Nu este chiar cel mai bun moment pentru a-ti mari familia, dar, daca ai deja dificultati cu spatiul din portbagaj chiar si atunci cand pleci in weekend, e cazul sa te gandesti la un portbagaj mai incapator. Preferabil, aflat in dotarea unei masini cat mai spatioase, care sa nu fie nici prea scumpa si nici sa nu consume mult. Un break compact este solutia cea mai convenabila, un astfel de automobil fiind in masura sa-ti ofere spatiul suplimentar de care ai nevoie, fara sa-ti faca o gaura prea mare in buzunar. Dar oferta este atat de bogata, incat alegerea se poate dovedi dificila.
Solutia de familie: breakul compact
Auto Bild iti recomanda sa te orientezi catre un model alimentat pe benzina, din clasa de 120 CP. Diesel? Nu sunt suficient de rafinate, iar costurile de exploatare sunt mai mari. Prin downsizing si supraalimentare, motoarele pe benzina, in special cele mici de la Skoda si VW, ofera performante remarcabile la un consum rezonabil.
Cele sase modele alese de Auto Bild de la Ford, Hyundai, Opel, Peugeot, Skoda si VW sunt in mare masura modele mature si polivalente. Skoda ofera imbunatatitul combi Octavia la un pret mai mic decat al Golfului Variant, care se prezinta inca in haina celei de a 5-a generatii a bestseller-ului de la VW. Noi pe piata sunt, de asemenea, Peugeot 308 SW, ca si Hyundai i30cw. Ford a imbunatatit de curand modelul Focus, care se produce de peste 4 ani. Doar Opel Astra Caravan se afla la sfarsitul carierei sale. Comparatia directa ne va lamuri care este cel mai potrivit cal de povara.
Locul 6
Hyundai i30cw 1.6 – Sprinterul din Coreea
Poarta un nume ciudat, dar aduce buna dispozitie: i30cw este rapid si ieftin.
Asa arata o coreeana tipica? Nu, Hyundai a fost conceput in Europa pentru Europa si este produs de la inceputul anului 2009 nu doar in Asia, ci si in Europa (Cehia). Pacat ca nu are un nume mai frumos: i30cw suna mai degraba ca numele unui virus decat al unei masini.
N-are importanta, Hyundai-ul inalt – cu cei 1,57 m este cel mai inalt din sextet – arata calitati reale de combi. Atat in fata cat si in spate, pasagerii dispun de mult spatiu si se simt confortabil chiar si pe distante lungi.
Datorita tunelului central ingust, in spate poate sta comod chiar si un al cincilea pasager. In Skoda si VW, spatiul este mai mic. Din pacate, Hyundai greseste la portbagaj, care este mai mic decat la competitorii de clasa (doar 415 l sau 1.395 l cu bancheta rabatata). De la un combi ne asteptam la mai mult. In schimb, cockpit-ul este prietenos si clar, doar volanul din plastic si schimbatorul de viteze subtire fac sa mai transpara coreeanul ieftin de alta data.
Motorul de 1,6 litri arata ca asiaticii au progresat mult la acest capitol: raspunde bine la acceleratie si sprinteaza mai repede pana la 100 km/h decat indica uzina (10,8 in loc de 11,5 s). Cu toate ca este mai agil decat Astra, 308 si Focus, consuma cu 0,6 – 0,7 litri de benzina mai putin. Pentru mai putin de 12.500 euro, esti rasfatat la bord cu detalii gen geamuri ac- tionate electric, ESP si deblocare telecomandata a haionului. Pozitia ocupata in test se datoreaza tinutei de drum mediocre. Hyundai are o suspensie moale si un comportament problematic la mersul rapid in curbe. i30cw subvireaza puternic, prezentand in acelasi timp un ruliu pronuntat, care strica nota dinamica.
Locul 5
Peugeot 308 SW 120 Vti – Marele francez
308 SW isi atrage clientii cu un spatiu generos si designul emotional.
Grila fata agresiva, luneta panoramica bombata, blocuri optice spate in forma de secera – nu incape nicio indoiala: Peugeot vrea sa iasa in evidenta. Clasificarea de „vehicul combi“ este pe deplin justificata: niciunul dintre concurenti nu ofera mai mult spatiu de incarcare. Cu spatarele scaunelor din spate rabatate, volumul portbagajului creste pana la 1.736 l – incap multe lucruri acolo. Partea goala a paharului: pe scaunele din spate ale lui 308, locul este mai ingust decat la concurentii sai. Chiar daca ofera mult spatiu pentru cap datorita inaltimii sale, accesul si confortul sunt modeste pentru randul al 2-lea. Dar nici in spatele volanului bucuria nu este totala. Montantii fata mult inclinati deranjeaza vizibilitatea in fata, iar butoanele mici ingreuneaza comanda.
