Grup hibrid, cutie „auto' și tracțiune integrală – puse la un loc sub forma lui Suzuki Vitara STRONG HYBRID 140V. Pachet unic în clasă?
Pentru cei ce se simt decepționați de stereotipurile după care funcționează mare parte din industria auto contemporană, Suzuki Vitara ar trebui să fie o alternativă interesantă și plăcută. Configurația tehnică a seriei Vitara s-a schimbat radical din 1988 și până în prezent, trecând treptat de la un mini tot-teren spartan la o abordare oarecum elaborată pe tema vehiculelor familiale polivalente. Pe de altă parte, ideea de a oferi cât mai mult la un gabarit cu caracter minimalist a fost păstrată. Actuala generație încă se înscrie în standardele clasei mici, cu o lungime de 4175 mm și un ampatament de 2500 mm.
Aici ne aflăm în fața celei de-a patra generații (indicativ de proiect LY), lansată în 2015 și proaspăt modernizată. La cât de semnificative sunt intervențiile tehnice asupra sa, probabil că este vorba de un demers cu bătaie lungă în timp – ceea ce înseamnă că această generație nu va respecta nici ciclul de 8 ani de viață (tipic industriei), pentru că acum are deja 7.
Sincer? Ideea acestei abordări neconvenționale și sfidătoare la adresa canoanelor lumii auto cu care vine micul Suzuki Vitara Hybrid în 2022 are efect tentant. Suzuki a decis să nu complice lucrurile oricât și să folosească într-o manieră nouă câteva soluții cu care avea deja experiență. Motorul de 1,5 litri aspirat ia, în cazul de față, locul cunoscutelor motoare turbo de 1,4 litri Boosterjet și furnizează 102 CP la 6000 rpm. Cuplul său maxim de 138 Nm este atins la un regim destul de ridicat, de 4400 rpm.
Ce s-a urmărit: unde turbo nu e, nu mai există nici turbolag (întârziere în răspunsul la accelerație), iar contribuția electromotorului de 33 CP cu funcție de ISG (Integrated Starter-Generator) reușește să retușeze convenabil caracteristica de cuplu a grupului motopropulsor în plaja inferioară de turație a motorului cu benzină și, în același timp, să limiteze consumul de combustibil.
Respectivele resurse de forță motrice sunt exploatate prin intermediul unei cutii de viteze mecanice cu 6 trepte având funcționare automatizată. Mai departe, tracțiunea integrală Allgrip cu gestiune electronică se ocupă de optimizarea repartiției cuplului la roți. Și da, ați citit bine „cutie mecanică automatizată' (nu e o cutie cu dublu ambreiaj) – o soluție tehnică destul de rar întâlnită pentru că obținerea unei cuplări/decuplări automate fine la schimbarea treptelor este ceva greu de obținut, mai ales atunci când oferi și opțiunea mai multor moduri de rulare. Apropo de moduri de rulare, acestea sunt patru și corespund polivalenței cu amprentă SUV: Auto, Snow, Sport și (activabil de la un buton aflat pe partea stângă a bordului) Eco.
Spațiul oferit de habitaclu și confortul oferit de suspensie în mers fac o bună impresie. La fel stabilitatea și rigoarea comportamentului dinamic. Modurile de rulare care își ating 100% scopul sunt Eco și Sport (sportivitate conformă potențialului motorizării, desigur). În aceste moduri se obțin cele mai reușite schimbări automate ale treptelor: cu finețe, în modul Eco, mai abrupte, în modul Sport.
Folosirea padelelor de la volan pentru a schimba treptele în modul Sport va permite cel mai eficace control al conducătorului asupra mașinii. În modul Eco se remarcă sistarea destul de frecventă a motorului cu benzină (intervine aproape întotdeauna în faze de încetinire) și tendința de păstrare a bateriei la un nivel de încărcare spre 50%. Dacă bateria ar fi avut o capacitate mai mare de 0,84 kWh, probabil că rularea EV ar fi adus beneficii mai mari.
Modul Auto e o îmbinare a celorlalte două. Acest mod nu e semnificativ mai dinamic decât cel Eco, deci recomandăm utilizarea curentă a mașinii în modul Eco, în care rularea electrică e mai bine valorificată.
În ce măsură mai e adaptat Vitara la offroad? Ampatamentul relativ scurt și garda la sol de 185 mm permit rularea fără emoții pe soft road. Eficiența tracțiunii integrale și o alegere atentă a traiectoriei permit abordarea unor zone cu denivelări relativ ușoare și a unor vaduri fără bolovani. Vot de încredere pentru calitatea Suzuki: garanția de 10 ani.
Prima impresie
Modurile Eco și Sport sunt la nivelul așteptărilor, interiorul e destul de primitor pentru dimensiunile mașinii, calitatea constructivă face o impresie favorabilă, suspensia oferă confort. Modul Auto e mai puțin convingător.
Date tehnice
Motor benzină, L4, aspirat, transversal în față + ISG electric – Cilindree 1462 cmc – Putere 102 CP/6000 rpm – Cuplu maxim 138 Nm/4400 rpm – Putere ISG 33 CP – Cuplu ISG 60 Nm – Putere sistem 116 CP –Transmisie integrală/cutie de viteze mecanică automatizată, 6 tr. – L/l/h 4175/1775/1610 mm – Volum portbagaj 375-1.160 l – Masă proprie 1315 kg – 0–100 km/h 13,5 s – Viteză maximă 180 km/h – Consum mixt 5,9 l/100 km WLTP – Preț de la 20.810 euro (program Rabla)
Verdict
Originalitatea tehnică și calitatea constructivă bună sunt argumente consistente în favoarea micului SUV asamblat la Esztergom (Ungaria). De asemenea, abilitățile sale funcționale sunt surprinzătoare și interesante.