Cu un pret de 10.100 de euro in versiunea de top, Dacia Sandero ofera cel mai bun raport pret/calitate din clasa mica. Dar cat de buna este comparativ cu rivalii sai?
Multi cred ca poti fi cool doar daca iti permiti sa iti cumperi lucruri scumpe. Insa lumea se schimba. Daca acum cativa ani vedeai pe cineva cu ochelari mari cu rama de plastic, ziceai ca este sarac. Dar azi, astfel de ochelari sunt considerati trendy. Sau daca vedeai la cineva in bucatarie niste scaune cu vopsea alba scorojita, din nou trageai concluzia ca este sarac. Dar azi, astfel de scaune sunt considerate la moda. Si la masini? Nu suntem departe de aceste tendinte. Si in industria auto se merge in aceeasi directie. Dacia era considerata masina low-cost cu tehnologie simpla. La noua generatie Logan/Sandero, acest lucru nu mai este valabil. Dacia a evoluat foarte mult in ceea ce priveste tehnologia. Iar Sandero dovedeste clar acest lucru. Teoretic, Sandero ar trebui sa fie mult mai ieftin decat rivalii sai. Daca luam ca baza preturile de lista, atunci teoria se confirma: Sandero este cu 20-35% mai ieftin decat rivalii din comparativ. Dar astazi, in Romania, acest lucru nu mai este valabil pentru ca, spre exemplu, Ford si Peugeot ofera promotii uriase: 1.923 de euro pentru Peugeot (echiparea Active din test) si 2.900 euro de pentru Ford (echiparea Trend din test). Totusi, chiar si asa, Sandero este in continuare cu 10-20% mai ieftin decat concurenta la pret comparat. Spre deosebire de vechiul model, echiparea de confort s-a imbunatatit si, pe langa pilot automat sau senzori de parcare, poti sa cumperi si sistem de navigatie pentru doar 300 de euro. Mai ieftin nu exista! Pe de alta parte, gama de optionale este restransa, pentru ca nu poti sa comanzi scaune incalzite sau climatizare automata. Tehnic vorbind, aparitia motorului turbo pe Dacia a ridicat nivelul tehnologic. Cu acelasi motor de la Renault, masina e cu 2.000 de euro mai ieftina decat Clio. Nu are start&stop ca la Clio, dar cu buton Eco este aproape la fel de economica si motorul este aproape la fel de silentios ca la Clio. In ciuda promotiilor concurentei, Dacia ofera in continuare cel mai bun raport pret/calitate.
4. Dacia Sandero 0.9 TCe Laureate
Daca am lua in calcul preturile de lista fara promotii, Dacia ar fi o mare afacere, diferenta fata de concurenta fiind intre 2.000 si 4.000 de euro. Numai ca, din cauza prabusirii pietei, concurenta a venit cu discounturi uriase, facand mai grea viata lui Sandero. Pe de alta parte, Sandero nu a triumfat la niciun capitol, insa nici nu s-a facut de ras, clasandu-se destul de aproape de rivali, cu exceptia unui singur capitol. Ca si in testele pe care le-am realizat in Romania, avem aceeasi critica dura: scaunele fata sunt foarte slabe. Sunt prea moi, fara sustinere suficienta, de calitate slaba. Iar ergonomia putea fi mai buna in detaliu. Insa la interior este mult loc, iar cu bancheta rabatata, volumul de 1.200 de litri este un record. Suspensia revizuita este in continuare
moale, necizelata si genereaza ruliu, dar pe suprafetele degradate are multe rezerve si ofera mult confort. Motorul este acelasi, 0.9 TCe de la Renault, si subiectiv pare putin mai zgomotos, insa pentru un model low-cost este foarte silentios. Sandero nu are sistem start&stop, dar cu butonul Eco apasat a obtinut un consum de 5,8 l/100 km, egal cu cel al lui Ford.
3. Ford Fiesta 1.0 Trend
In versiunea testata, Fiesta s-a prezentat cu acelasi motor de 1 litru in trei cilindri, dar fara turbo. Si acest lucru schimba destul de mult datele problemei, deoarece cuplul maxim este de numai 105 Nm si este obtinut la o turatie destul de inalta, de 4100 rpm. La plecarea de pe loc, forta de impingere este mai redusa chiar si decat la rivalul aspirat de la Peugeot. In plus, urca relativ greu in ture si trebuie mentinut la turatii inalte pentru a se putea tine dupa rivalii sai. Astfel, nu este de mirare ca acceleratiile si mai ales reprizele sunt slabe. Pacat, pentru ca in rest, Fiesta este o masina foarte reusita. Se conduce foarte agil, directia este foarte exacta, franeaza sigur si are si cele mai scurte distante de franare, iar in ciuda trenului de rulare mai ferm, ofera un confort foarte bun. Si spatiul interior este generos, cu exceptia portbagajului, care este putin mai mic cu bancheta rabatata. Marea surpriza este insa pretul. Cu discountul de 1.400 de euro si cu pachetul Trend de 1.500 de euro oferit gratuit, Fiesta rivalizeaza la pret cu Sandero! Este cu doar 750 de euro mai scumpa la pretul comparat.