Confortul tipic modelelor franceze a fost dat uitarii: Peugeot are o suspensie rigida la trecerea peste denivelari si deranjeaza pasagerii cu reglajul sau discordant. In schimb, 308 este moale acolo unde nu trebuie: comanda directiei si schimbatorul de viteze functioneaza atat de indirect si de imprecis, incat zadarnicesc din start un stil dinamic de rulare. Sa trecem peste asta si sa cugetam: un combi nu trebuie sa fie o masina sport. Acest caracter defensiv este subliniat si de motor. Cu toate ca are 120 CP, 308 ia startul greoi, dar functioneaza silentios in gama de turatii medii. Cui ii place un mod de rulare relaxat, va fi foarte multumit de acest Peugeot. La pompa de benzina insa se vede ca motorul aspirat de 1,6 l nu mai este chiar atat de modern. Consumul din test de 8 l/100 km este prea mare in comparatie cu performantele de rulare modeste.
Locul 4
Ford Focus Turnier 1.6 Ti-VCT – Abordare dinamica
Modelul sportiv al testului nostru este, din pacate, si cel mai insetat.
Mottoul sau: sa nu fie provocator. Focus Turnier este tipul pragmatic, cu o caroserie de break neinspirat desenata. Singura extravaganta sunt coloanele verticale ale blocurilor optice spate. Insa Ford acumuleaza puncte prin valoarea implicita. Daca senzatia de spatiu si calitatea materialelor nu pot convinge in totalitate, in schimb comportamentul dinamic este foarte convingator. Comanda precisa a directiei si cursa exacta a schimbatorului de viteze favorizeaza un mod rapid de deplasare.
Reglajul suspensiei permite o abordare sportiva a virajelor. La limita, spatele impinge spre exteriorul curbei, dar tendinta este corectata prompt de sistemul de control al stabilitatii, oferit doar ca optiune, pentru 378 euro. Masina este placuta la condus, manevrabila si agila, fara sa enerveze cu o rigiditate excesiva a suspensiei. Motorul aspirat de 1,6 litri ofera o putere comparabila cu cel de la Opel (115 CP), din acest punct de vedere situandu-se in zona inferioara a clasamentului. Avantajul sau consta in curba buna a cuplului. Sub 4.000 rpm, motorul este retinut din punct de vedere acustic, dar raspunde rapid la acceleratie. In comparatie cu motoarele turbo de cilindree mica ale grupului Volkswagen, motorul lui Focus pierde insa teren. In plus, oferta de spatiu pentru pasageri din spate si volumul portbagajului ating doar valorii medii.
Ford Focus Turnier, care in echiparea Trend costa 13.340 euro, sufera la capitolul dotari de siguranta. Spre deosebire de alti concurenti, el nu dispune in serie de tetiere dinamice, airbag-uri cortina sau ESP.
Locul 3
Opel Astra Caravan 1.6 – Clasicul modern
Astra nu mai este la prima tinerete dar ramane un break cu valoare stabila.
Inca de pe timpul Kadett-ului, Opel Caravan este o achizitie buna printre break-urile compacte. Deviza: valoare maxima pentru banii dati. Acest lucru a ramas valabil si in prezent. Astra Caravan 1.6 ofera, de la 12.950 euro, un raport pret/performanta bun.
Dar in echiparea Enjoy, cu care a fost testata, cu tren de rulare IDS-plus, Opel ajunge la 14.915 euro. Utilitatea reglajului activ al amortizoarelor este indoielnica, deoarece tasta sport transforma suspensia rigida intr-una de o duritate insuportabila. E adevarat: atat pedala de acceleratie cat si directia raspund mai spontan. La rapidul Astra GTC acest lucru este bun, dar la combi enerveaza. Opel trece zgomotos peste denivelari, comportamentul la schimbarea directiei devine nervos. E clar: trenul de rulare normal este alegerea mai buna.
Preferabil in combinatie cu un motor mai puternic, poate cu 1.8 de 140 CP. Pentru ca motorul de 1,6 litri pare sa faca fata cu greu la un combi. Cu sarcina maxima de 548 kg la bord, abia face fata la urcarea pantelor. E semn ca trebuie sa retrogradezi. Aceast lucru se razbuna insa, pentru ca motorul lui Astra uruie puternic si bea mult. Un consum de 8 l/100 km in test este, pur si simplu, prea mult pentru performantele obosite. Se simte ca Astra nu mai este un model tanar (succesorul vine in 2009). El schioapata in urma rivalilor mai tineri in privinta versatilitatii si a vizibilitatii. Pentru a demonta tetierele din spate este nevoie de multa bataie de cap. Abia dupa aceea formeaza spatarele o podea orizontala. Oricum, portbagajul lui Astra inghite 1590 l de bagaje, in timp ce volumul minim se inscrie in media clasei: 500 l.
