In Romania, clasa mica are o importanta capitala in vanzarile de masini noi. In 2008, 22% din totalul vanzarilor au fost reprezentate de masini de clasa mica. Cu alte cuvinte, din 270.995 masini noi vandute in anul 2008, 54.718 unitati au fost din aceasta clasa. De aceea, marii producatori acorda o atentie deosebita acestei clase.
Fiesta aduce un aer proaspat, dar la pret prea mare
Cu ocazia lansarii noului Ford Fiesta, s-au creat premisele realizarii acestui test comparativ cu cativa actori principali din acest segment: referinta Skoda Fabia, doua modele japoneze, Toyota Yaris si Mazda2, si un model frantuzesc, Peugeot 207.
Au lipsit motivat de la apel VW Polo, aflat la ora schimbului de generatii, si Renault Clio, care a suferit un facelift si a fost imbunatatit.
Noul Fiesta sparge canoanele clasicismului in acest segment. Designul dinamic si interiorul original dovedesc ca se poate oferi ceva diferit si special chiar si in aceasta clasa de pret. Si este meritoriu ca inovatia nu s-a oprit la exterior si interiorul a fost tratat la fel de avangardist si neconventional. Fiesta are o consola centrala interesanta, moderna, cu accente high-tech care incorporeaza un fel de joystick, ce controleaza mai multe functii, ca si controller-ul iDrive de la BMW si un display pe care se afiseaza multiple informatii. Ca design, plansa de bord este o reusita, insa din cauza simetriei, s-au facut unele concesii la ergonomie. Pe langa Fiesta, celelalte modele par cu o generatie in urma din punct de vedere al designului. Designul si pretul sunt doua argumente forte.
La un concurs de frumusete, Fiesta ar obtine titlul de miss, dar la pret ar lua lingura de lemn. In testul nostru, Fiesta se infrunta cu o fosta ruda de concern – Mazda2, cu Toyota Yaris, Peugeot 207, pe a carui platforma se va construi si viitorul Citroën C3 si cu Skoda Fabia, care utilizeaza aceeasi baza tehnica cu actualul Seat Ibiza, noul VW Polo si Audi A1.
Motoare de 1,4 litri si puteri intre 86 si 96 CP
Toate modelele din test au motoare pe benzina cu cilindreea cuprinsa intre 1,3 si 1,4 litri si puteri intre 86 si 96 CP. La toate modelele din test am luat in calcul preturile de lista, dar in aceasta perioada Peugeot are o oferta interesanta pentru modelul 207 testat, care are o reducere de 1.450 euro CIP.
Locul 5 – Toyota Yaris
In doua cuvinte, Yaris este o masina cu o modularitate inteligenta si detalii high-tech de efect. Echiparea de siguranta standard este de top.
Yaris are multe facilitati pe care le intalnim doar la monovolume: bancheta spate fractionabila si culisanta care permite ori marirea spatiului pentru bagaje, ori a celui pentru pasagerii spate. Astfel, cu bancheta impinsa la maximum spre spate, locul pentru genunchi este cel mai mare din clasa. Prin rabatarea banchetei se creeaza o suprafata de incarcare plana, iar portbagajul se poate compartimenta pe doua niveluri. in schimb, portbagajul este mai mic ca la Ford sau Skoda, marginea de incarcare fiind mai inalta si mai ingusta.
Ca si Mazda, Toyota nu pune accent pe materiale, plasticele fiind prea tari si ieftine. La o prima vedere, ergonomia este originala, cu toate comenzile grupate in jurul unei axe verticale centrale. Dar climatizarea este plasata mult prea jos si displayul de la climatizare nu este in campul vederii. In schimb, instrumentele de bord plasate central sunt foarte vizibile, gratie tehnologiei Optitron, care creeaza si un efect 3D. Nu exista buzunare in usile spate, dar torpedoul este dublu, ca la Skoda, si exista doua compartimente foarte utile in stanga si dreapta consolei centrale. Desi nu este cel mai puternic, motorul lui Yaris are cele mai bune reprize si acceleratii si consuma putin, fiind mai frugal ca motoarele de la Ford, Peugeot sau Skoda. in schimb, Yaris nu este foarte dinamica.
Pe viraje, are cel mai mare ruliu, iar directia este fada, fara un feedback eficient. La limita, este insa foarte controlabila, si efectul subvirator apare mai tarziu ca la 207 sau Fabia. Echiparea de siguranta pasiva include standard sapte airbag-uri, inclusiv airbag pentru genunchi, dar sistemul ESP nu se poate comanda nici optional.
