Un Porsche cu patru usi? Un fel de 911 mai lung? Nu, este un Porsche cu tot ce presupune asta – aripi bombate, priza de aer inferioara si fara grila a radiatorului, umeri proeminenti si eleronul traditional –, dar nu un 911 alungit. Din fata, este Porsche 100%, iar din spate, pare ca designerul a privit printr-o oglinda care distorsioneaza imaginea.
Cu toate acestea, rezultatul este reusit, iar noile forme impun respect, mai ales datorita proportiilor. Panamera este mai scurt, mai lat si mai scund ca o limuzina de lux clasica. Panamera nu sta, ci pare ghemuit ca un animal de prada. Nici nu stii in ce categorie sa il incadrezi. Masina sport? Limuzina de lux? Coupé cu patru usi? Raspunsul corect ar fi de trei ori „da“. Un singur raspuns ar fi ceva de genul: „da“ si „nu“.
Marketingul de la Porsche ne-a spus clar la lansarea lui Panamera: concurenta este formata din limuzinele de lux gen BMW Seria 7, din limuzinele de clasa mare high-end gen Mercedes E 63 AMG, din limuzinele de lux exclusive gen Maserati Quattroporte si din coupé-urile de lux si sport cu 2 si 4 usi. Pe doi dintre acesti concurenti ii avem si noi aici.
E clar ca aparitia lui Maserati te duce cu gandul la o limuzina, dar ai parte si de acea frumusete clasica. E atat de frumos, incat suntem fascinati si astazi, desi nu mai este foarte nou. Frumusetea sa pare eterna, pentru ca nu te plictisesti niciodata de el. Iar in ceea ce priveste sportivitatea, DNA-ul sau vine de la Ferrari, si acest lucru ar trebui sa fie de ajuns pentru a convinge.
O alternativa la Panamera este si noul Mercedes E 63 AMG. Chiar daca caroseria nu este foarte mult diferita de a unei limuzine obisnuite Mercedes Clasa E, cei 525 CP de sub capota din fata ii permit sa ridice pretentii in fata lui Panamera.
Maserati este incitant, exclusiv si are o frumusete perena
De partea cealalta se situeaza Panamera Turbo, cu cei 500 CP ai sai, si Quattroporte, in varianta dinamica Sport GT S cu 440 CP. Faptul ca Mercedes este cel mai accesibil model din test nu uimeste deloc, caci pana la urma acesta provine dintr-un model de serie supus totusi destul de multor modificari. AMG ar fi putut la fel de bine sa puna un motor cu reactie in spate, caci nu s-ar fi deosebit foarte mult de Clasa E normal.
Cu dotari de mare lux disponibile optional, E63 AMG ajunge la 120.094,50 euro si, in plus, se mai poate comanda pentru inca 8.270,50 euro pachetul Performance, care include, printre altele, diferential blocabil pe puntea spate si eleron. Maserati si Porsche sunt mai exclusive. Maserati e foarte bine echipat standard si cu doar cateva optiuni ajunge la 134.667 euro.
Panamera Turbo e cel mai scump si – surpriza pentru un Porsche – este excelent echipat standard, chiar mai bine ca Mercedes. Pretul nostru comparat ajunge la 141.830 euro. Cu suspensia activa PDCC si pachetul Sport-Chrono, se ajunge 147.000 euro.
Prea mult? Cine da banii pe un Porsche, stie macar pentru ce a dat atatia bani. Totul pare scump si elegant. Adanc, in spatele consolei centrale uriase, pasagerii din fata si cei din spate se afla parca intr-o masina exotica. Ai loc destul chiar daca accesul nu e la fel de lejer ca intr-un Clasa S, pentru ca scaunele sunt pozitionate mai jos si masina e mai joasa. Daca nimeni nu sta in spate, atunci Panamera poate oferi un volum de incarcare de 1.250 de litri, accesibil prin hayonul urias, unic in segmentul limuzinelor de lux.
Soferul se afla parca in camera de control a unei rachete nucleare: oriunde te uiti, vezi tot felul de butoane si instrumente. Din fericire, acestea sunt amplasate logic si ajungi usor la ele. Se porneste apasand pe un buton: motorul biturbo V8 scoate un suierat scurt si apoi incepe sa toarca frumos. Cutia de viteze cu dublu ambreiaj PDK nu schimba la fel de lin ca una automata cu sase trepte, dar gaseste imediat treptele potrivite. Este Panamera si sportiv? Pana acum, mai degraba nu. Suspensia pneumatica adaptiva te face sa te simti ca si cum ai zbura pe un nor de vata. Doar micile denivelari de pe autostrada aduc un pic de neliniste in aceasta masina.
