Cum spuneam si mai sus, temperaturile ridicate se impun deja, iar acest aspect te duce, fara doar si poate, cu gandul la concedii, sau calatorii si indiferent de automobilul pe care il ai in fata ochilor, ai tendinta de a-l cantari doar prin prisma acestei idei fixe.
Dar, modelele alese de noi ca reprezentante ale acestui segment de utilitare, Fiat Doblo Panorama si Peugeot Partner Combi, ambele cu motoare diesel, nu pot oferi doar calatorii de concediu. Din contra, ele pot mai mult, sunt deja carausi consacrati, in versiunile lor pentru marfa, dar pot fi si automobilul-solutie pentru mutari, cumparaturi mai voluminoase, sau pentru transportul copiiilor la gradinita sau la scoala.
Asadar, vorbim despre doua vehicule practice, dintre care numai unul va fi invingatorul competitiei.
Ce ofera
Dintre cele doua competitoare, italianul Fiat Doblo Panorama este cel din urma model care a primit straie noi. Chiar foarte noi. Progresul inregistrat de Doblo in materie de design, atat pentru exterior, cat si pentru interior, este substantial in comparatie cu generatia trecuta.
Avem in fata un automobil care nu lasa impresia unei utilitare, in ciuda dimensiunilor sale, si care se prezinta impachetat modern. In plus, propune un motor diesel modern 1.6 Mjet 105 CP (Euro 5) si sistem Start&Stop de serie. Concurentul sau, Peugeot Partner nu a suferit de curand tratamente de ordin cosmetic. Dar chiar si asa, reuseste sa lase o impresie buna la capitolul design. Totusi, varsta are dezavantajele ei in lupta pe aceasta tema, aspect care se finalizeaza cu mai multe puncte pentru Fiat Doblo Panorama.
Partner ofera vestitul diesel 1.6 HDI, care joaca inca bine. Interiorul lui Partner face regulile in materie de materiale si finisari. Cu toate ca Fiat propune un desen foarte atragator al interiorului, Partner iese in evidenta prin atentia alegerii materialelor si calitatii fabricatiei. Dintre cele doua modele, Fiat Doblo este singurul care poate avea, optional (533 euro cu TVA), al treilea rand de scaune. Acestea sunt mai mult recomandate pentru copii, sunt reglabile, rabatabile, iar la nevoie, pot fi scoase pentru ca spatiul ramas liber sa fie ocupat cu bagaje. Ambele modele competitoare ofera numeroase spatii de depozitare, printre care, deja consacratele box-uri din podeaua lui Partner.
Sistemul Start&Stop la Fiat Doblo Panorama
In interiorul celor doua automobile, senzatia de spatiu este mai puternica in Fiat Doblo, atat in fata, cat si in spate. Acest aspect reiese si din informatiile furnizate de catre producatori. Doblo masoara 4390 cm in lungime si are un ampatament de 2755 cm, in timp ce Partner are o lungime de 4380 cm, iar ampatamentul masoara 2730 cm. Dimensiunile mai generoase ale italianului se regasesc si la capitolul vizibilitate, unde parbrizul este mai generos din acest punct de vedere. In varianta cu cinci locuri, Doblo puncteaza, din nou, la capacitatea portbagajului: 790 litri. Ambele competitoare ofera un nivel de zgomot relativ asemanator, Partner depasindu-l putin pe Doblo la acest capitol.
Cum ruleaza
Francezii au reusit sa construiasca o platforma tehnica solida pentru o utilitara, care in varianta de transport persoane, ofera un bun compromis intre confort si stabilitate, un raport mai bun decat in cazul italienilor de la Fiat. Doblo se inclina pe viraje, intr-o prima faza mai mult decat te-ai astepta, aspect care nu iti lasa impresia de siguranta. Partner pare mai dinamic dar, in schimb, parca se urneste mai greu.
Ambele automobile sunt zgomotoase la trecerile scurte peste denivelari si sunt limitate la anumite manevre, din punct de vedere dinamic. Oricum, ambele utilitare reusesc sa ofere un grad de confort suficient in timpul calatoriilor. Partner e placut de condus la drum intins din doua motive: datorita suspensiei mai ferme, in compartatie cu Doblo, dar si gratie raspunsului motorului. Asta in ciuda faptului ca HDI-ul lui Partner nu furnizeaza decat 90 CP, in comparatie cu motorul Mjet de 105 CP al lui Doblo. Secretul sta in cutiile de viteze. Fiat ofera o transmisie cu sase trepte, rapoarte lungi si timonerie cu cursa scurta. In schimb, Peugeot propune o cutie de viteze cu cinci trepte, setate scurt si timonerie cu cursa lunga. Doblo este mai placut in afara orasului, iar Parter, in oras.
Spatiu de depozitare la Peugeot Partner Combi
In ciuda datelor tehnice ale constructorilor, motorul lui Doblo aproape ca nu schiteaza nici un gest sub 2000 rpm, dupa care trage constant si liniar pana pe la 3500 rpm, in timp ce HDI-ul incepe sa aiba suflu de la 1500 rpm. Consumul masurat in timpul testelor a relevat faptul ca HDI-ul este mai economic. Un aspect important in manevrarea celor doua este directia, care la Partner este ceva mai sintetica. Nici la Doblo nu este foarte realista, dar pe viraje iti da mai multe informatii.
Cat costa
Cel mai mic pret de baza (cu TVA) il are Peugeot Partner – 18.382 euro, Fiat Doblo fiind disponibil pentru pretul de 18.790 euro. Ambele modele au in aceasta perioada reduceri de pret; Doblo Panorama 1.6 Mjet 105 CP Dynamic poate fi achizitionat cu o reducere de 1.000 euro cu TVA, in timp ce Partner Combi VTC 1.6 HDI 90 CP se bucura de un discount mare, de 2.713 euro cu TVA. Mai adaugam ca Partner poate primi airbag-uri laterale pentru 232 euro cu TVA si clima automata cu doua zone (271 euro cu TVA). In schimb, numai Doblo propune senzori de parcare (200 euro cu TVA) si hands free Blue&Me (367 euro cu TVA).