Lungimea masinilor actuale din clasa mica se situeaza foarte aproape de reperul celor 4 metri. In urma perfectionarilor ergonomice aduse constant de-a lungul ultimelor trei-patru generatii, spatiul de care dispun cei ce iau loc intr-un asemenea automobil a ajuns sa fie relativ generos. Gabaritul redus recomanda modelele hatchback din clasa mica drept vehicule ideale pentru traficul aglomerat din orase si pentru usurinta executarii manevrelor de parcare in zone restranse.
In general, aceste automobile pot indeplini fara probleme rolul de vehicul familial, consuma destul de putin, sunt propuse la preturi decente si, cel putin din a doua parte a anilor ’90 incoace, au o calitate de fabricatie ridicata. Un propulsor turbodiesel de 1,6 litri performant extinde domeniul lor de utilizare de la cel de mijloc de transport preponderent urban la cel de vehicul cu raza lunga de actiune. Inca un detaliu care conteaza in opinia multor femei: opririle la statiile de alimentare sunt mai rare.
In vederea analizarii fenomenului in ansamblu, am organizat o confruntare intre cinci modele deosebit de importante pentru piata clasei mici. La lista criteriilor practice si de functionalitate pe care am detaliat-o mai sus mai adaugam ceva: designul. Femeile au o sensibilitate aparte din acest punct de vedere si nu se poate sa nu remarci ca infatisarea automobilelor de clasa mica are o pronuntata tenta feminina. Aspectul acestor masini pune un accent evident pe sugestia de sic, lasand deoparte elementele de personalitate hightech sau sportive, prezente in mai mare masura la automobilele cu gabarit superior, in general orientate pentru a sensibiliza perceptia clientelei masculine.
In privinta designului, testul nostru arata ca femeilor le este dat sa aleaga intre seriozitatea convingatoare (propusa de Polo), nota progresista (propusa de Fiesta), dinamismul spontan (propus de Mazda), dinamismul pasional (propus de Ibiza) si extravaganta frantuzeasca (oferita de 207).
Culmea este ca, desi au personalitati foarte bine conturate prin stilul exterior, stilul interior si particularitatile de comportament, masinile din testul de fata nu sunt foarte diferite din punct de vedere tehnic. Ford Fiesta si Mazda2 folosesc acelasi tip de platforma si motorizare. Ideea ramane valabila inclusiv pentru Seat Ibiza si Volkswagen Polo. Cat despre Peugeot 207, propulsorul acestuia este similar cu cel aflat sub capotele lui Fiesta si Mazda2, facand parte din programul de motorizari turbodiesel dezvoltat in colaborare de Grupul PSA si Ford.
Stim, cand vine vorba de a da banii pe o masina (ceea ce inseamna renuntarea la destul de multe sesiuni de shopping normale), femeile vor fi atente la detalii. Consultand articolul nostru, multe vor ajunge la opinia ca lucrurile sunt chiar mai complexe decat ar fi crezut ele. Acum sa vedem care dintre cei cinci candidati este mai potrivit si de ce, pentru o relatie placuta si indelungata.
Locul 5 – Peugeot 207 HDI 90 Premium
Leul care nu musca
Iti pune in evidenta imaginea sofisticata si pretentioasa. Pretul ofertei de varf e convenabil.
Modelul francez are dimensiunile exterioare cele mai mari, dar nu si cel mai incapator habitaclu. Zona locurilor din fata este larg dimensionata si confortabila, dar spatiul pentru pasagerii din spate este destul de restrictiv dimensionat, atat in zona picioarelor, cat si la nivelul capului. Nici volumul portabagajului nu este la nivelul concurentei (numai Mazda2, model orientat pe tema designului minimalist, are portbagaj mai mic).
Intr-un asemenea context, faptul ca 207 HDI 90 are cea mai mare sarcina utila devine mai putin interesant. Desi are sub capota acelasi tip de motor ca Fiesta si Mazda2, automobilul francez lasa o senzatie de efort din partea propulsorului atunci cand se pune problema reprizelor. Altfel, acceleratiile la viteze oarecum reduse, specifice traficului urban, sunt destul de rapide.
