Producatorii asiatici de masini s-au impus pe pietele pe care au intrat printr-o strategie simpla: masini ieftine, fiabile si bine echipate. Aceste trei principii care au asigurat, in a doua jumatate a secolului trecut, succesul producatorilor japonezi sunt acum aplicate ad litteram de coreeni.
La fel ca si in cazul japonezilor, produsele coreene au fost privite initial ca solutii ieftine, nepretentioase si lipsite de personalitate, dar ultimele modele lansate de producatori ca Hyundai, Kia sau Chevrolet sunt atat de bune, incat se bat de la egal la egal cu cele europene. Este si cazul ultimului venit in clasa mica, Hyundai i20, pe care l-am testat in compania selecta a lui Ford Fiesta si Opel Corsa, alegand pentru aceasta motorizarile diesel economice.
Caroserie
Clasament: 1. Fiesta; 2. Corsa; 3. i20
Desi este cel mai scurt dintre cele trei modele comparate, Hyundai i20 are cel mai mare ampatament. Acest aspect favorizeaza spatiul interior, in special pasagerii locurilor din spate beneficiind de mai mult spatiu la picioare decat in cazul lui Fiesta si Corsa. Volumul portbagajului are valori foarte apropiate in cazul celor trei modele, Corsa evidentiindu-se prin compartimentarea acestuia pe doua niveluri.
In ceea ce priveste calitatea materialelor, Fiesta da clasa celor doua concurente, in timp ce i20 dezamageste prin folosirea exclusiva in interior a plasticelor dure. Pacat, pentru ca designul interior al acestui model este destul de reusit.
Propulsie
Clasament: 1. Fiesta; 2. Corsa; 3. i20
Cu cel mai mare cuplu motor din comparativ si o cutie de viteze cu demultiplicare scurta, i20 pare mult mai vanjos decat concurentii sai. Este insa doar o iluzie, pentru ca, umar la umar, prestatiile dinamice il plaseaza in urma sub-motorizatei Corsa, fata de care este, totusi, mai grea cu 30 kg. De vina este elasticitatea motorului, care nu trage foarte bine sub 1.800 rpm si se plafoneaza destul de repede, peste 3.500 rpm.
Caii in plus de care dispune Fiesta se simt, rafinamentul motorului este indiscutabil. Motorul trage constant pe o plaja larga de turatii, ceea ce-l face foarte placut in exploatare. Corsa pastreaza avantajele celui mai mic consum si al celui mai scazut nivel al bioxidului de carbon in gazele de evacuare, avand, in acelasi timp, un motor elastic si silentios.
Confort
Clasament: 1. Fiesta; 2. i20; 3. Corsa
Corsa este beneficiara celei mai confortabile suspensii, dar scaunele fata destul de incomode si insonorizarea deficitara strica impresia generala. Fiesta este silentioasa si confortabila, dar are o suspensie rigida, in timp ce i20 asigura cel mai bun compromis intre confort si tinuta de drum. Scaunele sunt ergonomice, zgomotul interior este suportabil, chiar si la viteze mari, iar suspensia filtreaza constiincios denivelarile, fara sa lase impresia de moliciune.
Plansa de bord clasica a modelului coreean este si foarte ergonomica, in timp ce la Corsa amplasarea comutatorului de lumini este neinspirata, iar Fiesta isi zapaceste soferul cu o consola centrala extravaganta.
Dinamica
Clasament: 1. Fiesta; 2. i20; 3. Corsa
Nicio clipa nu ne-am indoit ca liderul clasei, Ford Fiesta, va castiga detasat la acest capitol. Rigiditatea suspensiei isi arata acum si avantajele, Fiesta avand o tinuta de drum ireprosabila, atat in viraje cat si in linie dreapta.
Surpriza a venit tocmai de la i20, care s-a situat foarte aproape de Fiesta la acest capitol. Modelul coreean este surprinzator de placut la condus, fiind beneficiar al unei directii foarte bine configurate. Daca la viteze mici manevrarea volanului este usoara, acesta devine greu la viteze mai mari, intr-o asemenea maniera incat curbele abordate rapid presupun un efort semnificativ. Feedback-ul transmis soferului este, probabil, printre cele mai bune din clasa, dar demultiplicarea este mare.
Corsa are o directie incisiva, dar volanul este mult prea moale. La data realizarii testului nu erau disponibile preturile si listele de dotari ale i20 pentru Romania, dar in alte tari europene sunt oferite in standard ESP si airbag-uri frontale, laterale si cortina. Trebuie precizat, insa, ca nici modelul de clasa mai mare i30 nu dispune de ESP pe versiunea de baza vanduta in Romania.
La Fiesta, airbag-urile cortina costa 176 euro (dar se ofera standard airbag de genunchi), in timp ce la Corsa airbag-urile cortina nu se pot comanda decat in cadrul pachetului 5*NCAP, care mai cuprinde airbag-uri frontale si laterale pentru ocupantii locurilor din fata si costa 672 euro.
Costuri
Clasament: 1. i20; 2. Corsa; 3.Fiesta
Avand in vedere ca Hyundai nu a facut inca publice preturile lui i20 si costurile reviziilor, nu putem face o departajare clara la acest capitol. In ceea ce priveste deprecierea, Fiesta pierde cel mai putin la pret de-a lungul timpului, in timp ce i20 e de asteptat sa se deprecieze mai rapid.
Fiesta este insa destul de scumpa la intretinere. In comparatie cu garantia oferita de Ford pentru Fiesta (4 ani fara limita de km) si cea oferita de Opel pentru Corsa (2 ani fara limita de km), i20 propune o garantie de 3 ani fara limita de kilometri si o garantie extinsa pana la 7 ani (sau 150.000 km), de care beneficiaza insa numai subansamblele grupului motopropulsor.