Renault revine în forță în clasa medie! Talisman este modelul cu care francezii speră să știrbească supremația lui VW Passat.
Renault poate fi acuzat de multe altele, dar nu și de lipsa perseverenței. Și asta pentru că, în ciuda succesului limitat de care s-au bucurat limuzinele franceze în trecut, anul 2015 aduce un nou model cu pretenții de navă-amiral. Cu o ușoară tentă exotică, amintind de curajoasele Avantime și Vel Satis, noul Talisman înlocuiește atât berlina medie Laguna, cât și limuzina pseudocoreeană Latitude, dar cu o dezvoltare pornită de la zero.
Renault este foarte optimist în privința acestuia, mai ales că popularitatea segmentului în care concurează a avut parte de o creștere ușoară în ultimii ani. Iar în absența unui concurent real pe teritoriul francez (aparent, Citroën C5 și Peugeot 508 nefiind luate în calcul), noul Talisman este destinat să rivalizeze cu VW Passat, Opel Insignia, Mazda6 și Ford Mondeo. Obiectivul este vizibil chiar din liniile de design trasate de Laurens van der Acker, care evită să facă experimente riscante, fără a rămâne însă în anonimat. Noul Renault arată impresionant, având o formă foarte elegantă și totuși dinamică, în care au fost înglobate și câteva talente practice.
Cu o lungime de 4,85 m, Talisman promite cel mai bun spațiu din clasă pentru pasagerii din spate, iar portbagajul de 608 litri depășește cu mult chiar și Clasa S de la Mercedes (510 litri). Însă oferta de spațiu este una, iar rafinamentul ingineresc, alta. Mai ales că reprezentanții germani din clasa medie au ridicat foarte mult ștacheta. Ei bine, Renault nu se desminte nici la acest capitol, oferind o serie de soluții tehnologice foarte interesante. De exemplu, nici VW, nici Opel sau Ford nu dispun de patru roți directoare, sistem denumit 4Control. În plus, Talisman oferă și un tren de rulare adaptiv foarte complex, care promite să ofere tot ce este mai bun dintre cele două capitole antagoniste confort și dinamică.
Renault Talisman – gamă de motorizări eficientă
La momentul lansării vor fi oferite cinci versiuni de motorizare, cu puteri cuprinse între 110 CP și 200 CP. Latura diesel, care va face și grosul vânzărilor, este reprezentată de trei unități: dCi 110, dCi 130 și dCi 160 (prima de 1,5 litri, următoarele de 1,6 litri). Cât despre cele două propulsoare pe benzină, acestea vor împărți aceeași cilindree de 1,6 litri și vor livra puteri de 150 CP și 200 CP.
După ce Renault a fost blamat în ultimii ani de lipsa sistemelor de asistență, noul Talisman vine cu o pleiadă de echipamente care nu mai lasă loc de comentarii. Head-up display, cruise control adaptiv, sistem de frânare autonomă sau avertizare la părăsirea benzii de circulație sunt doar câteva exemple. Iar latura multimedia este asigurată de un sistem de infotainment cu display tactil de 8,7 inchi, care domină consola centrală.
Am lămurit și acest aspect: tehnic, noul Renault Talisman este pregătit să înfrunte concurența germană. Însă cum se simte francezul? Este demn de titulatura de mașină premium?
Renaut Talisman – interior modern
După primul test drive, impresiile sunt pozitive. Interiorul arată fresh și modern, iar calitatea materialelor trebuie apreciată, deși unele detalii puteau să fie mai atent finisate. Însă Renault reușește să inspire o ambianță complet diferită de cea a modelelor germane, demonstrând că notele premium nu vin neapărat la pachet cu o doză de plictiseală. Motorizarea diesel biturbo de 160 CP funcționează silențios, fiind liniară la accelerații, cu un ritm susținut. Apreciem și cutie de viteze EDC cu dublu ambreiaj, dar și noul tren de rulare adaptiv. Motorul TCe pe benzină este mai vivace, cu tente de sportivitate și produce un sunet plăcut.
Ultimul aspect de discutat rămâne numele. „Talisman’ ar trebui să prefigureze un destin favorabil pentru noua berlină medie Renault. Mai ales că a mai folosit această denumire în 2001 pentru un prototip foarte apreciat, însă a avut proasta inspirație de a-l reboteza pe parcursul evoluției în păgubosul Vel Satis. Așa că Talisman reprezintă o nouă șansă pentru Renault, una care poate evolua într-un nou început. Să fie cu noroc!
Impresii pe larg din cadrul primului test-drive, cât și detalii despre cum funcționează noile tehnologii puteți să găsiți în revista Auto Bild, nr. 24, pe piață din 26 noiembrie 2015.