Acest test comparativ pune la un loc patru turbocompresoare, 12 cilindri si o putere de 561 CP. Aceasta adevarata lupta a fiarelor, declansata de patrunderea unei feline britanice bine crescute pe teritoriul de vanatoare predilect al ursului bavarez.
Desigur, exista un scor final al confruntarii, dar impunerea unei concluzii cu caracter eliminatoriu ar fi o greseala. Cu alte cuvinte, ursul bavarez 535d nu si-a cedat pozitia pana la final, insa rezultatul arata ca, pe viitor, o buna parte din „prada“ sa – clientela potentiala a turbodieselelor de clasa mare – va reveni felinei XF 3.0 Diesel S.
De cum iei loc la volanul lui BMW 535d, ai acel foarte placut sentiment ca poti conta pe o masina perfect conceputa si construita, in alti termeni – infailibila. Designul plansei de bord, amintind de spinarea unei camile cu doua cocoase, nu va fi pe gustul tuturor. Pe de alta parte, calitatea materialelor de finisare si rigoarea asamblarii raman argumentele masinii germane.
Postul de conducere al lui XF denota o mai rafinata orientare spre lux, cu nuante alese atent si nota neoclasica, data de alaturarea lemnului cu ornamentele avand aspect de aluminiu satinat. Cei aflati in cautarea detaliilor exclusiviste vor fi impresionati de miscarea automata a gurilor de ventilatie si ridicarea selectorului rotativ de viteze in momentul punerii contactului. Este greu sa nu te lasi furat de peisaj, desi conceptul ergonomic cel mai bun se regaseste la bordul lui BMW 535d.
In privinta spatiului din habitaclu, BMW 535d sta sesizabil mai bine, insa situatia se inverseaza atunci cand sunt evaluate volumul portbagajului si sarcina utila. Tehnic, Jaguar XF este depasit la mustata in privinta evaluarii caroseriei.
La bord, diferentele de acceleratie dintre cele doua masini au mari sanse sa treaca neobservate. Cifrele arata o discreta superioritate pentru BMW 535d. Notam ca ambele masini au acelasi tip de cutie de viteze automata (ZF cu 6 trepte); totusi, modul in care decurg schimbarile treptelor este mai fin si mai confortabil la Jaguar. O abordare similara regasim in sonoritatea motoarelor. La BMW, ambianta acustica este mai agresiva si nuanta metalica a sunetului tipic diesel e mai accentuata.
Sunetul noului motor V6 de la Jaguar are un timbru mai rotund si mai putin prezent in ambianta de mers, chiar daca intensitatea sa masurata ajunge sa o depaseasca pe aceea a motorului BMW la viteze mari. Grupul motopropulsor al lui XF, realizare recenta, este mai aproape de asteptarile legate de un model rafinat din clasa mare, in comparatie cu ceea ce ofera 535d.
Amortizarea are un caracter ferm la ambele masini, iar confortul la rulare este asigurat de buna filtrare a vibratiilor si perturbatiilor ce apar la trecerea peste denivelari. Suspensia lui Jaguar XF lucreaza un pic mai zgomotos pe denivelari scurte si frecvente. Pozitia la volan si configuratia scaunului sunt mai bine studiate la modelul german. La Jaguar XF, scaunul nu ofera o sustinere laterala la fel de buna ca in BMW si nici plaja se de reglare pe inaltime nu este la fel de larga. Accesul in masina se face mai comod la BMW. Daca aceste detalii nu sunt de natura sa sustina latura nobila a lui XF, in schimb echiparea standard de confort a modelului britanic este mai bine garnisita (inclusiv sistem keyless entry, tapiterie din piele).
Diferentele legate de comportamentul dinamic vor fi puse in evidenta numai in timpul conducerii la limita. Masinile sunt greu de departajat, fiecare avand argumente proprii importante, chiar daca nu au punctat decisiv pe toata linia.
In virajele stranse, Jaguar XF se inclina lateral ceva mai mult. Pe de alta parte, pastrarea traiectoriei drepte la viteze mari presupune mai putina preocupare si corectii din volan la Jaguar. BMW sta mai bine in privinta manevrabilitatii: inscrierea in viraje a lui 535d se face cu mai multa precizie, iar feedback-ul pe care il are conducatorul despre tendintele de mers ale masinii este mai relevant. Modul in care actioneaza sistemele de asistare a stabilitatii insista pe dinamism-corectare la BMW (interventie mai tarzie), in timp ce la Jaguar a fost aleasa tendinta confort-prevenire (interventie inaintea unor semne de stabilitate critica evidente). Din acest motiv, la XF sunt aproape excluse pierderile de motricitate. Strict din punctul de vedere al conducerii in maniera sportiva, BMW este, pana la urma, superior.
Germanii stiu ca limbajul cifrelor este incontestabil, asa incat au avut grija sa-l proiecteze si sa-l asambleze pe BMW 535d la un nivel tehnic si calitativ atat de ridicat, incat sa fie o „prada“ greu sau deloc accesibila concurentei. Dincolo de aceasta, Jaguar XF 3.0 V6 Diesel S propune o imagine mai rafinata si, pe alocuri, are caracteristici mai bune decat BMW 535d – vezi evaluarea grupului motopropulsor, motricitatea, sarcina utila si volumul portbagajului.
In aceste conditii, nu cumva exclusivismul britanic devine mai tentant decat eficientul, sobrul si pedantul model german?