Noutatea absoluta a acestui test este, evident, infatisata de noul Opel Astra. Acesta a reprezentat mereu o alternativa importanta pentru clasa compacta, insa uneori a ramas in umbra unora dintre concurentii sai. Pentru ca acesta ofera acum o serie de optiuni
tehnologice si de confort de ultima ora, precum si un nivel ridicat de confort si spatiu interior, poate fi comparat direct cu doua modele de referinta ale clasei.
Audi A3 este considerat un model premium, cu o calitate de fabricatie de top, iar Ford Focus este unul dintre cele mai placute modele de condus, fiind agil si dinamic. Pentru ca aceste modele sa ramana in limitele unui buget decent clasei compacte, am ales motorizarile diesel de cilindree mica: Astra a beneficiat de propulsorul 1.7 CDTI (110 CP), A3 de noul 1.6 TDI (105 CP), iar Focus de longevivul 1.6 TDCI (110 CP). Este oare noul Astra capabil sa faca fata cu succes acestei companii de elita?
Caroserie
In primul rand, trebuie mentionat ca Astra are un avantaj in ceea ce priveste dimensiunile caroseriei, fiind cu 8, respectiv 13 cm mai lunga decat Focus si A3. In plus, ampatamentul este si el mai mare, iar de aici survin o serie de avantaje. Astra ofera un plus in materie de spatiu interior in fata si are scaunele cu cea mai lunga sina de culisare din clasa compacta, fapt ce permite ca, indiferent de inaltime, sa gasesti o pozitie comoda la volan.
De asemenea, Astra dispune de cele mai multe si largi spatii de depozitare, capitol la care A3 este penalizat. Acesta puncteaza la capitolul calitatea materialelor, avand un plus fata de Astra, care, in schimb, are o ambianta interioara extrem de placuta. Focus are cel mai mare portbagaj din test si are cea mai mare sarcina utila dintre cele trei, insa pierde puncte importante din cauza materialelor slabe calitativ, comparativ cu ceilalti doi concurenti.
In ceea ce priveste modularitatea, trebuie sa punctam faptul ca Astra ofera o solutie inteligenta de a compartimenta portbagajul atat pe inaltime (3 niveluri), cat si pe adancime, cu ajutorul unei tablii modulabile. La toate cele trei modele, bancheta spate se rabateaza similar, in proportie de 60/40, insa doar in Astra se poate crea o suprafata plana cu cea din portbagaj, datorita tabliei modulabile de care dispune.
La echiparea de siguranta, Astra este fruntasa pentru ca ofera in standard, indiferent de echipare, sase airbaguri, tetiere active si o gama completa de sisteme electronice de siguranta, care includ si ESP.
Propulsie
Motoarele de care au beneficiat cei trei concurenti sunt, evident, axate pe economie si lasa pretentiile dinamice in urma. Focus se impune la acest capitol datorita motorului TDCI, care reuseste sa fie cel mai rapid la acceleratii, sa aiba cele mai bune reprize, precum si cel mai bun consum. Noul motor 1.6 TDI este rafinat si mai silentios decat rivalii sai, insa, ca si la Focus, se simte nevoia unei cutii de viteze cu 6 trepte, deoarece, la viteze mari, nivelul de zgomot este ridicat.
Propulsorul CDTI are cel mai mare cuplu din test, dar trebuie sa „lupte“ cu o greutate suplimentara de aproape 200 de kg si, de aceea, reuseste sa aiba doar prestatii similare cu motorul TDI de 105 CP. Astra este singurul model din test ce ofera standard o cutie cu 6 trepte, care permite abordarea unor viteze de croaziera intr-o maniera mai linistita. Chiar daca cele trei propulsoare sunt relativ lipsite de cuplu la turatii joase, acestea raspund similar la solicitari si urca liniar in turatii, iar plafonarea survine in jurul a 3800-4000 rpm.
Confort
In materie de confort, noul Astra a castigat extrem de mult fata de vechea generatie. Nimic nu este deranjant pentru pasageri, totul este amortizat eficient, iar nivelul de insonorizare este printre cele mai bune. Astra si A3 au un tren de rulare ce ofera un comportament foarte apropiat in materie de confort, singura diferenta fiind sunetul mai pronuntat la trecerea peste denivelari din A3.
In interior, Astra dispune optional (pentru 700 euro) de scaunele ergonomice, extrem de confortabile si cu un bun nivel de sustinere laterala. Desi scumpe, le recomandam, pentru ca veti beneficia de ele fiecare secunda petrecuta la volan. La Focus se simte faptul ca este o masina de conceptie mai veche si pierde puncte importante la capitolul zgomot interior si confort scaune.
Trenul de rulare este mai zgomotos la trecerea peste denivelari, iar scaunele sunt inguste si nu ofera nici cel mai bun suport lateral. A3 este foarte solid la acest capitol, insa Astra ofera un pachet excelent: confort suspensie, scaune perfecte si, optional, sistemul Flex Ride (control electronic al amortizarii) ce ridica nivelul de confort si mai mult.
Dinamica
Focus este recunoscut ca fiind unul dintre cele mai placute modele atunci cand se conduce sportiv si este agil si dinamic. Trenul de rulare comunica excelent catre sofer orice tendinta de alunecare, iar directia este foarte comunicativa.
A3 este mai „rece“ aproape de limita, nu are feedback, ca in Focus, insa este rapid in viraje si are un caracter aproape neutru, fiind foarte usor de condus intr-o maniera sportiva. Astra este singura masina din test care nu are punte spate independenta, insa beneficiaza de noua suspensie cu brat Watts, care, in practica, nu pare sa aiba „inhibitii“ fata de ceea ce ofera concurenta.
Astra este penalizata de greutatea mai mare, fiind usor subviratoare, insa are o directie incisiva si recupereaza fata de concurenta la capitolul franare, unde este cea mai buna. De asemenea, aceasta are cea mai joasa pozitie de conducere, fapt ce permite ca soferul sa interpreteze mai usor reactiile masinii la limita.
Costuri
In materie de costuri de intretinere, exista diferente majore intre Ford, Opel pe de o parte si Audi de cealalta parte si notam faptul ca Ford ofera o garantie de 4 ani. La Audi si Opel se poate opta pentru garantie extinsa de pana la 3 ani, insa numai cu un cost suplimentar – 472 euro cu TVA in cazul lui A3 (3 ani sau 100.000 km) si 404 euro cu TVA pentru Astra (3 ani, fara limita de km).
In ceea ce priveste costurile de achizitie, Astra este castigator detasat. Are cel mai mic pret de achizitie si optionale mult mai ieftine. Astfel, la echipari echivalente, Astra este cu 3.500 de euro mai ieftina decat Focus si cu uriasa suma de 10.800 de euro decat A3. In aceste conditii, pretul noului Astra este o adevarata atractie.