Range Rover: Reverență cu relevanță

Range Rover și mai cum? Range Rover și atât! Plus observația că, deși s-a născut mare, a continuat să crească…

Avem aici un Range Rover 2022, apărut la 75 de ani după nașterea mărcii și la 52 de ani după debutul cu efect de șoc al primei generații.

După cel de-Al Doilea Război Mondial, Land Rover a fost proiectat ca un fel de mașină pentru uzul familial în „countrysides' și utilaj agricol ușor, toate la un loc. Inspirația mașinilor militare din timpul războiului (Jeep, în mod special) era vizibilă în conceptul său simplist și eficient. Timp de decenii, Land Rover a dus din umbră greul vieții auto din comunitatea britanică (de la munci agricole și intervenții de salvare, până la serviciu militar sub temuta emblemă SAS). Probabil că situația a lăsat urme în sufletele celor aflați la conducerea mărcii, cu consecința prezentării surprinzătoare în 1970 a uimitor de emancipatului Land Rover Range Rover!

Succesul seriei pe termen lung a doborât fără drept de apel toate opiniile sceptice de-acum 50 de ani, de care s-a lovit primul Range Rover. Conform acestora, un automobil off-road 4×4 în tratare de lux nu ar fi avut sens, scopul clasei fiind prin definiție utilitar. Mașina la bordul căreia ne simțim flatați, răsfățați și măguliți astăzi face parte din cea de-a cincea generație Range Rover, care și-a început recent cariera.

Aproape sigur, cine are criterii de maximă exigență și consimte să plătească un preț mare o va face numai pentru valori sigure. Este o motorizare BMW V8 TwinTurbo de 4,4 litri o valoare sigură? Categoric da. Începând de la generația a treia, Range Rover a purtat amprenta tehnologiei BMW și colaborarea anglo-germană legată de Range Rover continuă, chiar dacă grupul BMW-Rover (format la jumătatea anilor 90) s-a destrămat de mult.

Putere la discreție, livrată fără semne sesizabile de efort într-o liniște grea, la fel de grea precum impresia vizuală pe care o lasă silueta și proporțiile monumentale ale lui Range Rover. Undeva, pe fundal (dacă nu ai pus muzică la sistemul audio Meridian) rămâne prezentă acustic frecvența funcționării motorului, strict ca feedback fin pentru a-ți da seama pe unde stai cu plaja de turație – by the way, ai și un turometru virtual cu aspect analog la bord, ceva ce adepții religiei „motoring' vor aprecia întotdeauna.

Pentru dimensionarea interiorului, ne vom limita la noțiunea de „spațiu excedentar'. Cu alte cuvinte, atât în față, cât și în spate (dar mai ales în spate) ai atât de mult loc, încât nu se mai pune problema evaluării lui. Pe de altă parte, trebuie neapărat să spunem ceva despre ambianța din habitaclu: avem de-a face cu ceva ce ar trebui numit lux tehno. Nici vorbă de „ascunderea' elementelor high-tech dincolo de opulența ornamentelor și detaliilor (factori de identitate deja convenționali ai temei luxului). Avem de-a face cu un lux futurist elevat, însoțit de un lux funcțional evident, totul reținând atenția prin distanțarea de stilul opulenței prețioase de orice fel. Interiorul aduce ca stil cu apartamentul pe care îl ocupa cpt. Jean-Luc Picard pe nava U.S.S. Enterprise 1701-D. Dar te poate duce Range Rover până acolo unde nu a mai fost nimeni niciodată?

Poate că da: adâncimea maximă de vad este 900 mm și cel mai înalt reglaj al gărzii la sol are cota de 284 mm. Tracțiunea integrală avansată are un spectru cuprinzător de programe de rulare și confortul suspensiei este ceva de vis. Altfel, dacă o apuci pe calea offroadului, e clar că jantele din aliaj ușor de 22 de inchi nu vor mai arăta prea bine la întoarcere. De fapt, aici intervine componenta de „work of art' care te trage înapoi atunci când ți-ar da prin cap să-l scoți pe Range Rover în offroad: vorbim de un obiect care se cere a fi expus într-o galerie de artă și care îți împrumută beneficiul unei imagini incomparabile. Din perspectiva aceleiași idei, ai putea folosi o sculptură de Brâncuși ca să bați cuie. Nota bene: prima generație Range Rover a fost primul automobil expus vreodată la Paris, în muzeul Luvru.

 

Prima impresie

Luxul minimalist pe fondul unei echipări generoase și, în general, designul sunt mult mai impresionante în realitate decât în poze. Altfel, e prea scump ca să-i verifici potențialul offroad.

 

Date tehnice

Motor V8 Twin Turbo, injecție directă, amplasat longitudinal în față • Cilindree 4395 cmc • Putere max. 530 CP/5500 rpm • Cuplu max. 750 Nm/1800 rpm • Transmisie integrală/cutie de viteze automată, 8 tr., reductor • L/l/h 5252/2047/ 1870 mm • Ampatament 3197 mm • Masă proprie 2759 kg • Portbagaj 818-2176 l • 0–100 km/h 4,7 s • Viteză max. 250 km/h • Consum 11,5 l/100 km (WLTP) • Emisii CO2 261 g/km • Preț de la 159.127 euro

 

Verdict

Range Rover rămâne o referință a speciei 4×4, uimind deopotrivă prin specificații, prestații și rafinament. Producătorul susține că e competent în offroad, dar noi l-am abordat mai degrabă ca pe o capodoperă colecționabilă.

Adaugă un comentariu