Masa proprie mare a lui 207 HDI 90 a avut partea ei de contributie in obtinerea celor mai putin economice cifre de consum (consumul mediu in test a fost de 5,5 l/100 km). Avem aici de-a face cu un „leu“ mai degraba bland si comod din fire.
Asistarea directiei insista pe reducerea fortei de rotire a volanului, dar estompeaza feedback-ul despre tendintele de mers ale masinii.
Daca Peugeot 207 HDI ar fi avut pretul cel mai atractiv, acest argument ar fi rotunjit binisor propunerea francezilor. Dar nu e chiar asa.
Locul 4 – Mazda2 1.6 MZ-CD TE Plus
Meditand la simplitate
Pare ciudat sa-ti doresti mult spatiu de la o masina de dimensiuni reduse?
Deschizi usa masinii si ai parte imediat de vesti bune: desi Mazda2 are o lungime de numai 3,88 m, interiorul sau este cel mai reusit in privinta degajarii spatiului pentru pasageri, prin studierea designului finisarii. De retinut: nu e vorba de interiorul cu cele mai mari dimensiuni, ci de interiorul in care niciun fel de obiecte nu-ti limiteaza libertatea de miscare, iar forma bordului contribuie la crearea unei senzatii de spatiu larg in zona picioarelor.
Tot la Mazda2 am observat si cea mai buna vizibilitate spre spate. Pe de alta parte, portbagajul este cel mai mic din test (250 litri), dar poate fi modulat cu usurinta.
Cu un consum mediu de 4,8 litri, Mazda2 1.6 MZ-CD pare sa urmeze o dieta de adept zen. Atunci cand vrei sa accelerezi, masa redusa isi arata avantajele, in combinatie cu buna esalonare a treptelor cutiei de viteze. Din punct de vedere functional si al costurilor de exploatare, nu se poate reprosa mare lucru acestui mic automobil japonez.
Ajungem la comportamentul rutier, care iti aminteste ca japonezii sunt cei care au inventat artele martiale. Agilitatea masinii este remarcabila, dar favorizarea acestei calitati a presupus adoptatea unei suspensii neasteptat de ferme. Ca urmare, confortul la rulare este afectat.
Mersul pe asfalt degradat pune uneori in evidenta vibratii ale caroseriei, ceea ce nu este prea placut. Parca tot pentru a da replica unui conducator cu orientare sportiva, sistemul ESP este reglat sa aiba interventii destul de dure.
Locul 3 – Ford Fiesta 1.6 TDCI Titanium
Fiesta de fiecare zi
Ford Fiesta propune abordarea vietii moderne intr-o maniera relaxata si eficienta.
Revenim asupra unui fapt tehnic: Ford Fiesta foloseste acelasi tip de platforma tehnica precum Mazda2. Se vede, insa, ca suspensia si insonorizarea corespund unor parametri diferiti in cazul lui Fiesta.
Daca, in privinta comportamentului dinamic, am asimilat-o pe Mazda2 cu un practicant de arte martiale, atunci vom spune ca Fiesta se comporta ca un samurai in timpul liber. Rigoarea pastrarii contactului cu solul si spontaneitatea raspunsului la comenzi corespund unei tuse sportive (nu la fel de accentuata, in comparatie cu Mazda2), iar confortul la rulare este mai bun decat in cazul modelului marcii nipone.
Atmosfera de la bord corespunde conceptului de viata moderna si sofisticata din marile orase europene. Bordul propune o estetica si o functionalitate care duc cu gandul la lumea gadget-urilor, consola centrala fiind organizata asemenea tastaturii unui PDA sau telefon mobil.
Materialele finisarii arata bine, dar nu sunt intr-adevar fine la atingere. Caroseria lui Fiesta este un pic mai lunga decat a Mazdei2 la nivelul consolei din spate, de unde apare si avantajul legat de volumul util. Portbagajul lui Fiesta ofera 290 litri, adica valoarea cea mai mare din test.
Motorul ofera un raspuns progresiv, diferit de nota agresiva intalnita la Mazda2 si demonstrand cum ar fi trebuit sa raspunda Peugeot 207, daca nu ar fi fost o masina atat de grea. In timpul acceleratiilor, timbrul sonor al motorului capata o tonalitate abraziva pentru urechile pasagerilor.
