Vechiul i30 era cenusareasa testelor comparative. Trenul de rulare inconfortabil, motoarele zgomotoase si interiorul spartan nu ii aduceau prea multe puncte, dar, in schimb, castiga intotdeauna la raportul pret/puncte, gratie unui pret imbatabil. Noul i30 nu mai are decat numele in comun cu vechea generatie, masina fiind 100% noua si ridicand cu totul alte pretentii. Cu i30, Hyundai este gata sa se ia la tranta cu sanse egale cu producatorii europeni.
In testul de fata se infrunta i30 in versiunea cu motor diesel de 1,6 litri si 110 CP cu faceliftul lui Megane, echipat cu noul motor diesel de 1,6 litri si 130 CP, ambele modele fiind prezente cu echiparile de top Exclusive, respectiv GT Line. Si Hyundai are in oferta un diesel de 1,6 litri mai puternic, de 128 CP, dar acesta nu a fost disponibil pentru test.
Ce ofera
La interior, Hyundai marcheaza un plus evident fata de Renault. Pozitia de condus mai joasa si scaunele mai mari ofera mai mult confort decat la Renault, ale carui scaune tip RS au un sezut cam scurt si relativ ingust, in schimb, ofera o sustinere laterala foarte buna. Desi ambele modele au un ampatament comparabil, i30 ofera fara niciun dubiu mai mult loc in spate, mai ales in ceea ce priveste spatiul pentru genunchi, iar bancheta este mai confortabila si are un sezut mai lung. Pacat doar de lipsa cotierei centrale. In schimb, Megane are un volum standard al portbagajului mai mare, chiar in conditiile in care ofera roata de rezerva normala, i30 fiind echipat standard cu roata de rezerva temporara. Portbagajul lui Megane este ceva mai lat, lucru explicabil prin faptul ca Megane are pe spate o punte spate semirigida, mai simpla si mai compacta, pe cand i30 dispune de punte multilink, cum au Golf si Focus.
Ergonomia postului de conducere reflecta abordarea a doua scoli diferite. Coreenii au ales calea simpla si clara, in timp ce francezii au preferat sa se complice. La i30, consola centrala inclinata fata de verticala, amplasarea in partea superioara a comenzilor climatizarii si a sistemului audio si butoanele mari pozitionate foarte logic contribuie la obtinerea unei ergonomiii ideale. La Renault, butoanele sunt mici, sistemul audio este amplasat prea jos, iar comanda pilotului automat este pe… tunelul median. Renault nu se detaseaza nici prin facilitati speciale la interior. Climatizarea cu optiune fast’ si soft’ este acum si in meniul coreenilor, care au si o directie electrica cu reglaj variabil al fortei de actionare in trei moduri: confort, sport si manual. In practica, nu ajuta prea mult, dar oricum directia lui Hyundai nu este la fel de fada precum cea a lui Megane.
Cum se conduc
In materie de conducere si confort, noul i30 este o masina mai reusita decat Megane din multe puncte de vedere. In primul rand, trenul de rulare este mult mai bine reglat, oferind un compromis foarte bun intre confort si tinuta de drum. De altfel, acesta este si cel mai important progres pe care l-a facut Hyundai in clasa compacta. Suspensia absoarbe elegant denivelarile scurte, dar nu dezbate prea mult pe denivelarile lungi si ruliul este destul de redus in viraje pentru o compacta familiala. In schimb, Megane sufera de pe urma politicii deficitare aplicate de Renault in Romania. Pachetul drumuri dificile’, oferit, din pacate, standard la toate versiunile, distruge compromisul initial pentru trenul de rulare. Teoretic, versiunile GT Line vin cu o suspensie mai sport preluata de la Megane Coupé. Insa inaltarea garzii la sol si intarirea legaturilor suspensiei (pachetul drumuri dificile’) genereaza atat un ruliu neplacut, cat si o deteriorare a confortului la trecerea peste denivelari scurte, anuland orice ambitii sportive.
Si totusi, desi este inferior la multe capitole, Renault este clar mai scump decat rivalul sau. Merita diferenta de pret? Dintr-un singur punct de vedere, raspunsul este da. Noul motor 1.6 dCi de 130 CP este pur si simplu exceptional.
L-am remarcat deja pe Nissan Qashqai. Este extrem de rafinat, silentios, raspunde foarte rapid, urca usor in ture si trage foarte bine in toata plaja de turatii. In categoria dieselurilor de 1,6 litri este de departe cel mai performant si din acest punct de vedere, este foarte apropiat chiar de un diesel de 2 litri. In plus, consuma foarte putin, chiar mai putin decat motorul lui Hyundai, care este si el foarte economic. Cu 110 CP, motorul lui Hyundai este mai lent si la peste 3000 rpm este mai zgomotos decat propulsorul Renault. In schimb, este placut in utilizare, in sensul ca la turatii mici are suficienta vana.
Cat costa
Cu conditii de garantie mult mai bune si un pret mai mic cu 3.000 de euro intre versiunile de top, Hyundai este alegerea mai buna. Problema la Hyundai este ca nu se pot configura masinile si nu poti opta pentru navigatie sau xenon. In schimb, la Renault se pot comanda extra navigatie (590 de euro, fara harta Romaniei), xenon (625 de euro), camera video pentru marsalier (350 de euro). Luminile de zi cu LED sunt standard la GT Line, care, pe langa superbul pachet interior si exterior GT Line, are si o echipare standard ceva mai bogata.