Mercedes este brutal, rapid si are cel mai accesibil pret
In rest, Panamera ofera un confort de top, neasteptat pentru un Porsche. Nu ai zice ca e limuzina sport, ci limuzina prezidentiala. Cand se apasa insa mai brusc pedala de acceleratie, Panamera reactioneaza imediat, si cei 700 Nm (770 Nm cu overboost) imping cele doua tone asa cum Issac Newton nici nu a visat vreodata. 200 de km/h sunt atinsi in doar 14,2 secunde si se ajunge chiar si la 300 Km/h, totul insotit de un sunet baritonal al motorului V8.
Nici un alt model din aceasta comparatie nu tine pasul. Totusi, exista si o alta fata a lui Panamera, care arata adevaratul sau talent. O apasare de buton pe „Sport“ sau, si mai bine, pe „Sport-Plus“ si reflexele sale se intetesc. Acest covor zburator se transforma intr-o masina de pilotaj de prima clasa si directia prinde viata. Cu cat se schimba treptele de viteze mai rapid, cu atat aceasta masina sport isi arata mai mult posibilitatile.
Limuzina Porsche intra precis si fara balans in orice viraj si iese ca dintr-o catapulta din el, datorita tractiunii integrale. Aceasta reprezentatie este formidabila, insa nu este prea relevanta pentru realitatile soselelor din Romania. Panamera este prea lat si vizibilitatea spre spate este slaba.
Mercedes E 63 AMG este mai compact si ofera o vizibilitate mai buna. Trebuie sa recunoastem insa ca puternicul Benz nu are acea usurinta a lui Porsche. Arcurile sale au o cursa destul de scurta, suspensiile sunt uneori rigide pana la brutale (in modul Sport si Sport Plus). Si zgomotele – la fel, acest Mercedes fiind ca un Godzilla. Insa modul profesionist in care isi face treaba este exact ceea ce atrage la aceasta masina care suna ca un avion de vanatoare si fuge precum o racheta. Cu ajutorul diferentialului spate, blocabil in proportie de 40%, disponibil optional, E 63 AMG musca din asfalt si in curbe anihileaza cele mai mici provocari ale spatelui. Daca opresti complet sistemul ESP si fortezi limitele, acest Godzilla se pune de-a latul ca o masina sport extrema. Asa iese la iveala faptul ca AMG a ascuns sub toate sistemele electronice un monstru prietenos.
Directia sa inspira incredere, si multitudinea de sisteme care avertizeaza soferul ca depaseste anumite limite ar trebui sa fie ignorate de acesta. Slabiciuni? Un moment de cuplu maxim problematic la turatii joase trebuie compensat de schimbarea rapida a vitezelor de catre cutia automata. Daca acest lucru deranjeaza, mai bine folosesti modul M de schimbare manuala a treptelor.
Porsche este rapid si sportiv, dar si confortabil in acelasi timp
Ceea ce lipseste in programele oferite de AMG este un buton pentru mai mult „Glamour“. Cine duce dorul acestui lucru, trebuie neaparat sa isi intoarca atentia la Maserati. Acolo exista acel aer plin de exclusivitate si intr-adevar, totul este la cel mai inalt nivel. Nu are nicio importanta ca modelul Quattroporte este pe piata deja de sase ani, ca se utilizeaza in interior elemente din bancile de organe Fiat/Alfa sau ca „zanele“ electronice (sistem de pastrare a benzii, avertizare unghi mort etc.) stralucesc prin absenta.
De asemenea, nu are nici suspensie adaptiva, ci doar o suspensie sport mai coborata cu 15 mm. Important: motorul V8 provine de la Ferrari. Si suna intotdeauna precum un motor de Ferrari, chiar si la relanti. Modul „Sport“ se reduce doar la strictul necesar. Cutia automata schimba treptele mai rapid si se deschide supapa by-pass de pe traseul de evacuare.
Rezultatul: modelul Quattroporte suna de parca ar fi Adriano Celentano. Ti se topeste inima. E mai exotic decat sunetul AMG-ului. Faptul ca lui Maserati ii este greu sa faca fata concurentei mai tinere, nu ne deranjeaza foarte tare. Cutia sa automata functioneaza perfect, motorul V8 trage extraordinar cand il accelerezi, dar ce urmeaza dupa, pare destul de fad in comparatie cu celelalte. Si consumul este destul de mare. Maserati ofera cea mai buna distributie a maselor, gratie sistemului transaxle cu cutia montata in fata puntii spate, dar totusi in curbe se apleaca prea mult pe roata exterioara din fata. Franele sale sunt cele mai bune, dar directia nu este foare incisiva, iar suspensia este prea tare. Maserati este mereu incitant, dar acest lucru nu aduce puncte in aceasta comparatie.
Caci cel care aduce echilibrul la cel mai inalt nivel nu este decat Porsche Panamera.