Clasa SUV-urilor compacte este printre cele mai disputate si “aglomerate” segmente auto ale ultimilor ani si, in mod normal, este mereu plina de noutati. In acest context, lunile trecute au adus doua facelifturi pentru modelele celor de la Renault si Toyota. Ce aduc acestea nou? In cazul lui Koleos, modificarile sunt minore si tin mai mult de aspectul exterior, caruia i-au fost aduse cateva modificari. Aceleasi criterii au fost si cele care au ghidat ultima propunere pentru RAV4 a constructorului nipon Toyota. SUV-ul lor compact a fost integrat mai bine in filozofia de design a marcii, dar, la fel ca si in cazul lui Koleos, nu a adus nicio schimbare in materie de propulsor sau sistem de tractiune. Pentru a forma un trio de test, am alaturat langa aceste doua modele nou-venitul in Romania Jeep Compass. In materie de motorizari am considerat ca pentru aceste SUV-uri, un propulsor diesel este ideal, iar puterea variaza de la 150 CP (RAV4) la 175 CP (Koleos).
Ce ofera
Pentru a avea o imagine clara a spatiului interior si a modului cum a fost el organizat trebuie sa avem in vedere faptul ca modelul cel mai mare din test este Koleos (4,52 m), urmat de Compass (4,44 m) si de RAV4 (4,36 m). Pe locurile din fata, cea mai buna impresie de spatiu o ofera modelul francez, care datorita pozitiei inalte la volan permite si o buna vizibilitate. RAV4 arata ca este inteligent organizat si, chiar daca este mai mic, nu este prea departe de Koleos la acest capitol. In Compass, situatia este diferita, pentru ca pozitia de conducere este joasa, dar bordul este prea ridicat si inconjoara locurile din fata incat creeaza un nivel de spatiu destul de restrans. Atat Koleos, cat si RAV4 prezinta planse de bord ergonomice, cu materiale corecte si chiar propun idei de personalizare interesante in echiparile de top. Compass este mai spartan, insa are comenzile plasate intuitiv si usor accesibile. In spate, Koleos ofera cel mai generos spatiu pentru genunchi, urmat de RAV4 si apoi de Compass. Din pacate, niciunul dintre cele trei modele nu exceleaza la capitolul spatiu la cap, care este limitat pentru persoanele de peste 1,85 metri. In materie de modularitate, niponul RAV4 este campion. Scaunele din spate pot culisa inainte-inapoi in functie de nevoile de spatiu (mai mare pentru pasageri sau pentru bagaje) si se pot rabata foarte facil printr-o singura miscare ce “pliaza” sezutul si spatarul cu o pivotare in fata. In plus, spatarele pot fi reglate pe inclinatie in mai multe pozitii, iar rabatarea se poate face si de la doua clapete pozitionate in portbagaj. Urmatorul clasat la acest capitol este Koleos, la care rabatarea banchetei se face cu doua miscari, sezutul trebuind pliat in fata, inainte de culcarea spatarului. Ca si la RAV4, spatarul dispune de mai multe pozitii in care poate fi blocat, iar plierea banchetei poate fi efectuata direct din portbagaj. Compass adopta o modularitate clasica, cu putine posibilitati de ajustare, doar spatarele scaunelor spate dispunand de mai multe pozitii si doar acestea pot fi rabatate. Acest aspect duce la o suprafata de incarcare inalta si penalizeaza capacitatea de incarcare (si datorita pasajelor rotilor ce rapesc din portbagaj). Toate cele trei modele ofera o suprafata de incarcare plana, insa trebuie notat ca marginea de incarcare cea mai joasa este la RAV4. Modelul nipon ofera o solutie originala de deschidere a hayonului (de la dreapta la stanga), iar Koleos are un hayon din doua bucati (superioara-inferioara).
Cum se conduc
Propulsoarele care au echipat modelele testate au o cilindree de 2 litri in cazul lui Koleos si de 2,2 litri pentru RAV4, respectiv Compass. Francezul este in pole cand vine vorba de putere si datorita celor 175 CP ofera cele mai rapide reprize. Motorul dCi functioneaza silentios, este rafinat, dar putea sa ofere un consum mai mic. Pe locul doi in materie de acceleratii este Compass, dar propulsorul sau este mult prea zgomotos si consuma cel mai mult. RAV4 este in mod clar dezavantajata de puterea mai mica, insa reuseste sa fie placuta datorita unui motor ce ofera resurse de cuplu generoase. Toate modele sunt echipate cu o cutie manuala cu 6 trepte, insa niciunul nu exceleaza, iar Compass este chiar penalizat pentru greutatea cu care se cupleaza treapta pentru mers inapoi. Pentru un SUV compact, atat di-rectia de la RAV4, cat si cea de la Koleos functioneaza precis, chiar daca in cazul celui din urma asistarea este mai accentuata. La Compass, directia are o setare destul de ciudata, fiind tare in pozitia de mijloc si foarte moale spre capetele cursei. Din aceasta cauza, la viteze ridicate, un viraj mai pronuntat va pune dificultati in materie de precizie. Cel mai elastic tren de rulare il are Compass, insa, in afara de faptul ca denivelarile scurte sunt trecute elegant, nu putem nota prea multe puncte pozitive, deoarece ruliul in viraje este semnificativ, zgomotul pregnant, iar tinuta de drum are si ea de suferit. Koleos mizeaza tot pe confort, dar nu cade totusi in capcana unei setari prea moi si se conduce sigur si precis. Cel mai rigid tren de rulare il are RAV4, dar compromisul reusit de niponi este optim, incat pasagerii nu sunt prea mult deranjati la trecerea peste denivelari. La capitolul dinamica, RAV4 reuseste sa puncteze ca fiind cel mai agil si mai controlabil, singurul sau minus fiind trecut in dreptul sistemului ESP, care ofera un raspuns destul de tarziu si brutal. Toate cele trei modele din test dispun de tractiune integrala (vezi caseta pentru detalii), insa doar la Koleos se poate rula si in modul 2WD, cu tractiune pe rotile din fata. In teren accidentat, toate cele trei modele testate se descurca onorabil, cu un plus pentru tractiunea lui Compass si a lui RAV4. Koleos are cea mai mare garda la sol si unghiuri de intrare si de iesire bune, insa ampatamentul mai mare il pune uneori in dificultate.
Cat costa
In acest moment, toate cele trei modele din test au preturi promotionale. Pentru ca am ales o serie de optionale ce pot fi considerate de lux in acest segment, echiparile din tabel sunt cele de top, in toate cele trei cazuri. Astfel, cel mai ieftin este Koleos, atat ca pret de pornire, cat si ca pret dupa adunarea echipamentelor optionale. Acesta porneste de la 28.400 de euro cu TVA in echiparea Privilege. In plus, acesta dispune de echipamente care nu sunt nici macar disponibile la celelalte doua (cum ar fi farurile cu xenon sau senzori de parcare spate). Cu un pret de pornire de 29.950 de euro cu TVA pentru echiparea Limited, Compass nu permite adaugarea prea multor optiuni. Cea mai ciudata decizie este aceea de a introduce airbagurile laterale intr-un pachet care costa 2.185 de euro, chiar daca acesta include, printre altele, si sistemul de navigatie. Cel mai simplu de configurat este RAV4, deoarece exista trei linii de echipare si extrem de putine echipamente optionale. Din pacate, pentru a beneficia de optiuni precum tapiterie din piele sau scaune fata incalzite trebuie sa alegi echiparea de top denumita Luxury. Pretul de pornire pentru aceasta este de 32.459 de euro cu TVA.