Locul 2
VW Golf Variant 1.4 TSI – Intarziatul
Variant este un Golf, fara indoiala. Dar multe par depasite la el.
De fapt, Volkswagen nici nu a mai vrut sa ofere Golf-ul in versiune Variant. Pana la urma, a venit – ca import din Mexic. Prin urmare, un model intarziat. Sau, si mai bine, unul care se pensioneaza devreme. Pentru ca, in acest an, partea din fata a lui Variant se va adapta la noul Golf VI, iar habitaclul va fi refacut. Chiar era necesar. In comparatie cu noul Golf, interiorul din combi pare trist si neslefuit. Desigur, aici totul a ramas ca la Golf V. In schimb, sub capota motorului pulseaza o tehnologie noua.
Motorul TSI de 1,4 litri este ultramodern. Prin supraalimentare ofera 200 Nm inca de la 1.500 rpm. Motoarele aspirate de la Ford, Hyundai, Opel si Peugeot apar deja invechite. Golf-ul trage puternic si este foarte vivace la orice turatie. Nici urma de inertie a turbinei. Un motor cu 4 cilindri supraalimentat nu putea fi mai rafinat. Si pentru ca injectoarele livreaza carburantul direct in camerele de ardere, consumul este scazut, chiar daca performantele de rulare sunt bune. La fel de bine cizelate se prezinta directia si schimbatorul de viteze, acestea fiind foarte precise. Laudabil este si reglajul inspirat al suspensiei. Fata de modelul inrudit, Octavia, reglajul pare o idee mai ferm, astfel incat Golf-ul este mai agil si mai stabil in curbele abordate rapid.
Cu un volum util al portbagajului, intre 505 si 1.495 l, Golful Variant este un combi competent. El ofera pasagerilor suficient spatiu, are multe compartimente de depozitare mari, o podea dubla a portbagajului si se prezinta suficient de configurabil. Ce vrem mai mult? Raspuns: o Skoda Octavia Combi. Aceasta pune la dispozitie un volum si mai mare de depozitare si este per total mai moderna.
Locul 1
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI – Invingatorul
Finisarea buna si spatiul interior propulseaza Octavia pe prima pozitie.
Caroserie: punctaj maxim. Propulsie: punctaj maxim. Confort: punctaj maxim. Alte intrebari? Da, pretul. Tocmai la acest capitol, presupusa masina de buget Octavia ajunge pe penultimul loc. Este clar ca Skoda nu mai este o marca ieftina. Nu doar la achizitie si la intretinere sunt Octavia Combi si Golf Variant la egalitate, ci si la impresia lasata de materiale si la dinamica. Nu-i de mirare, deoarece in Skoda functioneaza acelasi 1.4 TSI ca la Golf. Diferentele sunt mici, totusi sesizabile.
Pentru ca Skoda este ceva mai usoara, iar cutia cu 6 trepte de viteza are un raport de transmisie mai lung. Asta o costa cateva zecimi la accelerare, dar este compensata printr-un consum mai mic de carburant. 7,4 l /100 km inseamna punctajul cel mai bun la consum si emisiile de noxe. Dar Hyundai s-a situat la fel de bine. Octavia a punctat insa decisiv la oferta de spatiu. Oferta este peste media clasei compacte: atat in fata, cat si in spate, Octavia ofera o senzatie demna de categoria superioara: 580 litri volum minim al portbagajului – cel mai mare din test si, in plus, o sarcina utila semnificativa, de 561 kg.
Fata de Peugeot, care are o oferta de spatiu similara, confortul pentru pasagerii din spate este, evident, mai bun. Daca toate aceste argumente nu sunt suficiente, cu siguranta poti gasi altele, in bogata lista, de optionale. Acolo sunt disponibile in principiu aceleasi gadget-uri ca si la Volkswagen – de la scrumiera suplimentara (19 euro) pana la sistemul de navigatie (1.481 euro). Iar aici, cumparatorul modelului Skoda are un avantaj la pret: cel putin optionalele de la Skoda sunt mai ieftine decat cele de la VW. Inca…
Motoare TSI |
Turbo, in loc de cilindree: aceasta este reteta de succes a motoarelor TSI de la VW. In loc de motoare de 1,6 sau 1,8 l ca la concurenta, motoarele grupului VW au o capacitate cilindrica de doar 1,4 l; in schimb, sunt supraalimentate de o mica turbina actionata de gazele arse. Tehnologia, cunoscuta in jargonul de specialitate ca „downsizing”, asigura o crestere puternica a cuplului motor (200 Nm la 1.500 rpm), in timp ce injectia directa asigura un consum redus de carburant. |