Tehnologie buna la pret avantajos – asta e reteta cu care Skoda vrea sa invinga concurenta, inclusiv noul Golf Variant. Daca nu ar fi insa trenul sau de rulare…
VW si Skoda – o relatie care poate fi descrisa ca dragoste amestecata cu ura. Pe de o parte, marca din Cehia, buna si ieftina comparativ cu VW, obtine profituri bune pentru concern, iar pe de alta parte, produsele Skoda concureaza direct modelele VW si nu sunt rare cazurile in care acestea inving in testele comparative. Acelasi pericol il paste si pe noul Golf Variant, care, impreuna cu un motor TDI economic, se doreste a fi automobilul bun la toate.
Asadar, la foarte durul test comparativ, unde rezultatele se decid printr-un punctaj riguros, s-au prezentat, printre altii, si Skoda Octavia. Aceasta face, ca si Golf, pe eroul bun la toate si fara ifose – doar ca e mai mare si mai ieftin, insa si cu un tren de rulare reglat sensibil mai aspru, care-l costa aici victoria. Cine se gandeste la miscari de culise in garajul grupului VW ar putea sa aiba dreptate…
Un alt exemplu este Kia ceed_SW (pentru sport wagon, adica break sportiv). Coreeanul imbina un spatiu generos cu o echipare buna si un diesel economic. Totul la un pret rezonabil, asezonat cu o garantie de 7 ani – oare se poate mai bine de atat? Nu, dar se poate mai sportiv (Ford Focus Turnier) sau cu un design mai atractiv (Opel Astra Sports Tourer).
Lasam cele patru break-uri compacte sa concureze cu noul Golf Variant – in fond, doar un test comparativ Auto Bild evaluat dupa criterii precise poate sa confirme etalonul clasei. Sau sa-l redefineasca.
Kia Ceed sw 1.6 CRDi: Inteligentul
Pretul avantajos si garantia indelungata compenseaza slabiciunile la rulare.
Kia ceed_SW este singurul care se aliniaza la startul acestui comparativ cu un motor diesel de 1,6 litri, chiar daca este vorba de un propulsor de 128 CP. Rivalii sai il eclipseaza, iar la valorile de cuplu maxim distantele sunt si mai mari. Nu-i cinstit? Kia nu poate oferi mai mult in aceasta clasa – si in mod corespunzator, conform masuratorilor, ceed trebuie sa se multumeasca cu rezultate mai slabe. Nu-i o tragedie, alte calitati sunt mai importante. Din pacate, dezavantajul puterii mai mici are efecte si in traficul cotidian. Pornirea rapida reuseste numai cu brutalizarea ambreiajului, manevrele de depasire dureaza sensibil mai mult decat la competitori. Iar asteptarea ca micul coreean sa functioneze mai economic nu se materializeaza: chiar daca un consum mediu de 5,2 l/100 km pare rezonabil, breakurile mult mai puternice de la Skoda si VW consuma mai putin. Nici la alte discipline Kia cee‘d_SW nu impresioneaza. Suspensia sa abordeaza denivelarile fara sensibilitate, iar denivelarile mai adanci comprima arcurile pana la limitator. In acelasi timp, lipseste precizia directiei – placerea condusului este afectata. Totusi, ce pledeaza pentru coreean? In mod cert pretul sau, ca si echiparea standard bogata: la preturi comparate, acesta este cu peste 4.300 de euro mai ieftin decat un Golf. La aceste avantaje se adauga garantia exemplara si pachetul de intretinere avantajos.
Ford Focus Turnier 2.0 TDCi: Sportivul
Comportamentul agil gaseste un companion bun in motorul puternic. Dar nu si in frane.