2. Renault Clio TCe 90 Expression
In Clio lucreaza acelasi motor ca in Dacia, dar, subiectiv, pare mai bine izolat fonic, desi si Dacia sta foarte bine la acest capitol. Deloc surprinzator, fiind mai greu decat Dacia, este mai lenes la acceleratii si reprize. Per total insa, Renault a lasat o impresie de maturitate. El ruleaza linistit, cu exceptia unor zgomote de la trenul de rulare si este foarte sigur la manevrele de evitare, sistemul ESP fiind foarte eficient. Dar francezul nu este nici el perfect. Spatiul interior mai restrans in spate plateste tribut designului superb. Tot datorita designului vizibilitatea spre spate este slaba. De asemenea, distantele de franare la cald sunt cele mai slabe din test, mai slabe chiar decat la Dacia. Si, surprinzator, Renault este cel mai scump din test! Exista insa o explicatie solida in acest sens. Chiar in a doua echipare din test, Expression, Clio este foarte bine dotat, iar navigatia este standard. Fiind un model foarte nou, la Clio preturile sunt cele de lista, pe cand modelele de la Ford si Peugeot au discounturi foarte mari. Spre deosebire de Dacia, Clio are sistem start&stop, care contribuie la o economie de 0,2 l/100 km.
Peugeot 208 1.2 VTi Active
Noul 208 are multe calitati. Spatiul interior rezonabil, scaunele bine configurate si calitatea de fabricatie solida sunt argumente demne de luat in seama. Si Peugeot vine cu o echipare buna in versiunea Active considerata in test, care beneficiaza si de o promotie serioasa de aproape 2.000 de euro. In acest fel, Peugeot costa aproape la fel cat Ford, apropiindu-se, de asemenea, la doar 1.000 de euro de Dacia. In sprijinul lui Peugeot militeaza si faptul ca se conduce usor, iar la viteze mai mari, directia este foarte incisiva. Unii ar putea considera ca aceasta directie este usor nervoasa, dar multora le va placea. Trenul de rulare trece elegant peste denivelarile lungi, fara balans prea mare, dar este usor inconfortabil peste denivelarile scurte si pe asfalt cariat. Insa motorul aspirat, in trei cilindri, ca si la Fiesta, este excelent: silentios, trage bine pe un regim larg de turatie si se tureaza usor. In plus, cu 5,2 l/100 km, a fost cel mai economic din test. Volanul de diametru mic si indicatoarele vizibile peste volan, si nu prin el, sunt o solutie originala si, in final, si ergonomica, manuirea volanului mic producand multa placere la condus.
Clasament
4. Dacia Sandero 0.9 TCe Laureate – 418 puncte
Are cel mai bun raport pret/puncte, nu are puncte slabe evidente si, tehnologic, a progresat enorm. Cu scaune mai bune si o echipare de confort mai buna, se putea clasa mai sus.
3. Ford Fiesta 1.0 Trend – 437 puncte
Fiesta impresioneaza in continuare prin trenul de rulare superb. Cu promotia actuala, are un pret foarte atractiv. Versiunea aspirata a lui Ecoboost nu are insa vana fratiorului sau turbo.
2. Renault Clio TCe 90 Expression – 442 puncte
Elegant, rafinat, silentios, noul Clio atrage toate privirile. Este foarte bine echipat si pretul trebuie privit prin prisma echiparii (navigatia este standard!). Minusuri: spatiul in spate si vizibilitatea spre spate.
1. Peugeot 208 1.2 VTi Active – 443 puncte
Usor si cu o directie incisiva, 208 este placut la condus si are un motor aspirat neasteptat de bun: vivace si economic. Ergonomia originala nu pune probleme, iar spatiul este mai mare decat credeam.
Verdict
Peugeot, Renault si Ford s-au clasat in aceasta ordine pe podium la diferente infime. Foarte aproape s-a clasat si Dacia, ceea ce este laudabil, iar Sandero ramane cea mai buna oferta in ceea ce priveste raportul pret/puncte, adica ceea ce primesti pentru banii investiti. Nivelul tehnologic al lui Sandero a crescut foarte mult. Trei lucruri sunt de subliniat: rivalii lui Sandero vin cu promotii extrem de agresive, Dacia si Renault sunt promotorii introducerii sistemului de navigatie in clasa mica in standard (Renault) sau la pret foarte mic (Dacia), iar Peugeot dovedeste in era turbo ca si un motor aspirat poate fi economic si vivace.
[table id=422 /]