Toţi producătorii auto îşi doresc astăzi o felie din gustoasa plăcintă SUV. Fiecare producător încearcă să coacă ceva cât mai gustos, în special pentru segmentul foarte competitiv al SUV-urilor compacte (aici joacă, spre exemplu, VW Tiguan).
Acum vine şi Opel şi frământă propriul aluat. Reţeta? Cei din Rüsselsheim nu au, de fapt, nevoie de ea: Opel toarnă pur şi simplu aluatul semipreparat în forma corespunzătoare şi îl ornează apoi puţin altfel. Mai exact, datorită colaborării (şi între timp unificării) cu PSA, cei din Rüsselsheim au la dispoziţie baza unui SUV compact sub forma lui Peugeot 3008. Este în regulă, însă, pentru că 3008 îşi face foarte bine treaba – cu garda la sol mare, aspectul puternic şi valenţe practice reale în utilizarea cotidiană.
Deci, să înţepăm pur şi simplu aluatul pentru a vedea dacă ne place plăcinta de la cuptor. Cât de gustos este noul Opel Grandland X în comparaţie directă cu Peugeot 3008? De asemenea, avem pe farfurie un alt rival din Franţa: Renault Kadjar. Pentru primul test comparativ am aliniat la start motorizările mici pe benzină.
În Opel , un motor supraalimentat, cu trei cilindri, dezvoltă 130 CP. Pe un agregat identic mizează şi Peugeot. Motorul cu trei cilindri de la Grandland X ar consuma, conform Opel, 5,1 l/100 km . Adevărat? Desigur că verificăm acest lucru, dar mai întâi să revenim la Renault. Kadjar este singurul model din test sub capota căruia lucrează un motor cu patru cilindri. De asemenea de 1,2 litri, supraalimentat prin turbină şi cu o putere de 130 CP, ca şi motorizările competitorilor. TCe de la Kadjar ar trebui să consume 5,7 litri de benzină. De fapt, situaţia este cu totul alta. Bine rodatul Opel reuşeşte să consume 6,8 l/100 km, fiind strâns urmat de Peugeot, cu 7,2 l/100 km (3008 a avut însă doar 1.700 km rulaţi la momentul testului). La aceeaşi valoare de consum ajunge şi Kadjar.
Dar ne-am ocupat destul de cifre cu zecimale. E timpul să urcăm la bord. În Renault, şoferul nu beneficiază de un suport prea bun din partea scaunelor, are în faţă un decor mai degrabă tern şi se chinuie cu un schimbător de viteze cu o timonerie care mai are nevoie de cizelare. În schimb, Kadjar are o suspensie manierată, oferind chiar şi rezerve atunci când se rulează la sarcină maximă pe denivelări mari. Motorul său funcţionează mai rafinat decât cele cu trei cilindri ale competitorilor săi, dar nu-i place să treacă agresiv la treabă. Puterea sa se simte mai târziu, presiunea sesizabilă din turbină întârzie să apară. În mod corespunzător, Renault trebui să-i lase să treacă pe lângă el pe competitorii săi, atât în ceea ce priveşte acceleraţiile, cât şi la reprize.
În Peugeot te simţi imediat cu adevărat bine. Volanul nefiresc de mic – panoul de instrumente se priveşte pe deasupra acestuia – necesită timp de acomodare, dar scaunele nu numai că arată deosebit, ci şi oferă un sprijin excelent în viraje. În general, 3008 arată finisat cu grijă, atenţia pentru detalii este evidentă, la fel ca şi calitatea îmbinărilor – clasa-ntâi! Dar lui 3008 nu-i place să meargă încărcat pe străzile deteriorate, în acest caz se mai întâmplă ca suspensia să atingă limitatoarele. În rest, 3008 se descurcă de minune în utilizarea cotidiană. Motorul se turează harnic, schimbătorul de viteze se află la o înălţime confortabilă, trenul de rulare găseşte echilibrul optim între ţinuta de drum sigură şi confortul bun al suspensiei. Pe scurt, fără plângeri: 3008 rulează simpatic şi sigur prin lume.
Grandland X mizează, în principiu, pe o tehnologie identică, deci, în fond, pornim de la aceleaşi premise. Însă în multe privinţe, Opel s-a abătut de la spiritul lui 3008 prin mici tăieri inutile. Exemple: în loc de o margine de încărcare plană, fără treaptă, Grandland X ridică o barieră sub forma unei protecţii a marginii de încărcare. La schimbarea treptelor (cutia de viteze e aceeaşi), cotiera din mijloc deranjează la Opel. În ceea ce priveşte calitatea fabricaţiei: cablurile electrice, corect protejate în compartimentul motor la 3008, sunt lipsite de protecţie la Opel – oare de ce? Iar acelaşi motor prezintă pe Grandland vibraţii fine neglijabile, dar întotdeauna sesizabile. În afară de aceasta, la puţin peste 6.000 rpm sistemul de management al motorului taie nejustificat turaţia, capacul portbagajului este susţinut de bucle textile, scaunelor le lipseşte suportul lateral adecvat, iar schimbătorul de viteze are nevoie de mai multă atenţie pe partea tactilă, fiind mare şi neprietenos.
Faptul că Opel are nevoie de o idee mai mult spaţiu pentru a opri la frânarea totală poate fi trecut cu vederea, dar vizibilitatea de jur-împrejur este sensibil perturbată din cauza geamului lateral îngust. Acest aspect este deosebit de deranjant. În rest, Opel rulează corespunzător, are, ca şi Peugeot, o suspensie matură şi fără durităţi inutile. Ca şi la 3008, probleme apar doar la rularea la sarcină maximă pe drumuri deteriorate. În schimb, tot timpul ceva foşneşte sau scârţâie – spre exemplu, scaunele pe denivelări sau planşa de bord pe caldarâm.
O modestă consolare: Opel Grandland X este, în echiparea comparată, ceva mai ieftin decât Peugeot 3008. Circa 300 de euro la achiziţie, ceva mai puţin la costurile fixe – acest lucru s-ar putea să-i convingă măcar pe cei dornici să economisească să aleagă Grandland X. Dar cine este cu adevărat atent la bani ar trebui să meargă la un dealer Renault: un Kadjar costă mai puţin cu peste 4.000 de euro, chiar dacă din ecuaţie lipsesc, spre exemplu, farurile şi tempomatul adaptive. În acest caz, mai rămân bani chiar şi pentru un tort cu frişcă.
Verdict
Opel a reuşit să transforme bunul 3008 şi să facă o cu totul altă maşină din el. Din păcate, este mai puţin reuşită. Din această transformare are de suferit funcţionalitatea, dar şi estetica. Renault este cumpărat de cei care doresc să economisească. Semnificativ.