Turnier – te duce cu mintea la jocuri si sport. Si chiar asa este, Focus vrea sa se distreze. Se inscrie precis in viraje, putand fi controlat cu sensibilitate doar din pedala de acceleratie. Ridica usor piciorul din gaz si spatele sau isi va schimba traiectoria, tradand caracterul viu al lui Focus. Directia sensibila contribuie la aceasta agilitate ludica, iar Focus transpune imediat in practica micile corectari ale traiectoriei, ceea ce face pur si simplu placere. Cu toate ca are o tinuta de drum sportiva, Ford nu are o suspensie foarte dura. Insa pe rosturile transversale, Focus reactioneaza stangaci. Motorul sau puternic se potriveste cu caracterul masinii. TDCi de 2.0 litri trage viguros inca de la 2.000 rpm si nu se plictiseste nici la turatii inalte pentru un diesel, la limita celor 5.000 rpm. Dezavantajul: motorul sau consuma prea mult. In ciclul nostru de test, prin injectoare au trecut, in medie, 5,5 l la fiecare 100 km. Competitorii sai (cu exceptia lui Opel) sunt mult mai cumpatati din acest punct de vedere. Nici franele nu sunt impecabile, in special la rece, astfel ca distantele de franare de la 100 km/h sunt ceva mai mari decat in cazul modelelor Skoda si VW. Focus prefera sa lase sarcinile de carausie in seama altora – portbagajul sau (cel mai mic din comparativ) fiind la mare distanta de cel al Skoda – un adevarat terminal de containere. Doar pretul mai indulceste acest pachet: la promotiile in vigoare, Focus iese in avantaj clar fata de rivalii sai, beneficiind si de o echipare standard foarte buna.
Opel Astra Sports Tourer 2.0 CDTI: Junele prim
Doar cu designul reusit nu faci mare lucru: spatiul mai mic il costa puncte importante.
Trebuie spus inca de la inceput: designul sau sportiv-elegant il costa multe puncte pe Astra Sports Tourer. Linia acoperisului care coboara spre spate arata intr-adevar sic, dar le rapeste pasagerior din spate mult spatiu. In afara de aceasta, datorita acestei forme a acoperisului, rezulta si un portbagaj mai mic. Asta se vede imediat daca ne uitam la valoarea maxima de 1.550 de litri a portbagajului: Skoda inghite, cu bancheta rabatata, cu aproape 200 de litri mai mult. Ceea ce inseamna un portbagaj de masina mini in plus! In ciuda dimensiunilor exterioare impozante, Astra nu are nicio sansa in fata uriasilor spatiului din concernul Volkswagen. Mai mult, Opel este si semnificativ mai greu la cantar: cu peste 1,6 tone, acesta se misca ceva mai greoi. Datorita motorului 2.0 CDTi puternic, care ofera un cuplu impresionant de 350 Nm, Astra Sports Tourer poate sa tina pasul cand vine vorba de reprize. Dar in ceea ce priveste acceleratiile, acesta pierde repede teren, iar virajele sunt abordate in limite care nu promit prea multa placere celui de la volan. Oricum, datorita contactului bun cu suprafata de rulare, modelul Opel are o suspensie demna de o clasa mai mare, iar in viraje ramane stabil pe directie. Costurile de intretinere sunt cele mai mici din comparativ, dar consumul cade in extrema cealalta: 5,6 l/100 km, cel mai mare din lot. Nici valoarea de revanzare nu-l ajuta prea mult, Astra pierzandu-si valoarea in timp. Toate acestea fac ca linia rasata sa paleasca repede.
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI: Campionul spatiului
Oferta enorma de spatiu convinge, suspensia rigida, mai putin.
Aceeasi tehnologie, aceeasi liga – n-ar trebui ca Skoda sa fie foarte asemanator cu Golf? Dar nu este. Motorul identic cu al germanului este ceva mai zgomotos la Skoda. In plus, dieselul functioneaza mai rugos: TDI-ul vibreaza pana in pedala apasata a ambreiajului. Acesta este probabil rezultatul reducerilor de costuri: o izolatie fonica mai subtire sub capota costa mai putin. Pacat ca aceste taieri de costuri nu se reflecta si in pretul masinii. Mai tragic: Skoda ar trebui sa regleze mai ingrijit suspensia. Octavia trece foarte dur peste denivelarile scurte, dar si pe cele lungi reactioneaza recalcitrant. Rezultatul: pe drumurile degradate, caroseria este intr-o continua neliniste, ca si cum breakul ar utiliza doar cativa centimetri din cursa arcurilor. Mai ales ca, pentru un confort acceptabil pe distante lungi, scaunelor din fata le lipseste suportul adecvat. In schimb, Octavia face cu placere pe calul de povara. Portbagajul sau inghite de departe cel mai mare volum de bagaje, iar cu podeaua de incarcare reglabila si cu bare de acoperis in standard, se pozitioneaza foarte bine pentru cerinte de incarcare suplimentare. Nici pasagerii nu se pot plange de lipsa spatiului la cap si la picioare, Octavia avand enorm de oferit aici. La performantele de rulare excelente (datorita masei mici, Octavia depaseste ca performante chiar si pe la fel de puternicul Golf) se potrivesc franele excelente. Oprirea de la viteza de 100 km/h ii ia doar 34,1 metri – cea mai buna valoare din test.