Locul 2 – Seat Ibiza 1.6 TDI Style
Neamt cu stil latino
Tehnic, Ibiza si Polo difera foarte putin, insa perceptia asupra lor difera mult.
Seat Ibiza demonstreaza cat de important poate fi uneori sa schimbi aparentele. De ce nu i se spune Polo, din moment ce are aceeasi platforma tehnica, acelasi grup motopropulsor si partea sa electronica este similara cu a modelului Volkswagen? Chiar si in privinta pretului, diferenta dintre modelul VW si cel propus de Seat nu este determinanta.
In acest caz, conteaza mai ales modul in care automobilul incearca sa se faca simpatizat. Cu siguranta, clientela mai tanara va fi puternic atrasa de designul lui Seat Ibiza, conturat de muchii evidente si de unghiuri ascutite.
In interior, limbajul formelor are mai multe de spus decat calitatea materialelor de finisare, important fiind mai ales ca s-a reusit crearea unui concept stilistic de avangarda, frumos integrat in ansamblu. Calitatea asamblarii este ireprosabila.
Seat Ibiza are un raspuns temperamental la apasarea pedalei de acceleratie, care denota disponibilitatea unor generoase rezerve de putere aflate oricand la dispozitia conducatorului. Sunetul motorului este mereu prezent in ambianta acustica interioara, dar nu are o tonalitate aspra sau suparatoare. Dozarea asistarii si precizia directiei, ca si fermitatea raspunsului franelor, completeaza un comportament dinamic riguros.
Despre Ibiza se poate spune ca ofera o agresivitate cumpatata, chiar daca asta suna pe undeva contradictoriu.
Locul 1 – Volkswagen Polo 1.6 TDI Highline
Idolul perfectionistelor
Pentru cine simte ca acea etapa a vietii in care erau admise frivolitatile si compromisurile a trecut, Volkswagen Polo e alegerea ideala.
Infatisarea studiata si decenta are putine sanse sa declanseze dragostea la prima vedere, insa va retine atentia in foarte multe cazuri. Sugestia unui parteneriat om-masina bazat pe increderea totala lucreaza intens in cazul lui Polo.
Proportiile perfect studiate ale designului, lipsa oricarei exagerari in definirea formelor si evitarea oricarui alt artificiu de stil opulent te pot face sa-l consideri pe Polo o prezenta cenusie. Pe fondul acestui design, este mai bine pusa in evidenta perceptia generala a calitatii.
Habitaclul lui Polo se prezinta mai bine decat Ibiza in privinta latimii interioare, rasfatandu-si pasagerii cu un spatiu deosebit de generos si amenajat astfel incat sa corespunda celor mai exigente pretentii de functionalitate. Nu se poate vorbi despre o ambianta interioara colorata sau originala, dar nu se pune problema unui stil lipsit de personalitate. Materialele de finisare cu textura si densitate atent studiate, imbinarile fine si formele fiecarui detaliu tratate minutios spun totul in legatura cu personalitatea perfectionista a lui Polo.
Portbagajul este ceva mai mic decat al lui Ibiza in configuratie cu 5 locuri, dar este ceva mai mare ca spatiu util maxim.
In mers, tinuta de drum a lui Polo este riguroasa, insa fara a insista pe nota sportiva in defavoarea confortului. Ideea de dozare optima, sesizabila in mai multe dintre caracteristicile masinii, se regaseste si in echilibrul dintre dinamism si confort pe care il ofera suspensia. Filtrarea socurilor produse la trecerea peste denivelari si, in general, insonorizarea automobilului sunt de referinta la nivelul clasei mici.
Polo arata ce inseamna un comportament rutier foarte bun, dar care se delimiteaza clar de ceea ce se intelege prin sportivitate. Volkswagen Polo este cel mai silentios la viteze mari, ceea ce conteaza daca potentialul cumparator are in vedere abordarea frecventa a unor calatorii lungi.
Consumul mediu este de numai 4,8 l/100 km, egaland cifra obtinuta de Mazda2 1.6 MZ-CD (Polo si Mazda2 au fost cele mai economice masini din test).