Pot spera masinile de clasa mica, de astazi, sa ia locul modelelor mai mari din clasa compacta? Acestea par mai aproape ca niciodata de suratele mai mari, daca privesti faptul ca sunt bine prelucrate la interior, au o echipare bogata, ofera motoare eficiente si au un nivel ridicat de siguranta.
Pana la momentul actual, Polo a fost referinta clasei si s-a impus indiferent de motorizare, datorita unor atuuri clare. Dar ce spun combatantii sai? Corsa este deja un model matur in clasa si vine dupa un recent facelift care a adus o serie de modificari mecanice care promit sa aduca mai multa placere in conducere si un grad mai ridicat de dinamism. Chiar si francezul Clio are pretentii ridicate si propune cel mai mare nivel de spatiu interior dintre cele patru modele, fiind singurul ce depaseste 4 metri lungime.
Cu totul diferita de celelalte este Mazda2. Acest model este cu totul atipic pentru ca pune foarte mult accentul pe o dinamica buna si lasa in urma aspecte care ar parea mai importante in aceasta clasa. Insa, asta nu inseamna nicidecum ca ar fi pierdut cursa din start. Printre altele, in turnirul nostru sunt importante precizia si agilitatea, iar japonezul are asi in maneca atunci cand vine vorba de aceste capitole.
Toti cei patru combatanti pleaca la drum propulsati de motoare cu puteri intre 70 si 86 CP. Nici in ceea ce priveste pretul comparat, diferentele nu sunt asa de mari incat sa balanseze inegal aceasta lupta.
Locul 4 – Renault Clio 1.2 16v
Subtilul
Calitatile reale ale lui Renault Clio sunt descoperite abia cand ajungi in interior.
Sarm? Desigur! Ca orice masina frantuzeasca, Clio nu duce lipsa de acest ingredient pentru ca designul sau exterior inca atrage aprecieri. Insa acesta surprinde si cu argumente logice. De exemplu: mult spatiu. Clio este cea mai lunga masina din test (are 4,03 metri lungime), iar acest aspect se poate vedea in mod clar la locurile din spate, unde Clio este cel mai aerisit.
Pasagerii din fata au o pozitie inalta, insa cum nu cerem o sportivitate de top, totul tine aici de gusturi. Scaunele fata sunt insa prea inguste si nu ofera suport lateral aproape deloc, ceea ce e neplacut chiar si in oras. Trenul de rulare este setat mai moale, iar din aceasta cauza Clio se balanseaza destul de mult la virajele rapide. Directia opune putina rezistenta, oferind o senzatie sintetica si poate fi apreciata eventual de cei foarte comozi.
Propulsorul de 1,2 litri produce 75 CP si consuma 6,7 l/100 km, dar este mai rapid decat cel din Polo, oferind fara efort reprize si acceleratii mai bune decat acesta. Un punct mai putin pozitiv: trebuie sa notam ca acesta este usor zgomotos la turatii inalte si respecta doar normele de poluare Euro 4. In rest, Clio are un temperament placut, iar traficul din oras este ca o manusa pentru el.
Locul 3 – Opel Corsa 1.2 16v
Gentilul
Cu toate ca aduce un aer nou de facelift, Corsa este cel mai vechi model dintre cele patru.
In urma recentei actualizari, Corsa nu a suferit nicio modificare de ordin estetic, ci doar modificari mecanice menite sa aduca un comportament mai dinamic, dar si un nivel mai ridicat de confort.
Sistemul de directie a fost aproape in intregime modificat pentru a oferi un feedback mai bun soferului. Toate acestea par sa fi fost bine implementate pentru ca, acum, Corsa are un comportament mai vivace, iar directia este mult mai directa ca inainte. La schimbarile rapide de banda ramane totusi un ruliu al caroseriei destul de pronuntat. Desi in aceasta clasa nu este nevoie de prestatii extreme, un plus in materie de dinamica nu ar strica.
Propulsorul de 1,2 litri care dezvolta 85 CP nu este cel mai rapid din test, desi are aproape aceiasi putere ca cel din Mazda. Cutia de viteze are treptele prea lungi, fapt ce penalizeaza reprizele. Cu toate acestea, la acest capitol, este depasit doar de japonez. Corsa are un atu important pentru ca este confortabila si silentioasa. In traficul urban, trecerile peste denivelari sunt resimtite placut nu numai datorita trenului de rulare elastic, ci si a scaunelor fata foarte placute. In final, Corsa ocupa un meritoriu loc trei, la mica distanta de Mazda.
Locul 2 – Mazda2 1.3 MZR
Dinamicul
Dimensiuni mici, agilitate si o dinamica excelenta in clasa. Numitorul comun? Mazda2.
Mica si rapida! Mazda2 surclaseaza toti concurentii din test, atunci cand vine vorba de cea mai buna dinamica. Motorul sau de doar 1,3 litri pare ca face minuni sub capota micului japonez. Acesta produce 86 CP, insa reuseste cele mai bune acceleratii si reprize fara mult efort. Turatia pare sa creasca fara a tine cont ca motorul are o cilindree de categoria „musca“. Totul se intampla fara prea mult zgomot, iar consumul de 6,5 litri este corect.
In interior, Mazda2 pare ca a fost zgarcita cu pasagerii sai. In fata, locul este la limita pentru doi adulti, iar in spate este chiar si mai ingust. Este curios faptul ca, datorita scaunelor fata mici, pasagerii din spate au mai mult loc pentru genunchi decat in Corsa, care este semnificativ mai mare. Desi materialele nu sunt din cele mai bune, Mazda2 ofera totusi o ergonomie corecta, cu comenzi usor accesibile.
Chiar daca este sportiv, micul nipon nu duce lipsa de confort la rulare. Trecerea peste denivelari este amortizata eficient si doar rigiditatea mai mare este uneori resimtita, la fel ca si zgomotul din habitaclu. In ciuda acestor puncte mai putin bune, Mazda2 isi asigura locul al doilea datorita nivelului de agilitate si manevrabilitate de care da dovada. Mic, insa suficient.
Locul 1 – Volkswagen Polo 1.2
Puternicul
Multe calitati si putine slabiciuni. Polo reuseste sa realizeze o uniune armonioasa.
Nu este cel mai mare, nu este cel mai rapid si cu siguranta nu este cel mai ieftin, insa cu toate acestea Polo reuseste sa ofere cel mai bun mix intre elementele necesare succesului in aceasta clasa. Reteta castigatoare este aceiasi regasita la fratele mai mare: armonia elementelor.
In interior, pasagerii vor lua loc in cele mai bune scaune, in care chiar te poti relaxa. Totul decurge foarte placut: la pasageri nu ajunge prea mult zgomot, interiorul este familiar si materialele prietenoase, schimbatorul de viteza este manevrabil si exact, iar totul pare a fi o constructie foarte solida. Daca esti tipul ce apreciaza detaliile nu ai cum sa nu iubesti Polo.
Faptul ca motorul are doar trei cilindri nu pare a fi deranjant deloc. Zgomotul este in limite normale, iar vibratiile minime. Acesta se tureaza placut si are cel mai mic consum din test: doar 6,2 l/100 km. In viraje, Polo este agil, precis si este ghidat pe drumul corect de sistemul ESP (oferit standard pentru toate versiunile). Chiar daca are un tren de rulare mai rigid, Polo trece peste denivelari intr-un mod foarte elegant, fara sa deranjeze pasagerii sai. Polo ofera un pachet perfect, iar calitatile sale nu pot fi trecute cu vederea. De accea ocupa locul intai si in testul nostru.