de zgomot si sistemele active de siguranta sunt la nivelul Seriei 7. 

 

 

Adaugă un comentariu