Locul 4 – Peugeot 207
Punctele forte ale lui 207 sunt confortul suspensiei si nivelul redus de zgomot. In rest insa, asteptam un progres mai mare fata de 206.
Peugeot 207 este, fara indoiala, cel mai confortabil model din acest test, oferind un confort la rulare demn de un model de clasa superioara. In acelasi timp, nivelul de zgomot este cel mai redus din test si acest lucru contribuie la ambianta generala placuta pe care o ofera 207.
De asemenea, bancheta spate ofera cel mai bun confort din test. Are cel mai profilat spatar, cel mai mare sezut si nu este prea tare. Spatiul in spate nu este cel mai mare, dar este in limitele clasei. Daca luam in considerare ca spatiul in fata este cel mai mare din test si ca scaunele fata sunt, de asemenea, bine configurate, avem in fata imaginea unei masini foarte confortabile.
In ciuda masei mari, care este un punct negativ, noul motor de 1,4 litri realizat in cooperare cu BMW este rafinat, trage bine, are acceleratii si reprize bune si consuma mai putin decat motorul lui Skoda, dar depaseste totusi 7 litri/100 km.
Tinuta de drum in linie dreapta este imperturbabila, dar pe viraje 207 nu a reusit sa inlature neajunsul lui 206. La limita, apare o reactie negativa a spatelui la schimbarea de sarcina. La intrarea in viraj, 207 este subvirator, dar la bracarea directiei, apare o reactie supraviratoare. in plus, limita de subvirare apare destul de repede. Iar echiparea standard de siguranta este sumara, cu doar doua airbag-uri, la fel ca la Fiesta, celelalte fiind optionale, ca si ESP-ul de altfel. Nu exista decat un singur nivel de echipare, clima automata nu poate fi comandata nici macar optional, iar pretul comparat nu este nici el prea mic. In aceste conditii, oferta din aceasta perioada este binevenita.
Locul 3 – Mazda2
Pentru adeptii pilotajului, Mazda2 este solutia ideala si are cel mai bun raport pret/puncte. Este insa mica in interior, si confortul lasa de dorit.
Daca vreti un mic GTI, nu trebuie sa stati pe ganduri. Mazda2 este cea mai agila din test si are cea mai incisiva directie. Iar la acest lucru contribuie si faptul ca Mazda este cu 200 kg mai usoara ca Peugeot. Pilotajul pe viraje este o adevarata placere, pentru ca reactia subviratoare apare tarziu, la fel ca la Fiesta. in aceste conditii, sistemul ESP, disponibil standard la masina de test (Mazda2 a fost singura din test cu ESP standard) intervine mai tarziu, trenul de rulare avand rezerve suficiente pentru o rulare in siguranta.
Dinamica lui Mazda nu este o surpriza, platforma fiind comuna cu Fiesta, dar masa mai mica este un avantaj suplimentar pentru Mazda. Masa mica mai aduce un avantaj: Mazda2 consuma cel mai putin din test, iar acceleratiile si reprizele sunt, alaturi de cele ale lui Toyota, cele mai bune din test. in schimb, Mazda are cel mai mic portbagaj minim si maxim din test, cea mai ingusta si inalta margine de incarcare si cel mai mic loc in spate.
Bancheta spate este prea plata si prea tare, nu ofera un confort prea bun, iar sezutul banchetei este dintr-o singura bucata, ca la Fiesta. In plus, suspensia este prea tare, chiar mai tare decat la Fiesta, si confortul pe drumuri proaste lasa de dorit. Cu o echipare standard foarte buna, Mazda2 are cel mai bun raport pret/puncte si cel mai mic pret comparat din test, dar nu se poate comanda nici optional pilot automat si scaune incalzite. In schimb, echiparea din test are standard sase airbag-uri si ESP. Calitatea de fabricatie este foarte buna, dar plasticele de pe bord sunt prea ieftine si tari.
Locul 2 – Ford Fiesta
Noul Fiesta impresioneaza prin extravaganta designului si prin dinamica. Este insa prea scumpa, intretinerea costa mult si echiparea de siguranta e sumara.