VW Golf Variant 2.0 TDI: Covorul fermecat
Comportament de rulare suveran si suficient spatiu. Cu aceste atuuri, Golf invinge.
In habitaclu, totul este aerisit, in privinta comenzilor nu ai nimic de reprosat, nivelul de finisare si impresia de calitate fiind excelente. In afara de asta, in compartimentul pentru bagaje ne asteapta mult mai mult talent de transportator decat cunoastem de la uzualul Golf. In spatele hayonului urias incap pana la 1.620 de litri de bagaje. Rabatarea banchetei se face extrem de simplu, dintr-o miscare podeaua facandu-se aproximativ plana. In schimb, VW se dovedeste mult mai modest in privinta sarcinii utile, putand transporta doar 489 kg. Gratie celor 320 Nm, silentiosul si rafinatul TDI nu are probleme la Variant. In plus, break-ul lui Golf croseteaza virajele neutru si senin. Un sistem electronic de blocare a diferentialului alunga orice predispozitie de subvirare tipica masinilor cu tractiune fata: Golf trece de-a dreptul avid prin viraje. Asta place, suficient cat sa uiti de rucsacul anost din spate. Deci, ireprosabil pana aici – si asa ramane. Suspensia adaptiva (cost suplimentar 949 de euro) functioneaza suveran, franele sigure isi pastreaza eficienta si cand se incing, toate scaunele ofera un sprijin excelent. Insa VW cere mult pentru toate aceste minuni: in configuratie Highline (motorizarea 2.0 TDI nu este disponibila pe alte echipari), Golf Variant sare de 24.000 de euro. Oricum, VW compenseaza asta printr-un consum economic (doar 5,0 l/100 km ca si Octavia) si prin valoarea foarte buna de revanzare.
Clasament
1. VW Golf Variant: 518 puncte
In afara de pretul piperat, nu i se poate reprosa nimic bestsellerului. Acesta ofera spatiu generos, iar confortul si tinuta de drum sunt la nivel de top.
2. Skoda Octavia Combi: 509 puncte
Suspensia sa este mai rigida, motorul TDI este mai zgomotos decat la Golf, astfel ca Octavia Combi trebuie sa se multumeasca pe a doua pozitie.
3. Opel Astra Sports Tourer: 471 puncte
Spatiul interior si portbagajul au mai putine de oferit, iar consumul este ceva mai mare, dar Opel ofera o echipare buna si un confort de top.
4. Ford Focus Turnier: 469 puncte
Are un tren de rulare agil si motorul sau place, dar nu straluceste pe post de caraus. In plus, distantele de franare sunt cele mai lungi din test.
5. Kia ceed_sw: 464 puncte
Bogat echipata, dar nu si cea mai ieftina, Kia atrage prin garantia de 7 ani. Este insa submotorizata, iar trenul de rulare are nevoie de imbunatatiri.
Verdict
VW Golf Variant si Skoda Octavia Combi sunt cu mult in fata competitorilor sai. Ambele au preturi relativ ridicate si o calitate a fabricatiei ireprosabila, dar Skoda greseste prin reglarea prea dura a suspensiei, pierzand puncte pretioase si clasandu-se in pozitia secunda. Opel si Ford alearga umar la umar, fiecare avand calitati si slabiciuni, acestea din urma tinand, in principal, de oferta mai redusa de spatiu. Kia nu mai are, ca in trecut, cel mai bun pret, dar ofera aceeasi garantie solida de 7 ani si costuri de intretinere modeste. In schimb, trenul de rulare este mult in urma rivalilor din concernul VW.
[table id=429 /]