La un concurs de design, noul Fiesta ar obtine o victorie detasata. Din orice unghi o privesti, este pur si simplu frumoasa. Interiorul reprezinta o noua abordare in clasa mica, consola centrala simuland tastatura unui telefon mobil. Apreciem aparitia unui sistem similar lui iDrive de la BMW in acest segment de pret, displayul din partea superioara a consolei si faptul ca actionarea computerului de bord e mult mai simpla ca la Mondeo, dar comenzile climatizarii sunt cam jos, iar butonul de reglare a temperaturii este prea departe de sofer.
In spate, bancheta ofera un confort foarte bun, la fel ca si Skoda si 207, dar spatiul la cap este mai mic. Portbagajul are un volum standard mare, dar volumul maxim este mai mic decat la Skoda, marginea de incarcare este mai sus si mai ingusta ca la Fabia, iar sezutul banchetei spate este dintr-o singura bucata, doar spatarul fiind fractionabil. In ciuda celor 10 CP in plus peste Mazda, Fiesta are acceleratii si reprize mai slabe si consuma mai mult ca Mazda sau Toyota, dar mai putin ca Skoda sau Peugeot. In schimb, motorul este rafinat si are un raspuns foarte bun. Cutia de viteze este precisa, dar treapta a cincea este destul de lunga. Fiesta are cele mai bune frane din test.
Confortul suspensiei nu este punctul forte, dar, alaturi de Mazda, Fiesta este cea mai dinamica din test. Subvireaza mai putin ca Skoda si este foarte placuta la condus. Din pacate, echiparea standard de siguranta este slaba. Chiar si airbagurile laterale costa extra. Reversul: airbag-urile laterale, pentru cap si cel de genunchi nu costa prea mult. Totusi, noul Fiesta este o masina destul de scumpa, iar intretinerea este cea mai scumpa din test si mult prea scumpa pentru o masina de clasa mica pe benzina.
Locul 1 – Skoda Fabia
Desi are doi ani vechime, Fabia ramane referinta clasei mici, fiind un allrounder si o masina de familie ideala, cu o asamblare solida si calitate de fabricatie de top.
Poate multi se intreaba cum de Fabia castiga toate comparativele, desi nu exceleaza intr-o directie anume. In plus, designul este destul de banal, iar incercarea de a-l copia pe Mini cu acoperisul plat dovedeste o lipsa de originalitate. Totusi… Fabia este o adevarata masina de familie si acest lucru conteaza mai ales in Romania, unde pentru multi este prima si singura masina din familie.
Spatiul din spate este generos, iar bancheta spate are un sezut mare si un spatar foarte bine profilat, oferind, alaturi de noul Fiesta si 207, o sedere foarte confortabila pentru pasageri. Unghiul optim dintre spatar si sezut si pozitionarea joasa a banchetei ofera un confort foarte bun. Fabia are si cel mai mare portbagaj, atat ca valoare minima cat si maxima. Marginea de incarcare este joasa, deschiderea larga, portbagajul are carlige pentru sacose si exista si un separeu pentru bagaje.
In interior, exista numeroase spatii de depozitare si buzunare si in usile spate, iar torpedoul este dublu. Pozitia de condus este ideala, cu reglaje pe doua directii la volan si scaune excelent configurate. Construita pe platforma de clasa mica a Grupului VW, Fabia are o calitate de fabricatie foarte solida, iar plasticul soft de pe bord contribuie la crearea unei ambiante interioare placute.
Fabia este una din putinele masini din aceasta clasa la care se poate opta pentru faruri adaptive (cu halogen), display dublu Maxi-DOT pentru sistemul audio, control al presiunii in pneuri. Desi plansa de bord este clasica, ergonomia este ireprosabila, clima automata fiind standard la echiparea Style. Totul este in campul vederii, iar displayurile au o grafica sugestiva. Trebuie remarcat si ecranul computerului de bord, plasat central, intre indicatoare, usor de vizualizat.
Motorul nu confera cele mai bune acceleratii si reprize, dar este rafinat, are o curba de cuplu optima si se armonizeaza bine cu cutia de viteze precisa si bine etajata. Tinuta de drum este sigura si neutra, iar suspensia ofera un balans ideal intre fermitatea pe traiectorie si confort. La limita, Fabia este mai subviratoare ca Fiesta, dar este usor si previzibil de controlat. Si chiar si in echiparea de top Style, pretul este competitiv, Fabia fiind mai ieftina la pretul comparat si mai bine echipata ca Yaris sau 207 si mai ieftina ca versiunea de baza a noului Fiesta.